2023-03-17, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E.M.S.I.
Ja. Matpriserna har gått upp.

Men. Folk måste bli bättre på att äta efter säsong och handla när det är extrapris-bunkra det som bunkras går.

Min fråga är: vad äter ni som påstår er ha höga kostnader ?

Jag har hållt runt 4000-4500 kr /månad i 1.5 års tid. 3 barn, nu 1-5 år gamla. Varav två är 1 år, ätit ersättning hela tiden, blöjor i drivor.

Om man vill leva ett värdigt liv så kostar maten betydligt mer än så.

4000 spänn i veckan lägger vi på mat i min familj (två vuxna och en bebis) men då köper vi inte ren sönderbesprutad skit som du säkert måste göra med den budget du hävdar.

Ett tolvpack organiska handplockade ägg från året-runt utomhusgående burfria höns som ätit naturlig vegetarisk diet och inte utsatts för antibiotika kostar bara det uppåt 90-100kr. Bara källvattnet vi dricker går säkert på ett par tusen i månaden (hemlevererat iofs så det kostar väl lite extra).

Även blöjor går väl bara det på 1500 spänn i månaden minst (plant-baserade hypoallergena blöjor av märket Coterie).

Japansk importerad bebis hudkräm 50 dollar för en liten tub stor som en större tandkrämstub som räcker i max en vecka.

Jag skulle kunna fortsätta. Men som sagt, kvalitet kostar.
Senast redigerad av Harrywinston 2023-03-17 kl. 04:51.
Citera
2023-03-17, 06:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Jag förstår ärligt inte gnället kring matpriserna. Jag och min fru äter för runt 6000kr per månad. Och jag är runt 100kg och får i mig över 150 gram protein från kosten. Kött varje dag. Utemat inkluderat i ovan.

Om man har problem med matpriserna idag så har man haft det även innan inflationen tog fart.

Visst är det så. Nog för att jag har anpassat vissa köp till vad jag tycker en vara är värd men i övrigt har vi inte påverkats alls.
Jag tror som du att folk som redan levde på marginalen är de som behöver strama åt idag.
Citera
2023-03-17, 06:27
Medlem
Knotknets avatar
Köp billigare matvaror, baka eget bröd, är köttdelar från hela djuret, odla hemma.
De allra flesta som gnäller över matpriserna lever slösaktigt.
Citera
2023-03-17, 06:29
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sjelvklart
Och om man redan tidigare handlade Ica basic, vad är då nästa produktsegment!?

Stöld
Citera
2023-03-17, 06:55
Medlem
CassandraCs avatar
såklart pinsamt med alla dessa godhetsknarkare som snackar om att vi har råd med allt och sedan när priserna stiger med några procent så kniper det i plånboken, sluta vara fattiga samtidigt som ni godhetsknarkar om att alla ska med
Citera
2023-03-17, 07:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Svenskar är helt tappade i sin livsstil, pengar har inte haft något värde.
När jag såg att ett paket bregott kostade en förmögenhet tog jag Lätta istället som kostade en bråkdel. Jag överlevde med annan smörsort.
"Men vad är det för kötthalt på korven, bara kött ska det vara!"
"Nej jag dricker mest IPA från microbryggerier, lager smakar ingenting!"
Välkommen ner på jorden svennar.

Glöm inte alkoholen, cigaretterna, och utematen som svenne prompt ska ha i sig ständigt.

Nej, svennars konsumtionsvanor är helt åt skogen och de har ingen rätt att gråta över matpriser.
Citera
2023-03-17, 07:05
Medlem
Uncorruptables avatar
Det pinsammaste är alla i tråden som säger att det är lugnt att matpriserna stiger för att man själv har råd. Det epic facepalm av dessa idioter. Är det vaxxinerade som tänker till eller vad är det frågan om. 🤦
Citera
2023-03-17, 07:09
Medlem
Det är väl bara luffare och socialfall som gnäller över matpriserna?
Citera
2023-03-17, 07:52
Avslutad
Citat:
Glöm inte alkoholen, cigaretterna, och utematen som svenne prompt ska ha i sig ständigt.

Nej, svennars konsumtionsvanor är helt åt skogen och de har ingen rätt att gråta över matpriser.

"Svennar"?
Konsumerar ni icke-Svenskar mindre av dylika varor menar du?
Citera
2023-03-17, 07:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Uncorruptable
Det pinsammaste är alla i tråden som säger att det är lugnt att matpriserna stiger för att man själv har råd. Det epic facepalm av dessa idioter. Är det vaxxinerade som tänker till eller vad är det frågan om. 🤦

Vad fan har vaccination med ämnet att göra?
Citera
2023-03-17, 07:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Mellanöstingar o turkar äter betydligt bättre än ankdammsfolket.

Fundera över detta - hur mycket mat får man för det som läggs på bilar o drivmedel.

För att inte tala om tjyvskatterna per dygn i Ankeborg o Göteborg

Jag ser bilar o bilköer hela dagarna - pengar i överflöd finns m a o här på helt annat sätt än
i Nepal Inkdien/Paki Philippines Moldavien Baltikum Rumänien Turkiet Ryssland m fl länder

Titta ner i invandrarnas korgar på Lidl någon gång så inser du att de äter mat med sämre kvalite och mycket socker

Dessutom köper de oftast den sämsta kycklingen ifrån typ Estland (Eldorado)
Citera
2023-03-17, 08:03
Medlem
StigEngstroms avatar
Citat:

Problemet är att svenskar har blivit så pryda.
Köp billiga långburkar och få skämsstämpel på dig.
För 30 år sen drack ALLA pripps blå.
Allting måste inte vara top of the line hela tiden, spelar det nån roll om kötthalten på en korv så länge den smakar ok?
Svenskar har blivit alldeles för fjärtiga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in