Citat:
Ursprungligen postat av
Bortamatchen
Som jag förstår det så är ingen form av militära fartyg tillåtna från externa länder enligt avtalet.
Blir omöjligt att plocka upp något utan någon form av undervattensfarkost.
Det finns förstås en massa sätt att slingra sig. "Civila fartyg", sälja/låna ut fartyg, använda Turkiska fartyg eller helt enkelt ändra avtalet eftersom alla kvarvarande nationer som skrev på avtalet stödjer Ukraina.
Upp till 15000-ton per land i 21 dagars perioder, om jag kommer i håg rätt. Sen finns det anmälningsplikter mm och hur de ska passera.
Turkiet gör lite som de vill när det gäller passagen men inte 21 dagars regeln. Jag tror inte Turkiet vill bråka för mycket med Ryssland då Erdogan vill ha en medlarroll och man behöver olja och Vete från Ryssland.
Det NATO verkar göra att de mixar sin flotta från olika länder, så de kan ha en liten styrka i Svarta havet där. Sen är det svårt att använda andra länders skepp. Moderna skepp är komplicerade.
Sen att länder fuskar och bryter emot andemeningen när det gäller regler och avtal mellan länder är sådant som händer. Till ex Gick US Taylor på grund eller lurades bara USA? Vem vet? Sen om USA bryter emot reglerna får ju Ryssland bestämma hur de ska svara. Precis som NATO (Väst) när Ryssland bröt emot reglerna när de invaderade Ukraina.
Svarta havet är ju viktigt i detta krig, så självklart försöker man ha en viss kontroll över det.