2023-03-17, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SummoningSalt
Vet inte vilket styckmord du pratar om, men det är ovanligt. Du tog några få exempel som inträffat på flera år.
Lägg ner nu. Det inleds aldrig en förundersökning om mord om det inte finns en kropp, men om det är så att man ex hittar en kroppsdel eller stora mängder blod kan det rubriceras mord. Jag vet vad jag pratar om pga det jag jobbar med
Citera
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, inte föll hon som en fura och slog i huvudet.

"Tove dog av kvävning, enligt åtalet. 20-åringen tog strypgrepp på henne, medan 18-åringen hjälpte till att hålla fast henne, menar åklagaren."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/atal-vantas-for-mordet-pa-tove-21/

Som jag skrev nyss, hur dör man av ett lättare stryptag och kortvarigt sådant?

Det finns inte. Det går inte.
Och alla ljud från lägenheten talar ett helt annat språk. Men det viktigaste är ju den rättsmedicinska undersökningen.

Kvävning är dödsorskaen.
Det var inte kortvarigt för Tove som räknade varje sekund som minuter då hon förmodligen behövde luft.
Skulle gissa på 27 sekunder kan betyda hela livet för Tove. Då hon är i panik mfl orsaker.
Inte alls konstigt. Då dessa två alstrat allt för mycket liv av en person som valt läkaryrket.
Det är bland de mer konstiga. Men... men.. alla kan inte tänka tycka samma.
Citera
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Fasansfullt och häpnadsväckande beteende. Man förstår nu lite bättre hur de kunde avvakta med förhör av JJ då de visste vad hon gjort mer eller mindre och kunde sedan återkomma med förhör kring plastpåsar, bränd kropp, Dollar Store m.m.
Då fick antagligen advokaten JJ på bättre tankar osv.

Ja vi tar det lite lugnt och metodiskt hör med fup så ser vi om någon tar ut den och med kvitto då kan få tillbaka slanten via insamling som då startar.
Och skanning får vi lösa om det inte huxflux dyker upp en radda pdf:er här från någon som varit proaktiv med den biten.

Ett överskott om det blir aktuellt kan gå till Läkare utan gränser eller någon lokal fond eller liknande i Vetlanda vi får se.

Just nu letar jag febrilt efter stämningsansökan.

Var har ni läst om att JJ handlat på Dollarstore (tråduppgifterna om det ser vi nu ser alltså stämmer), uppgifter om plastpåsar mm.

Såga att emelib noterat någon annan insamling som pågår parallellt (FUP- site typ?). Blir lite rörigt runt det om det bli två samtidigt? Vad är den andra för insamling, pålitilig?
Citera
2023-03-17, 09:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permastampe
Lägg ner nu. Det inleds aldrig en förundersökning om mord om det inte finns en kropp, men om det är så att man ex hittar en kroppsdel eller stora mängder blod kan det rubriceras mord. Jag vet vad jag pratar om pga det jag jobbar med

Kan inte hitta vart fuben är
Citera
2023-03-17, 09:36
Medlem
https://www.krimfup.se/ Den här sidan lägger ut de flesta förundersökningarna. Den kommer sannolikt att hamna där till ett pris av 99kr.
Citera
2023-03-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyntaxErrorDeluxe
Gott folk!
@Avel mfl
Dags att styra upp insamling och organisera logistiken?

Väntar bara på besked att någon är där och hämtar ut den och betalar så kör vi igång insamling.
Finns det en erfaren skannare i Småland så är det läge att göra sig påmind nu också.

Mål ett är att få ut den idag så har vi ”hela helgen på oss” att skanna sen.
Citera
2023-03-17, 09:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, inte föll hon som en fura och slog i huvudet.

"Tove dog av kvävning, enligt åtalet. 20-åringen tog strypgrepp på henne, medan 18-åringen hjälpte till att hålla fast henne, menar åklagaren."

https://www.expressen.se/nyheter/krim/atal-vantas-for-mordet-pa-tove-21/

Som jag skrev nyss, hur dör man av ett lättare stryptag och kortvarigt sådant?

Det finns inte. Det går inte.
Och alla ljud från lägenheten talar ett helt annat språk. Men det viktigaste är ju den rättsmedicinska undersökningen.

Kvävning är dödsorskaen.

Det behöver inte vara endast strypgreppet som dödar. Att hon sitter på henne samtidigt som någon håller i hals eller nacke eller sätter huvudet i en position där andningen påverkas, kan vara tillräckligt för kvävning.

Se USA-poliserna som "råkar" döda massa svarta utan att bokstavligen ta strypgrepp.
Citera
2023-03-17, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Jag har dock en otrevlig känsla att det här kan gå hur som helst i rätten...
Inte en chans dom blir frisläppta.
Citera
2023-03-17, 09:38
Medlem
SloppySecondss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av busteqsun
Kan inte hitta vart fuben är
Det förekommer insamlingar hit och dit, vissa har beställt då det kostar en hel del att få det i pappersform.

4500 tyckte jag någon sade, kan ha fel.
Citera
2023-03-17, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jsg vet att hon gör sitt jobb
Hon brukar köra snyfthistorier
Om hon är bra eller inte finns det delade åsiktet om
Det finns ju klienter som skyller allt på försvararen när de blir fällda, ingen egen förskyllan alls. Jag skulle nog ranka henne högt av Sveriges advokater
Citera
2023-03-17, 09:40
Medlem
Det första jag tänker på är den där sångfågeln med glasögon som blev intervjuad i Aftonbladet som tyckte så mycket om Johanna för hennes ärlighet och godhet och som tyckte så synd om henne för att hon satt häktad.

Det blev ingen Ålandsbåten för henne.
Inte bara mörda henne även återkomma två gånger för att skända hennes kropp, vilket bottenskrap till avskräde.
Citera
2023-03-17, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dellenbygden
https://www.krimfup.se/ Den här sidan lägger ut de flesta förundersökningarna. Den kommer sannolikt att hamna där till ett pris av 99kr.

OK, så vi behöver alltså inte få det i pappersformat från Eksjö tingsrätt?? Vet du när FUP brukar läggas ut på sidan?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in