2023-03-16, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zilvereko
Vad säger egentligen att Eksjö Tingsrätt kommer att lämna ut Fup i pappersformat? Har de sagt det, eller vad? Det vore i såfall ett brott såsom försvårande av att få ta del - ett brott mot offentlighetsprincien. Då kan man ju fan i mej anmäla dem!

Någon hade mejlat men som sagt bara att avvakta vad de har för policy imorgon.
Citera
2023-03-16, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rosen09
Mailade tingsrätten igår och begärde ut fup, fick idag detta svar.

” Hej,

Du har rätt att ta del av de delar av förundersökningsprotokollet som inte omfattas av sekretess i pappersformat antingen genom att hämta en kopia på domstolen eller att få den skickad per post, mot avgift. Handlingar som innehåller så många personuppgifter skickar vi inte per e-post.

Om du vill få handlingen skickad till dig med post så behöver vi leveransadress och uppgifter för att fakturera avgiften: personnummer eller
organisationsnummer och fakturaadress. Om du vill vara anonym så går det bra att du kommer till tingsrätten och betalar här med bankkort eller kontant.

Avgiften för att få ut en handling beror på hur omfattande den är.

Papperskopior
När det gäller papperskopior är de första nio sidorna gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.

Porto
Eventuell kostnad för porto eller postförskottskostnad tillkommer.

Vi går inte vidare med din begäran innan vi vet om du vill ta del av handlingen på domstolen eller om vi ska skicka den till dig och hur du i så fall vill betala avgiften.

@zilvereko
Citera
2023-03-16, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Ja nog lugnast att avvakta morgondagen och se om den kanske görs tillgänglig digitalt trots allt.

Men vill någon lägga ut för fupen på plats och sen få tillbaka genom insamling så kan jag hjälpa till att sätta upp en tjänst för insamlingen enligt mitt förra inlägg.

Det är inte alla journalister och redaktioner som har tillgång till Acta Publica. Är inte heller säker på att förundersökningar hamnar där direkt. Utan det är vanligt att redaktionerna själva begär ut fup från tingsrätten och jag har mycket svårt att tänka mig att media imorgon skulle få betala 45 000 för högar med papper när rapporteringen måste ske fort. Men som sagt, det baserar jag på att jag inte är helt säker på att undersökningar kommer in direkt på Acta.

Hmm.. Jag har fortfarande hopp om att vi inte kommer behöva betala. Jag kan ta på mig att maila tingsrätten nu och begära ut den, utan att nämna något om betalning.
Citera
2023-03-16, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olofsfru
Det är inte alla journalister och redaktioner som har tillgång till Acta Publica. Är inte heller säker på att förundersökningar hamnar där direkt. Utan det är vanligt att redaktionerna själva begär ut fup från tingsrätten och jag har mycket svårt att tänka mig att media imorgon skulle få betala 45 000 för högar med papper när rapporteringen måste ske fort. Men som sagt, det baserar jag på att jag inte är helt säker på att undersökningar kommer in direkt på Acta.

Hmm.. Jag har fortfarande hopp om att vi inte kommer behöva betala. Jag kan ta på mig att maila tingsrätten nu och begära ut den, utan att nämna något om betalning.

Media hämtar den nog över disk och utöver det ligger det säkert redan ett antal mejl i inkorgen med begäran om fup, dagboksblad och annat så de lär ha att göra där imorgon.

Jag har riggat allt för att kunna samla in pengar om det behövs så har vi is i magen tills imorgon.
Citera
2023-03-16, 20:22
Medlem
zugfahrers avatar
Kan tänka mig skänka pengar för att få läsa FUP redan till helgen.
Citera
2023-03-16, 20:23
Medlem
Låter som en bra plan!

Ska sägas att man alltid har rätt att begära en sekretessprövning. Men en sådan kan ta tid.
Citera
2023-03-16, 20:44
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Media hämtar den nog över disk och utöver det ligger det säkert redan ett antal mejl i inkorgen med begäran om fup, dagboksblad och annat så de lär ha att göra där imorgon.

Jag har riggat allt för att kunna samla in pengar om det behövs så har vi is i magen tills imorgon.

Nu kanske jag tar vatten över huvudet, men jag bor i Vetlanda kommun, har m.a.o knappa timmen till Eksjö, och jag har även en scanner hemmavid. Absolut ingen bra scanner alls, men det är en scanner iaf.
Citera
2023-03-16, 20:50
Medlem
Alonens avatar
Det sitter väl nån jävla ringmuskel i Eksjö som försöker hindra lagen om offentliga handlingar.

Att sätta sig på tvären, och säga ”endast pappersformat” är ju ett sanslöst slöseri med papper/resurser/energi/tid…

Men - i morgon-vet vi mer.

Tittade på den vackra videosnutten med alla lyktor i himlen, så vackert, fick tårar i ögonen… stackars lilla Tove!

Vill lysa frid över minnet av Tove, kondoleanser till alla nära och kära…
Senast redigerad av Alonen 2023-03-16 kl. 20:59.
Citera
2023-03-16, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olofsfru

Ska sägas att man alltid har rätt att begära en sekretessprövning. Men en sådan kan ta tid.

Rätt att begära en sekretessprövning? 🤔
Varför skulle man begära det? Den som begär ut handlingar vill väl ta del av dem utan tjocka sjok av svart tusch?
Det är väl i så fall den utlämnande myndigheten som har en skyldighet att beakta ev sekretess.
Citera
2023-03-16, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sheforest
Nu kanske jag tar vatten över huvudet, men jag bor i Vetlanda kommun, har m.a.o knappa timmen till Eksjö, och jag har även en scanner hemmavid. Absolut ingen bra scanner alls, men det är en scanner iaf.

Toppen med alla goda viljor! Vi kan låta saken mogna till imorgon så ser vi vad som händer. En lite kralligare skanner är inte fel i sammanhanget.
Citera
2023-03-16, 21:10
Medlem
trngws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rosen09
Mailade tingsrätten igår och begärde ut fup, fick idag detta svar.

” Hej,

Du har rätt att ta del av de delar av förundersökningsprotokollet som inte omfattas av sekretess i pappersformat antingen genom att hämta en kopia på domstolen eller att få den skickad per post, mot avgift. Handlingar som innehåller så många personuppgifter skickar vi inte per e-post.

Om du vill få handlingen skickad till dig med post så behöver vi leveransadress och uppgifter för att fakturera avgiften: personnummer eller
organisationsnummer och fakturaadress. Om du vill vara anonym så går det bra att du kommer till tingsrätten och betalar här med bankkort eller kontant.

Avgiften för att få ut en handling beror på hur omfattande den är.

Papperskopior
När det gäller papperskopior är de första nio sidorna gratis, den tionde sidan kostar 50 kronor och varje sida därutöver kostar 2 kronor.

Porto
Eventuell kostnad för porto eller postförskottskostnad tillkommer.

Vi går inte vidare med din begäran innan vi vet om du vill ta del av handlingen på domstolen eller om vi ska skicka den till dig och hur du i så fall vill betala avgiften.

Har de verkligen rätt att neka att lämna över materialet digitalt? För det lär de ju ha själva. Personupppgifter är som regel maskade så det bordde de inte kunna skylla på.
Citera
2023-03-16, 21:17
Medlem
sheforests avatar
Citat:
Toppen med alla goda viljor! Vi kan låta saken mogna till imorgon så ser vi vad som händer. En lite kralligare skanner är inte fel i sammanhanget.

Det är vid såna här tillfällen som det fantastiska med Flashback gör sig påmind - när flera går samman och samarbetar.
Jag jobbar tills strax efter lunchtid, så skulle det vara av intresse att jag tar mig till Eksjö och hämtar ut FUP:en är det bara att säga till. Och blir detta aktuellt, har jag som sagt tillgång till scanner*.

(*nu vågar jag inte lova något, men kanske kan lyckas få tillgång till en något bättre scanner än den jag har hemma.. det rör sig då om en scanner på jobbet).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in