2023-03-16, 15:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hailb0p
Lol, är ju knappast bara maten som ökat... bor du hemma?
Nä har eget hus å just maten är ju den minsta kostnaden...
Citera
2023-03-16, 15:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
De som har heltidjobb o måttliga bostadskostnader har naturligtvis råd att äta

om de väljer att inte ha bil - inte gå på krogen - inte spela - inte bränna pengar
på krogar/uteliv o köpefix

Vad är det här för trams? Vuxna heltidsarbetande människor ska klart som fan ha råd att spendera pengar på annat än mat och boende. Sluta slicka elitens röv din slav.
Citera
2023-03-16, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gärningsman
Istället för att gnälla som en fitta på nätet så tycker jag att du ringer Bolagsverket redan idag och anmäler ett nytt bolag som ska ägna sig åt handel med matvaror. Du skulle kunna konkurrera ut ICA, Axfood, Lidl och alla andra kedjor om du VET att du kan ta lägre pris på maten och ändå tjäna på det!

Glöm inte gratulera mig när du har tjänat din första miljard.
Snackade med en snubbe om detta och han berättade att de stora kedjorna inte uppskattar det och det får grossisterna veta av så grossisterna ser till att fylla på de stora kedjorna (och andra med höga priser) och ignorerar prispressarföretag.
Citera
2023-03-16, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Du har inte märkt trenden att de varor som folk går till när dom andra är dyrare helt plötsligt kostar ungefär lika mycket som den produkten man köpte tidigare. Skulle alla köpa rotfrukter så kommer du se att de kommer få samma pris per kg som paprika. Tidigare så har det varit så att priser speglar tillgången och om det finns mycket apelsiner under en viss period av året så har det varit billigare. Nu är det mer att man höjer priser på populära produkter och sänker på sånt folk inte köper. Det är knappast någon extrem brist på paprika(dålig skörd eller något sånt) som gör att priset stiger utan det är en populär grönsak

Det jag menar är att vissa livsmedel är enormt mycket billigare än andra. Rotfrukter, linser, bönor, diverse gryn och annat är fortfarande billigt även det säkert också blivit dyrare. Jag tror inte alls att potatis och morötter kommer bli lika dyrt som paprika helt plötsligt. Apelsiner är väl ett bra exempel som varierar en del i pris och en grej man kan vara utan ibland och köpa när det är billiagre.
Citera
2023-03-16, 15:34
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swingtrader
Det är mycket debatter som det just nu på grund av den höga inflationen samt att handlarna kanske tar ut överpriser på grund av oligopol. Alltså ICA, Coop och Axfood.

Vänstermänniskor vill införa pristak som i Frankrike och högern vill låta marknaden styra.

Men är det inte bättre om folk ändrar sina köpbeteenden och går iväg till lågprisaffärerna istället om de har det knapert och har möjlighet till det? En del gör givetvis det men känner jag folk rätt så är det många som inte gör det utan de går till ICA istället för att det är välfungerande, närmast, har bra produkter osv.

Det här kan man tycka är en självklarhet men som sagt är jag övertygad om att många inte har kunskap för att optimera sin privatekonomi.

Jag har "min" ICA-Maxi butik ca 100 meter från Willys och då jag vill handla mat med bra kvalitet och äta gott så går jag till min ICA butik iallafall. Jag tar smällen att få betala lite mer.
Det bästa är att jag också slipper alla babbar som handlar på Willys.
Citera
2023-03-16, 15:37
Avslutad
Först var
Citera
2023-03-16, 15:39
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensam87a
Det jag menar är att vissa livsmedel är enormt mycket billigare än andra. Rotfrukter, linser, bönor, diverse gryn och annat är fortfarande billigt även det säkert också blivit dyrare. Jag tror inte alls att potatis och morötter kommer bli lika dyrt som paprika helt plötsligt. Apelsiner är väl ett bra exempel som varierar en del i pris och en grej man kan vara utan ibland och köpa när det är billiagre.

Potatisen är en doldis som har stigit rätt mycket men eftersom kilopriset är rätt lågt så uppfattas inte det som dyrt. Har inte kollat upp det men jag tror säkert det har ökat med 100% på 5 år men jag kan ha fel.
Citera
2023-03-16, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ENTRUMPENTRUMP
Snackade med en snubbe om detta och han berättade att de stora kedjorna inte uppskattar det och det får grossisterna veta av så grossisterna ser till att fylla på de stora kedjorna (och andra med höga priser) och ignorerar prispressarföretag.

Då får du ringa Bolagsverket ännu en gång och registrera ett nytt bolag, en grossist och då slår du två flugor i en smäll och blir ännu rikare!

Fast jag är rädd för att du drar en ny "snackade med snubbe-historia", då skyller man istället på matproducenterna som tvingas höja sina priser för att grossisterna uppmanat dom att göra det. Men vet du vad, då tycker jag att du även börjar som matproducent! Men då skyller du säkert på att bönderna och matproducenterna uppmanats höja sina priser pga oljeproducenterna.

Men då ringer du Bolagsverket en sista gång och registrerar ett bolag som dels hittar, och sen borrar så att du kan slutligen pumpa upp oljan och sen raffinera det. Då har du konkurrerat ut oljebolagen, oljeservicebolagen, matproducenterna, grossisterna och till sist matvaruhandlarna!

P.S Tacka mig en andra gång när du tjänat dina första 10'000 miljarder
Citera
2023-03-16, 15:41
Medlem
storpikens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Vad är det här för trams? Vuxna heltidsarbetande människor ska klart som fan ha råd att spendera pengar på annat än mat och boende. Sluta slicka elitens röv din slav.
Vad ska en heltidsarbetande människa ha rätt till enligt dig?
Citera
2023-03-16, 15:42
Avslutad
Först krympte de mängden i förpackningar, sedan förändrar de innehållet till det sämre genom att t byta ut ingredienser. Vad tror ni blir nästa grej?

Kan det bli väldigt basic förpackningar, inga färgtryck utan bara lite skriven text vad det är och innehåller? Möjligen en tryckt affisch där man ser mer och på internet.
Borde spara mycket kostnader. Mig gör det inget. Men tror väldigt många tjejer skulle ha det pga de går mer på synintryck.
Citera
2023-03-16, 15:43
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SvenskaLejonet
Tycker folk ska fråga sig vad vi lägger pengar på som samhälle.

Verkar jämt finnas pengar till utlandsstöd, hbtq-projekt, "integrations"projekt osv.

De största bovarna idag är som vanligt pk-hjon.

Om ni ska lägga skulden någonstans så lägg den där den hör hemma. Hos de som slösat resurser på nonsens i årtionden!

Har ändå lite svårt att förstå hur du kopplar det till inflation.
Citera
2023-03-16, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av storpiken
Vad ska en heltidsarbetande människa ha rätt till enligt dig?

Kommunisterna ska ha rätt till allt. Se upp för dom, helt galna är dom och dom kan ha ihjäl miljoner av sina egna landsmän.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in