2023-03-16, 19:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Folk borde börja fasta. Skippa frukosten så har man sparat in 25% av matkostnaden.

Ja 1dl havregryn, mjölk och lite sylt är ju himla dyrt. ;-) Mätt blir man också!
Citera
2023-03-16, 19:14
Medlem
Core.s avatar
Det här är medelklassens kris.

Vi har kunnat handla i charken utan att kolla priset, leasa en ny bil, köpa nybyggd villa, åka till Spanien, och Casha en skoter för pengarna man fick över från renoveringen(upplånat på huset)

Aktierna har delat ut till vår förtret, allt har bara blomstrat. Även jag har levt det livet, men nu är det över, vi i medelklassen får lära oss att stå i ledet som vanligt igen.

Värst är de för den generation som inte upplevt det tidigare, man tror att pengarna räcker till allt om man är född efter ~95, men nu vaknar vi upp till den riktiga verkligheten. Även om jag älskar lyxet och känner en sorg, tror jag att vi mår bättre av att sluta leva i den materiella drömmen.

När jag var barn i början på nittiotalet var det världens grej när farsan köpte ny tv. I två veckor kuskade vi runt, jämförde priser prutade och gick till slut i mål. Satan vad vi älskade den där 45 tummaren! Mina barn idag skiter väl i vilket när jag kommer hem med en ny 75”, vi flyttar bara den på 60” från 2018 ner i gillestugan.

Någonstans är det äckligt det vi lever i, vad blir det av ungarna.

Fan vad gammal jag lät nu då, men nånstans i vemodet känner jag ljus över att skiten spricker
Citera
2023-03-16, 19:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forbjudenmark
Folk kommer bli feta. Då grönsaker och nyttig mat blivit dyrt så köper låginkomsttagare halvfabrikat med mycket mättat fett och socker. Även om dessa personer blir mätta och halva portionen är kvar så trycker dom ändå i sig resten då nästa måltid kan ligga 24h bort. Kroppen går då in i svält med dessa härliga fetter och lagrar allt lagom till nästa fettdipå fylls på nästa dag.
Hej diabetes typ 2 2024

Jag tycker tvärtemot att halvfabrikat är ju dyrt. Finns väl inget billigare än att bara laga mat från grunden? Kollar man på priser per kilogram så ser man ju vad som är dyrt och vad som är billigt.

Köttfärs är i princip alltid billigare per kg än all korv utom falukorv tex.

Bröd är något jag tycker det börjat blir löjligt höga priser på. Ett paket jäst och två kg mjöl får man får 20:-.

Struntar man i dyra grönsaker utan större näringsvärde och håller sig till rotfrukter, kålhuvuden och lök samt köper kött för rimlig peng så är det mycket billigare än halvfabrikat iaf där jag bor.

Men jag kanske har missat något och har helt fel? För du är inte den första jag hör komma med detta påstående, man hör det ju ofta när det kommer till det stora landet i väster.
Citera
2023-03-16, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Core.

Fan vad gammal jag lät nu då, men nånstans i vemodet känner jag ljus över att skiten spricker

Du får komma ihåg att en stark medelklass gör ett land någorlunda liberalt. Faran med att medelklassen får det sämre är att de ganska snabbt kommer börja se sig om underdogs och börja rösta vänster.
Citera
2023-03-16, 19:23
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Det här är medelklassens kris.

Vi har kunnat handla i charken utan att kolla priset, leasa en ny bil, köpa nybyggd villa, åka till Spanien, och Casha en skoter för pengarna man fick över från renoveringen(upplånat på huset)

Aktierna har delat ut till vår förtret, allt har bara blomstrat. Även jag har levt det livet, men nu är det över, vi i medelklassen får lära oss att stå i ledet som vanligt igen.

Värst är de för den generation som inte upplevt det tidigare, man tror att pengarna räcker till allt om man är född efter ~95, men nu vaknar vi upp till den riktiga verkligheten. Även om jag älskar lyxet och känner en sorg, tror jag att vi mår bättre av att sluta leva i den materiella drömmen.

När jag var barn i början på nittiotalet var det världens grej när farsan köpte ny tv. I två veckor kuskade vi runt, jämförde priser prutade och gick till slut i mål. Satan vad vi älskade den där 45 tummaren! Mina barn idag skiter väl i vilket när jag kommer hem med en ny 75”, vi flyttar bara den på 60” från 2018 ner i gillestugan.

Någonstans är det äckligt det vi lever i, vad blir det av ungarna.

45-tummare i början av 1990-talet...
Nu hittar du på!

Jag köpte en Pioneer 50-tummare år 2004, tror den kostade 52 lax då.

Du menade kanske 32-tummare?
Citera
2023-03-16, 19:26
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
45-tummare i början av 1990-talet...
Nu hittar du på!

Jag köpte en Pioneer 50-tummare år 2004, tror den kostade 52 lax då.

Du menade kanske 32-tummare?
Haha ja så var det säkert 🤣 idag tänker jag att 45” är i det minsta laget………. Men du har nog rätt
Citera
2023-03-16, 19:27
Avslutad
Måste allt bli en "vänster vs. höger"-fråga? Bara för att folk ogillar högsta prishöjningarna på 70+ år. Är finansministern "vänster" nu med då?

Citat:
"Finansminister Elisabeth Sventesson (M) kommer nästa vecka att träffa företrädare för de stora svenska matbutikskedjorna för att be dem förklara varför.

– När den svenska matkassen har ökat med över 20 procent på ett år, och den inte gjort det på andra ställen runtom oss, så tycker jag att man måste ställa frågan, säger hon i Aktuellt.

Matpriserna har inte på över 70 år stigit så mycket som de gör just nu. Och det är de ökande matpriserna som pressar upp den breda svenska inflationen, som var 9,4 procent i februari.

Därför ska finansminister Elisabeth Svantesson (M) i början av nästa vecka träffa matjättarna Ica, Coop och Axfood – de tre butikskedjor som tillsammans äger 90 procent av den svenska matmarknaden – och prata matpriser.

– En svensk matkasse har blivit så mycket dyrare, stigit så mycket mer i pris, än länderna runt oss, säger hon i Aktuellt.

– Det har jag svårt att förstå och det vill jag gärna att de förklarar för mig, säger hon."
Citera
2023-03-16, 19:29
Medlem
Core.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du får komma ihåg att en stark medelklass gör ett land någorlunda liberalt. Faran med att medelklassen får det sämre är att de ganska snabbt kommer börja se sig om underdogs och börja rösta vänster.

Så är det, men inget varar för evigt. Tror det kan vara sunt, även om jag i grunden identifierar mig som högerliberal har politiken blivit en stor jävla smörja, kanske kan respektive parti hitta tillbaka till sina ideologiska rötter om vi får lite uppehåll och andrum.

Livet är organiskt, inte ett stumt spår. Varför utmatta sig med att kämpa emot, lägg dig på rygg och flyt med en stund 😆
Citera
2023-03-16, 19:30
Medlem
BengtsforsBoiss avatar
Håller man sig till öl och havregryn så bör man gå hem. T.ex öl har ju inte alls följt inflationskurvan dessutom får man lite roligt på köpet och ibland kan man köpa lite ägg för att få i sig viktiga näringsämnen inte katastrofdyrt. Nä jag ser inga problem bara möjligheter och oxfilén skiter jag gärna i.
Citera
2023-03-16, 19:32
Medlem
Man behöver inte vara snål för att vara ekonomisk ;-)
Men när priserna på ICA, Coop är typ 30-40% högre för "i princip samma vara på willys-Lidl"
vem eller vad det beror på kan tjatas om, men om man tittar på ica:s eller Coops egna varor på vissa varor är 20-30% lägre borde man fundera på om man vill betala dessa extra pengar för Felix eller Heinz,
Eller lite andra udda märken på Lidl ,men alla gör ju naturligtvis som dom vill
men betala 35 kr för en på OLW Chips,eller smör på Lidl för 35kr mot Arla för 65kr ,som för några månader sedan kostade 22kr/35kr ,och Nej kom inte och säg att det är stor skillnad på smak,Jag kan garantera om jag valde 5 saker på billigt gentemot dyrt skulle de flesta faila garanterat på minst hälften
Citera
2023-03-16, 19:33
Medlem
Citat:
Så är det, men inget varar för evigt. Tror det kan vara sunt, även om jag i grunden identifierar mig som högerliberal har politiken blivit en stor jävla smörja, kanske kan respektive parti hitta tillbaka till sina ideologiska rötter om vi får lite uppehåll och andrum.

Livet är organiskt, inte ett stumt spår. Varför utmatta sig med att kämpa emot, lägg dig på rygg och flyt med en stund 😆

Nja jag vet inte om jag vill ha tillbaka det gamla Sverige där Moderaterna var ett pytteparti för i princip enbart för dom med frack och monokel och sossarnas var allas default parti.
Allt har blivit mycket bättre sen Sverige blev mer liberalt.

Att folk påstår att dom äcklas av medelklassen och deras konsumtion känn ärligt talat mest som en popvänster- eller jantegrej.
Citera
2023-03-16, 19:36
Bannlyst
Stärk köpkraften, dvs sänkskatterna på vanligt arbete. Jobbavdraget måste bli högre och sedan behövs en omfördelning politik, där flerbarns tilllägget bli ett avdrag istället för bidrag, så att det som jobbar känner att de få något för det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in