Citat:
Ursprungligen postat av
8978wxu642
Absolut Mare Kandre och Tomas Tranströmer.
Även Nikanor Teratologens Äldreomsorgen i Övre Kågedalen.
Säkert något av Katarina Frostenson bör också räknas även om jag inte har lika bra koll där.
Jag är inte säker på att ens Tranströmer håller. Han är ganska enkel att imitera och många har gjort det. Det är inte riktigt tidlöst har jag insett - om än sent. Och på något sätt sosseanstruket, om än subtilt.
Teratologen går bort som alltför apart- även om han är den enda som med rätta kan betecknas som ett språkgeni i denna samling.
Strindberg tror jag inte heller på i långa loppet. Har läst om hans verk och han framstår som fullständigt psyksjuk och enormt slarvig när man inte är fortrollad av glansen kring honom som spreds av DN och reflekterades av alla kulturtanter.
De övriga som togs upp som Lagerlöf, Söderberg och Martinson är nog svåra att hänga av.
Men sedan? Mästaren Ma eller Polyfem av Kyrklund. Hjortronlandet av Sara Lidman. Sedan blir det svårt...
Klas Östergren är unik på så vis att han anses både finkulturell - samt att han skriver läsbara böcker i realistisk tradition. Tyvärr alldeles för ungdomligt romantiserande av "livet på stamkrogen". MEN de har NÅGOT, oklart exakt vad.
Alltså om vi utgår från att klassikerna faktiskt ska läsas - inte bara stå på listan över läsvärd litteratur hos våra gymnasielärare (som vid de här laget knappast läser böcker utan snarare ser på teveserier).
Rent logiskt borde klassiker från 90-talet vara teveserier, från 00-talet vara dataspel, från 10-talet youtubeklipp och från 20-talet nätporrklipp.