2023-03-16, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SyntaxErrorDeluxe
Vi behöver nån som hämtar och fraktar till scanner 😁 om vi vill ha hit det snabbt annars får det ju skickas och då låter det som att du kan lösa scanning relativt fort från det att du får FUP, om jag uppfattade rätt?

Ja gud ja jag kan börja scanna direkt när jag har papprena och fortsätta tills det är färdigt minus sömn om det krävs haha
Citera
2023-03-16, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emhela
Hur håller man igång en insamling då? Känns tryggt om någon bekant för tråden kan tänka sig att hålla i det. Med tanke på att man inte vet var pengarna hamnar. Typ som nötknäpparen, avel, greven..

Tack för förtroendet.
Har ett förslag på smidig lösning för den som vill vara anonym.

Här är en sajt som inte är live men och inte har något konto kopplat än. Tar bara någon minut att lägga upp. "Kassören" som administrerar kontot och den/de som hämtar ut/skannar får göra upp hur transaktion sedan kan ske på bästa och tryggaste sätt.

https://www.buymeacoffee.com/skanvetlanda

Tjänsten används av bl.a. "hackers" i Ukraina som hjälper specialstyrkorna där med drönaroperationer och insamlingar till de så den är säker vad gäller anonymitet och liknande.

Så bara att lägga upp en sån sida för den som känner sig manad så bör detta kunna lösa sig smidigare än t.ex. PayPal och annat.

Fördel är att det är transparent hur mycket som samlats in och utbetalningen är en smidig tjänst.
Senast redigerad av Avel 2023-03-16 kl. 19:45.
Citera
2023-03-16, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Ja, jag förstod det, men jag förmodar att man hedrade Tove i samband med begravningsgudstjänsten?

Även här hedrades Tove:

"Prick klockan 11.00 börjar kyrkklockorna ringa i Lannaskede-Myresjö kyrka och ljudet sprider sig över åkrar och skogar."
//
"När mörkret föll på kvällen hade familjen bjudit in till en ceremoni på idrottsplatsen i Myresjö. Här hedrades Tove med ljuslyktor som sakta steg mot himlen."

https://www.vetlandaposten.se/2023-03-15/tv-har-hedras-tove-med-rislyktor--begravdes-pa-onsdagen

Jag tittar på min egen dotter, tänker mig in i att hon efter en kväll med sina kompisar inte skulle komma hem...jag får ångestattacker (på riktigt) att ens tänka på det.

Att aldrig få se henne igen, att fantisera om vad som hände och vad hon tänkte och kände, hur hjälplös hon måste ha känt sig, hur nära hjälpen fanns...

och sen hur JJ och MH som vet vad som har hänt, var Tove legat (och även kanske MH), suttit tysta med detta, allt medan anhöriga lidit all helvetes våndor, av oro och i grunden förstått men ändå velat hoppas mot bättre vetande.

Jag kan inte ta in det.

Så känner nog många av Toves vänner, nära eller lite i perifirin. Skolkompisar från alla möjliga klasser och fotbollen, Vetlandabor i stort. Någons mamma, pappa som har barn som kände Tove, många, många i Vetlanda som berörs och tänker på detta ofta.

Nu hoppas jag att sanningen kom fram och att rätt dom faller.

Det är så vidrigt när de avgörande bevisen saknas, men förnuftet säger att man har rätt person som är åtalad för rätt brott. Att någon går fri från ett mord, pga av att man som i det här fallet (och många andra), för att man låtit bli att hjälpa till med att berätta var kroppen är. Det är så vidrigt.

Jag ber, låt det rätta ske nu.
Att jag nämde fel länk var för att jag önskade att ni alla skulle kika in på Jönköping missing people och se den film de satt ut
som var så vacker och berör när de samlades för T och släppte de 50 svävande lyckorna

Så till alla här på sidan
Gå in på på fb
Jönköpings missing peopels sida och titta på den vackra stunden för T när de släpper de svävande lycktorna

Jag håller med dig att tanken på om ens egna barn inte kom hem
det ger ångest på riktigt

Tankar på hur T föräldrar blivit drabbade av detta trauma
En oändlig sorg och saknad
Är en mardröm man inte önskar någon
Och jag tror vi alla känner med T anhöriga 🙏

Precis som du också nämner

Att de här två häktade tjejerna
var så kalla så de inte ens talade om vart de fört T kropp
Bara det borde ge ett högt straff
Av den anledningen så går J historia bort helt för mig

Det visar ingen ånger
empati eller något som helst samvete fr de båda

Jag hoppas att de inte kommer undan på något sätt med någon form strafflindring eller låga straff
Livstid är det enda rätta
Citera
2023-03-16, 19:39
Medlem
Har man från tingsrätten fått svart på vitt att det kommer kosta? Förlåt för fråga som kanske redan har besvarats men det kommer många nya inlägg nu.
Citera
2023-03-16, 19:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Olofsfru
Har man från tingsrätten fått svart på vitt att det kommer kosta? Förlåt för fråga som kanske redan har besvarats men det kommer många nya inlägg nu.

Ja nog lugnast att avvakta morgondagen och se om den kanske görs tillgänglig digitalt trots allt.

Men vill någon lägga ut för fupen på plats och sen få tillbaka genom insamling så kan jag hjälpa till att sätta upp en tjänst för insamlingen enligt mitt förra inlägg.
Citera
2023-03-16, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för förtroendet.
Har ett förslag på smidig lösning för den som vill vara anonym.

Här är en sajt som inte är live men som inte har något konto kopplat än. Tar bara någon minut att lägga upp. "Kassören" som administrerar kontot och den/de som hämtar ut/skannar får göra upp hur transaktion sedan kan ske på bästa och tryggaste sätt.

https://www.buymeacoffee.com/skanvetlanda

Tjänsten används av bl.a. "hackers" i Ukraina som hjälper specialstyrkorna där med drönaroperationer och insamlingar till de så den är säker vad gäller anonymitet och liknande.

Så bara att lägga upp en sån sida för den som känner sig manad så bör detta kunna lösa sig smidigare än t.ex. PayPal och annat.

Fördel är att det är transparent hur mycket som samlats in och utbetalningen är en smidig tjänst.
Jamen det ju perfekt med både transparens och anonymitet!
Vem lägger upp??
Citera
2023-03-16, 19:44
Medlem
Jag är också intresserad, kan tänka mig att skicka en slant.
Citera
2023-03-16, 19:48
Medlem
Citat:
Jamen det ju perfekt med både transparens och anonymitet!
Vem lägger upp??

Kniper det så kan jag ratta den men vi kan ha is i magen till imorgon och fokusera på att någon lägger ut för en fup så snart den släpps och att vi får igång skanningen på bästa sätt.

Efter det har vi ett ungefärligt belopp som vi enas kring och så får vi sätta den gränsen på typ https://www.buymeacoffee.com/skanvetlanda och så får de som vill betala in anonymt så ser jag eller någon annan till att person/personer får slantarna åter och lite till.

Vill man inte skylta med att man ska till tingsrätten och hämta så dra ett PM så kan vi ha den kontakten istället.

OCH det kan som sagt vara så att den görs tillgänglig digitalt och vi måste även vara beredda på att det behöver sekretessmarkeras en del i dokumentet i värsta fall innan utlämning vi får se.
Senast redigerad av Avel 2023-03-16 kl. 19:50.
Citera
2023-03-16, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Att jag nämde fel länk var för att jag önskade att ni alla skulle kika in på Jönköping missing people och se den film de satt ut
som var så vacker och berör när de samlades för T och släppte de 50 svävande lyckorna

Så till alla här på sidan
Gå in på på fb
Jönköpings missing peopels sida och titta på den vackra stunden för T när de släpper de svävande lycktorna

Jag håller med dig att tanken på om ens egna barn inte kom hem
det ger ångest på riktigt

Tankar på hur T föräldrar blivit drabbade av detta trauma
En oändlig sorg och saknad
Är en mardröm man inte önskar någon
Och jag tror vi alla känner med T anhöriga 🙏

Precis som du också nämner

Att de här två häktade tjejerna
var så kalla så de inte ens talade om vart de fört T kropp
Bara det borde ge ett högt straff
Av den anledningen så går J historia bort helt för mig

Det visar ingen ånger
empati eller något som helst samvete fr de båda

Jag hoppas att de inte kommer undan på något sätt med någon form strafflindring eller låga straff
Livstid är det enda rätta

Klart att vi vill se ordentliga straff om/när allt klarnar vid rättegången. Handlar ju om mord och brott mot gravfriden!

Men domstolar ger ju ibland helt orimligt låga sraff för helt fruktansvärda gärningar. Obegripligt för gemene man att fatta.

Rätten kan, ofta ofrivilligt, ibland ge straff efter "klass". Det tror jag, trots att de ska vara objektiva. De lärde har sina egna liv med sina egna preferenser.Många suktar efter berömmelse. Gissar att JJs advokat C.S kommer pressa på ordentligt i rättssalen. "Lätt misshandel" - tillåt mig att skaka på huvudet över sånt trams.

Vi får verkligen hoppas att det inte blir så den här gången att tjejerna går fria pga av advokaternas abrovinker. Rullman måste vara helskärpt, vilket jag tror att han är.

Det blir mycket intressant att följa rättegången.
Citera
2023-03-16, 19:56
Medlem
Citat:
Kniper det så kan jag ratta den men vi kan ha is i magen till imorgon och fokusera på att någon lägger ut för en fup så snart den släpps och att vi får igång skanningen på bästa sätt.

Efter det har vi ett ungefärligt belopp som vi enas kring och så får vi sätta den gränsen på typ https://www.buymeacoffee.com/skanvetlanda och så får de som vill betala in anonymt så ser jag eller någon annan till att person/personer får slantarna åter och lite till.

Vill man inte skylta med att man ska till tingsrätten och hämta så dra ett PM så kan vi ha den kontakten istället.

OCH det kan som sagt vara så att den görs tillgänglig digitalt och vi måste även vara beredda på att det behöver sekretessmarkeras en del i dokumentet i värsta fall innan utlämning vi får se.

Låter super! Då avvaktar vi till imorgon och ser hur det utvecklar sig 😊 är det klockan 12 som gäller för åtalet?
Citera
2023-03-16, 19:58
Medlem
Citat:
Ja nog lugnast att avvakta morgondagen och se om den kanske görs tillgänglig digitalt trots allt.

Men vill någon lägga ut för fupen på plats och sen få tillbaka genom insamling så kan jag hjälpa till att sätta upp en tjänst för insamlingen enligt mitt förra inlägg.

Vad säger egentligen att Eksjö Tingsrätt kommer att lämna ut Fup i pappersformat? Har de sagt det, eller vad? Det vore i såfall ett brott såsom försvårande av att få ta del - ett brott mot offentlighetsprincien. Då kan man ju fan i mej anmäla dem!
Citera
2023-03-16, 19:59
Medlem
Citat:
Låter super! Då avvaktar vi till imorgon och ser hur det utvecklar sig 😊 är det klockan 12 som gäller för åtalet?

Vet inte tiden men då hinner kanske någon lokal förmåga göra sig påmind här så det hela kan ske lite tajtare på plats där i trakterna än att det ska behövas åkas för långt för detta.

Vid skanning är det några viktiga grejer att tänka på men det tar vi då. Men det ska helst vara en skanner med lite kaliber så det inte blir ett evighetsprojekt för någon med "bordsscanner".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in