2023-03-16, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SexgalenZombie
Varför börjar du diskutera bolån i en diskussion som handlar om mat? Varför inte starta en ny diskussion om bolån istället för att diskutera det här där alla andra diskuterar matpriser.

Ansvar för vadå? Ansvar för matpriser? Vad menar du? Varför ska någon bära ansvar för att smör en månad kostar 30 kr, men 6 månader senare kostar 60 kr? På vilken grund ska vederbörande ha ansvar? Banker och politiker sätter väl inte priset på smör?

Folket har makt över sin konsumtion. Eller tycker du det är Ulf Kristersson som bestämmer vad folk ska köpa?

Besynnerliga inlägg man läser här.

Är du oförmögen till konceptuellt tänk eller förstår du bara inte liknelser?

Likställer du alltid ansvar och makt?
Citera
2023-03-16, 16:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Ok, vad är det som ökat då?

Allt har ökat.
Citera
2023-03-16, 16:41
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Allt har ökat.

Jo men vad? att det ökat med 300 spänninnebär ju inte att det är några kornor hit och dit på varhje matvara, speciellt om du inte köper smör och grädde, vilket har ökat mest. Köper du mycket tomater tex? "Märkes" mat? Vad är det du handlar? Orkar ar du redogöra?

Vad ärter du till frukost lunch och middag? Vilka chips köper du?
Citera
2023-03-16, 16:50
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carminaburana
Jo men vad? att det ökat med 300 spänninnebär ju inte att det är några kornor hit och dit på varhje matvara, speciellt om du inte köper smör och grädde, vilket har ökat mest. Köper du mycket tomater tex? "Märkes" mat? Vad är det du handlar? Orkar ar du redogöra?

Vad ärter du till frukost lunch och middag? Vilka chips köper du?

Ost är nog värst. Sedan ägg. Sedan är butikens egna varor ofta slut så om jag vill ha dem måste jag ta en märkesvara. Hund- och kattmat har ökat mycket. Potatis är ofta rätt dyrt även om man tar den billigaste sorten. Köper sällan chips. Jag äter inte tre normala mål om dagen.
Citera
2023-03-16, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Varför ska man inte kunna leva på 6000kr, dvs 3000 per person, om en 100kgs storkonsument av kött klarar av det? Ni gråter och gråter hela tiden.

Har man inte 3000kr för mat idag så hade man det inte innan inflationen heller.
Har du inte märkt att hyror, el, bränsle m.m har gått upp? Då har inte folk råd som innan med lite extra lyx? Vad är det du inte förstår? Bara för att ni är 2 och har råd att lägga 3000 var så har inte alla det. Vad är det inte som går in?
Citera
2023-03-16, 17:00
Medlem
carminaburanas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Ost är nog värst. Sedan ägg. Sedan är butikens egna varor ofta slut så om jag vill ha dem måste jag ta en märkesvara. Hund- och kattmat har ökat mycket. Potatis är ofta rätt dyrt även om man tar den billigaste sorten. Köper sällan chips. Jag äter inte tre normala mål om dagen.

Hund och kattmat, räknas det in i människomatbudgeten? Inte vet jag!

Osten har sprungit iväg, beroende på vilken ost man köper. Willys har alltid bäst priser på ost, ägg och kött. Potatis kosta 9:90 kg på willys just nu.
Ica för dyrt, coop alldeles för dyrt. Lidl är inte så billigt men kan ha billiga ägg ibland.

Har du tillgång till ett Willys?
Citera
2023-03-16, 17:00
Medlem
Hörde något på radion att en ensamstående förälder med två barn har svårt med mat om lönen är under 35000.

Fattar inte hur fet är möjligt. Hur mycket skulder har folk egentligen?
Citera
2023-03-16, 17:08
Medlem
outback4s avatar
Fasen vad folk gnäller i allmänhet och lata fruntimmer i synnerhet på dessa höga matpriser
Antagligen är dom rökare, shoppar smink skor och väskor för tusentals kronor i månaden och sitter med massa netflix, paraboltv och andra mobila tjänster. Låt dom svälta om dom inte har råd köpa bröd. Det finns ju kakor..
Citera
2023-03-16, 17:10
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Folkmordsbenagen
Norsk mat är nu billigare än svensk dito. Svensken har redan börjat anpassa sig att leva dyrare och snålt, så nu är det ju ett ypperligt tillfälle att fly landet och flytta till det mer homogena och vackra Norge! Skillnaden blir knappt märkbar.

Vår regering kan snart sitta ensamma och övergivna bland PK-mafiosos, terroristmusslor och könsförvirrade tomtar och ha det mysigt.

Märkliga tider! Folk åker alltså äver gränsen till Norge för att köpa mat. Har varit tvärtom förut.

Just Norge är ju intressant. De har också svag valuta, men där har priserna inte ökat lika mycket som de gjort i Sverige. Tyder på att det råder kartellverksamhet här. Svenska handlare passar på att öka för att öka sina egna vinster. Sedan skyller de bara på svag krona, Ukraina och Gud vet vad.
Citera
2023-03-16, 17:12
Medlem
allt.o.ingets avatar
Jag kan tycka att mat har varit orimligt billigt. Det är mycket jobb att framställa tomater exempelvis. Man skäms nästan över att köpa en tomat för några kronor då man vet hur mycket jobb det krävs för att odla fram dom.
Citera
2023-03-16, 17:13
Medlem
PulverBraxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Hörde något på radion att en ensamstående förälder med två barn har svårt med mat om lönen är under 35000.

Fattar inte hur fet är möjligt. Hur mycket skulder har folk egentligen?

Man märker direkt att du inte har egna barn, varför uttalar du dig ens?!
Citera
2023-03-16, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redrum.187
Har du inte märkt att hyror, el, bränsle m.m har gått upp? Då har inte folk råd som innan med lite extra lyx? Vad är det du inte förstår? Bara för att ni är 2 och har råd att lägga 3000 var så har inte alla det. Vad är det inte som går in?

Om man inte har råd med 3000kr för att köpa mat så överkonsumerar man något annat.

Punkt slut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in