2023-03-17, 10:12
Medlem
Taggads avatar
Nej vi kommer aldrig glömma vilka som sett bort eller gett sitt stöd till krigsbrottslingarnas framfart i Ukraina.
Kuleba: Vi kommer inte att glömma vilka som stöttade
Länder som behandlat Ukraina illa under kriget kommer att hållas ansvariga när det är över, varnar utrikesminister Dmytro Kuleba i en intervju med BBC. Han säger att landet inte kommer att glömma vilka länder som stöttat Ukraina – och vilka som inte gjort det – när framtida relationer byggs.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Senast redigerad av Taggad 2023-03-17 kl. 10:19.
Citera
2023-03-17, 10:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bond123
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1076607

Du ombads att skaka fram ett citat från AP-artikeln, inte en kortnotis från det ryssvänliga Aftonbladet. Kan du hitta något i AP-artikeln? Ni maskirovkor är så pinsamt uppenbara.
Citera
2023-03-17, 10:13
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Nej det har jag inte sagt.
Länder vill vara med i NATO av egen vilja, för att USA är världsledande, det gynnar dem ekonomiskt och skyddar dem. Förståeligt

Men vi väljer också att plocka in länderna. NATO gör ingenting för att vara "snälla" utan för att vi gynnas också.

Eller rättare sagt USA.

USA måste godkänna staternas inträde. Och det gör man inte för att vara snälla utan för att omringa Ryssland, svår logik?

Du stirrar dig blind på något felaktigt som att "Dom gör vad dom vill"
Jo men det är inte deras val, det är USA:s val att plocka in dom.

Isåfall kan du ju börja gå på grannens fester utan inbjudan, bjuda in dig själv. Behöver du inte ett JA från grannen också? Som på något sätt vill tjäna på ditt deltagande? I det här fallet ökat socialt värde
Nej, det är du som säger att USA gör som de vill.

Ingen tvingas in i Nato. Nato kan aldrig expandera av sin egna vilja. Där har du kärnpunkten som gör att hela ditt resonemang blir tokigt.

Nato tillåter såklart andra länder att gå med i alliansen dels för att vara snälla (länderna som vill gå med är rädda för att bli invaderade av Ryssland) men också för att alliansen ska bli starkare. Den hade inte varit lika stark om den endast bestått av USA, UK, Frankrike och Tyskland. Tillsammans är man starkare. Det är så jävla enkelt.

Sen såklart gynnar det dem. Samarbete gynnar alltid alla länder.

Varför kan inte Ryssland förstå det?
Citera
2023-03-17, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Som jag förstår det så är ingen form av militära fartyg tillåtna från externa länder enligt avtalet.

Blir omöjligt att plocka upp något utan någon form av undervattensfarkost.

Det finns förstås en massa sätt att slingra sig. "Civila fartyg", sälja/låna ut fartyg, använda Turkiska fartyg eller helt enkelt ändra avtalet eftersom alla kvarvarande nationer som skrev på avtalet stödjer Ukraina.

Upp till 15000-ton per land i 21 dagars perioder, om jag kommer i håg rätt. Sen finns det anmälningsplikter mm och hur de ska passera.

Turkiet gör lite som de vill när det gäller passagen men inte 21 dagars regeln. Jag tror inte Turkiet vill bråka för mycket med Ryssland då Erdogan vill ha en medlarroll och man behöver olja och Vete från Ryssland.

Det NATO verkar göra att de mixar sin flotta från olika länder, så de kan ha en liten styrka i Svarta havet där. Sen är det svårt att använda andra länders skepp. Moderna skepp är komplicerade.

Sen att länder fuskar och bryter emot andemeningen när det gäller regler och avtal mellan länder är sådant som händer. Till ex Gick US Taylor på grund eller lurades bara USA? Vem vet? Sen om USA bryter emot reglerna får ju Ryssland bestämma hur de ska svara. Precis som NATO (Väst) när Ryssland bröt emot reglerna när de invaderade Ukraina.

Svarta havet är ju viktigt i detta krig, så självklart försöker man ha en viss kontroll över det.
Citera
2023-03-17, 10:18
Medlem
Snapcounts avatar
Då är Slovakien med på tåget:

Slovakia approves sending fighter jets to Ukraine
The Slovakian government has approved sending MiG-29 fighter jets to Ukraine, the prime minister has announced this morning

https://news.sky.com/story/ukraine-war-latest-air-raid-warnings-sound-across-country-uk-and-france-to-develop-precision-strike- weapons-12541713
Citera
2023-03-17, 10:20
Medlem
Citat:
Resultatet blir det samma.
Du stirrar dig blind på levnadsstandard.

Bara för att du kan gå och äta din avokado-toast och spice-latte i trygga lydstaten Sverige som arbetar för Dollarn, så betyder det inte att det här i slutändan är krig som vi alltid haft i världen, och att en expansion är en expansion.

Att levnadsstandarden i Ryssland är skit och att Kreml är kleptokratiskt kontra till USA:s lydstater som är demokratier och har hög levnadsstandard är inget argument ur ett krigsperspektiv.

USA vill ha bort Putin till varje pris och använda Ryssland för resurserna precis som de vill
Det är ALLT det handlar om

Man offrar gärna 500k Ukrainare i processen

Spelar ingen roll.
Byter inte ut nånting jag har till ryskt.
Gäller materiella ting likväl som värderingar...
Citera
2023-03-17, 10:21
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Jag har svårt att tolka dina subtila signaler på annat vis än att jag ska hålla käft.
Ska bättre mig så att mina åsikter och uppfattningar inte kolliderar med dina korrekta värderingar.
Det går alltid att se saker på två sätt och du väljer själv hur du vill se det. Med det sagt så finns det alltid en korrekt värdering. Det är alltid en värdering som är bättre än alla andra utifrån människors välmående.

Vi se om och om igen tolkningar från pro-ryssar gällande exempelvis amerikanska uttalanden och det spelar ingen roll vad de säger. Det tolkas alltid på ett negativt sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Africagonzo
Vissa skulle nog säga att Graham uppmuntrar och gärna ser en eskalering i konflikten, men eftersom jag nu, tack vare dig, ser annorlunda på världen så anser jag att Graham är snäll och bara önskar att hjälpa Ukraina till en framtid i fred och frihet.
Vadå eskalering?????

Hur eskalerar man när man försvarar sig?!?!?!

Detta är ett så förbannat idiotiskt uttalande så man mår illa.
Senast redigerad av Conception 2023-03-17 kl. 10:23.
Citera
2023-03-17, 10:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Archer226
Aftonbladet säger att de stöder Putin och kriget.

Invasionen har varit uppe i FN som fördömt det och Kina stödde då inte Ryssland.

Att de nu skulle ändrat inställning är knappast troligt för att du gör den tolkningen pga en artikel i Aftonbladet.

Skulle det finnas nån substans i deras artikeln hade det varit fullt pådrag i alla media över hela världen.
Det är inte jag som gör den tolkningen utan jag bara läser vad som står.
Kina har väl samarbetat med Ryssland i det fördålda länge men nu stöder dom Putin och kriget offentligt också.
Helt klart var det väntat att det skulle bli så.
Citera
2023-03-17, 10:24
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Nej, Wilderäng skriver att bara Ryssland har det tufft
Så jag väljer att lita på Wilderäng
Nej det skriver han verkligen inte, tvärtom vilket du hade vetat om du hade följt Wilderäng.

Till skillnad från ryssarnas mantra ”allt går enligt plan” så är proukrainare youtubers, bloggare etc väldigt klara med vilka problem Ukraina står inför.
Citera
2023-03-17, 10:25
Medlem
Hivfederationens förluster är fortsatt mycket stora vilket ger oss hopp att bögfascisterna tvingas avsluta kriget redan detta år.
Idag inrapporteras att ytterligare 760 fascister eliminerats och totalt har då 163320 st befriats från sina (S)kamliga....(S).......gärningar.

En godartad utveckling gör att 200.000-gränsen genombryts tidigare än ursprungliga beräkningar. Genombrytningen beräknas nu ske senast den 1 juni.

Även materiella förluster är stora med bl a 2 utslagna tanks och 13 förstörda bepansrade fordon. Artillerisystem slås ut i en hög takt där vi har denna gång 13 förstörda bögartilleripjäser och 1 st utslaget raketartillerisystem.
En attackhelikopter sköts ned igår och kryptiska twitteruppgifter tyder på att två piloter befriats.

Kommer dom ryska ledarna att avlägsnas före årets slut?
Citera
2023-03-17, 10:25
Medlem
EnCartes avatar
Citat:
Det är inte jag som gör den tolkningen utan jag bara läser vad som står.
Kina har väl samarbetat med Ryssland i det fördålda länge men nu stöder dom Putin och kriget offentligt också.
Helt klart var det väntat att det skulle bli så.
Så det är Aftonbladet som står för den absoluta sanningen då?
Citera
2023-03-17, 10:32
Medlem
Citat:
Läs och begrunda, ibland blir det inte riktigt som man tänkt sig här i livet, men det är bara att acceptera.

Ditt svar är alltså nej. Du hittar inget i AP-artikeln. Då var det avklarat. Nu går vi vidare och tittar på hur situationen på det stora hela ser ut för Rysslands illegala krig:

Ryssland har skämt ut sig för överskådlig framtid då man brutalt dödat tusentals oskyldiga ukrainska män, kvinnor och barn. Man är på väg mot den obegripliga siffran på 200 000 förlorade ryska soldatliv och är under kraftiga ekonomiska sanktioner från omvärlden. Man är uteslutna från samarbete med den fria världen. Man har upprepade gånger hotat omvärlden med kärnvapen samt utreds för krigsbrott och folkmord. Man är paria i världen och har endast kvar diktaturer som bästisar. Detta kan vara det största "fall from grace" världen beskådat. Inga maskirovkor i världen, t ex vissa tråddeltagare här på fb, kan rädda upp detta. Och detta monstrum kallat Ryssland är den kulle somliga väljer att åsiktsmässigt dö på? Obegripligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in