Citat:
Ursprungligen postat av
Myror-Elefanter
Ja, som det var förr.
Apoteket
Posten
Sjukvården
Skolan
Elmarknaden
Som i det gamla Sverige, när vårt samhälle fungerade. Det enda som fortfarande fungerar är Systembolaget och guess what - det är fortfarande statligt!
Telefonmarknaden verkar faktiskt vara ett undantag där avregleringen faktiskt har varit till nytta för befolkningen.
Du glömde bilbesiktningen som även den sålts ut. Den enda fördelen med detta är att det nu går att få en besiktningstid samma dag istället som tidigare då man kunde få vänta tre veckor eller mer om man nu inte var sugen på att stå i dropinkön ett par timmar.
Nackdelen är att det nu är babbar som äger stationer och ”besiktar” sina vänners bilar som då går igenom och istället blir en fara för alla andra trafikanter.
Apoteket säljer nu mer smink, hudvård och liknande än mediciner då vinsten är högre på de förstnämnda. Receptbelagda mediciner av mer ovanliga sorter finns sällan på lager utan måste beställas.
Sjukvården har bara blivit sämre förutom för de rika som kan betala sig framåt i kön.
Skolan är nu en fluminrättning där den ena skolan är värre än den andra. Sen klagas det på de kommunala skolorna för att de har sämre resultat. Konstigt när alla som inte kan betala eller kommer in på bättre privatskolor blir satta i kommunala skolor. Hade jag kunnat välja mina elever så hade jag också fått bättre medelbetyg än skolan där hälften är läskunniga i sjätte klass.
Elmarknaden har bara blivit sämre och alla priser som skulle sänkas på grund av konkurrens har istället gjort att alla fasta kostnader blivit dubbelt så höga då abonnenten inte kan välja bort vissa delar.
Posten har jag inget att säga om men bra är det inte.