2023-03-16, 12:35
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Den här piloten och hans befälhavare är ansvarig för minst en resväska full av Putin-bajs. Han kan inte ha uppskattat den här otaktiska manövern

Ryssland kommer att säga att videon är manipulerad och så är hela saken överstökad.
Citera
2023-03-16, 12:38
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clutchshooter
Det går att dra paralleller med kinesiska ballongen som blev nerskjuten i USA. Inte skickade USA materialet till Kina, utan dom snodde den.
Kinesiska ballongen befann sig i USA och begick brott.
Citat:
Vill minnas att USA sköt ner ett iranskt civilflyg runt Iran någonstans utan att be om ursäkt. Tror inte ryssarna kommer be om ursäkt för något dom medvetet gjort.
Tänker du inte på planet som Iran sköt ner själva precis efter start?

Citat:
Detta leder till att USA snarare kommer dra sig för att flyga så nära runt Ryssland än att dom börjar skjuta ner ryska flygplan.
Knappast troligt. Inte ens Ryssland hävdar att detta skedde i Ryskt luftrum. Möjligtvis var det i närheten av Ukraina men fortfarande i internationellt luftrum (enligt Ryssland).

Jag har mycket svårt att tänka mig USA låter Ryssland obestraffat utföra attacker mot dem.
Citera
2023-03-16, 12:39
Medlem
HAARPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Kul att du inte ser skillnad på en molnbank och land.

Men om det nu mot all förmodan är Krim så kan du ju försöka förklara för mig varför drönaren är på väg därifrån. I klippet så ser vi ju bara området bakom drönaren.

Enligt Rybar så var ju drönaren på väg in i ryskt luftrum.

Antagligen försökte drönaren komma undan när den blivit påkommen.
Citera
2023-03-16, 12:41
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ryssland kommer att säga att videon är manipulerad och så är hela saken överstökad.
Jo, och alla idioter kommer att gå på det. Men är man lite frisk i huvudet så vet man vems felet är och vilka som ständigt kommer att göra fel i framtiden.
Citera
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Skicklig pilot som råkade krocka med drönaren? Det gjorde han såklart inte med flit.

Den har flygit där varje dag hur länge som helst, med påslagen transponder på väldigt hög höjd långt över där stridsplan flyger normalt. Chansen att det var en olyckshändelse är väl någonstans mellan 1 och 2 procent.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
Man är lite nyfiken på hur Putin resonerar angående hur mycket resurser man ska fortsätta lägga ned på desinformation framöver. Eftersom masken liksom föll då invasionen av Ukraina var ett faktum finns inte längre samma möjlighet att påverka.

En liten minoritet här på fb har efter 2022-02-24 behållit en positiv inställning till Ryssland (dock postar de galet många inlägg så de verkar fler än de är). Huruvida dessa är från Petersburg uppköpta konton eller bittra afs:are/ incels i övrigt är svårt att veta. Men majoriteten av fb:are tog oreserverat och instinktivt Ukrainas sida då invasionen var ett faktum. Många, liksom jag själv, fick förmodligen lätt chockade omvärdera en hel del analyser man tidigare gjort. Utifrån allt Ryssland sagt och gjort sedan slutet av 2021 är det nu helt uppenbart vart deras sikte är inställt; de ska bli en stormakt igen och vi andra ska lyda. Givetvis fullständigt oacceptabelt och helt.....ryskt.

Det är fruktansvärt synd om Ukraina som hamnat i första linjen för ryssens galenskaper. Att fullt ut stödja Ukraina är för den fria världen en moralisk skyldighet och även självbevarelsedrift. Ryssen ska stoppas nu. Direkt. Vi gör inte om Hitlermisstaget. Galningar blir inte friskare med åren utan farligare. Jag förstår att Putler med rådgivare trodde att de skulle kunna lyckas med en Krym 2.0-invasion av Ukraina. Väst har med sitt svaga agerande efter 2014 inte imponerat och hade Zelensky flytt hade ryssen kunnat installera en lydregim. Om ett antal år kommer vi få veta exakt varför ryssen gick så totalt på pumpen. Var det SAS? USA:s intel? Vilka hjälpte under de första kritiska dagarna av invasionen? Hursomhelst, ryssen har med den fullskaliga invasionen av Ukraina sänkt sitt eget rykte för överskådlig framtid och inga påverkansoperationer i världen kan rädda upp detta. Trollen kan jobba på i sina fabriker, men det är nu lika meningsfullt som Sisyfos stenrullande. Jag instämmer i "Sharias" tidigare analys nu på morgonen: Ryssland har redan förlorat. Nu får vi bara hoppas att de så snart möjligt själva inser detta.

Några påstår ju att de har både riktiga jobb och någon slags position i samhället. Märkligt att sitta och förvränga fakta om t ex Butcha i så fall. Den jag tänker speciellt på har tystnat lite. Han kanske har skaffat alkolås på mobilen för sitt eget bästa.

Bye-bye 😎
Citera
2023-03-16, 12:42
Medlem
TheNightTrippers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
Det här kriget startade 2014 och slutade 2015 när ukrainska armen omringades vid Debaltseve och Merkel fick göra en panikutryckning för att rädda Ukraina som tillsammans och Donbass skrev på fredsavtalet i Minsk.

Men Ukraina efterlevde inte fredsavtalet man skrivit på utan fortsatte kriget på egen hand med artilleribeskjutning av civilbefolkningen i Donbass. Det var en ohållbar situation och ryssarna tvingades gå in för att avväpna ukrainarna.

I det läget hade väst fått Ryssland precis dit man ville och passade nu på att starta sitt proxykrig mot Ryssland genom skicka en massa vapen till Ukraina.

Var detta kommer att sluta vet inte jag. Det kan ju t.o.m bli så att väst invaderar Ryssland om man tror att Ryssland märkbart försvagats. Vad man har i kikaren vet inte jag. Detta är en mycket farlig situation som kan sluta i total förödelse för oss alla. Jag hoppas vi slipper det.
Kan inte du visa några bilder från Donbass som visar vad Ukraina åstadkom efter 8 år av artelleribeskjutning, så kan jag visa vad ryssen har åstadkommit efter 1 år, så kan vi jämföra och se vem som förstört mest? Visa några bilder mellan 2014 och 2021, så visar jag från 2022, okej?
Citera
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HAARP
Antagligen försökte drönaren komma undan när den blivit påkommen.
Enligt uppgift så befann sig de ryska planen vid drönaren i 30-40min innan de fick den störtad. Orimligt att den blev påkommen då förstår du.

Nej du, sluta ljug nu och försök att ta in vad som verkligen hände istället.
Citera
Medlem
rex144s avatar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/bg41Me/rykt-spionnatverk-sprangt-i-polen

Polsk säkerhetstjänst har gripit nio vitryssar för spionage och förberedelse till sabotage. De hade satt ut tiotals kameror för att övervaka vapentransporter och andra transporter av förnödenheter till Ukraina.
De förberedde sprängning av järnvägstransporter ,möjligtvis även attentat mot flygplatsen som är ett logistikcentrum.
Man har hittat stora mängder GPS sändare som skulle fästas på godsvagnar och avslöja var dessa transporter hamnar i Ukraina.
Citera
2023-03-16, 12:44
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Den har flygit där varje dag hur länge som helst, med påslagen transponder på väldigt hög höjd långt över där stridsplan flyger normalt. Chansen att det var en olyckshändelse är väl någonstans mellan 1 och 2 procent.
Jag tror du blandar ihop den med en Global Hawk som haft transpondern på dagligen och som legat söder om Krim. Dessa Reapers är en helt annan modell.
Citera
2023-03-16, 12:47
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Nej då hangarfartyg inte får gå igenom Bosporen enligt konventionen som styr genomfart där. USA har inte skrivit på den men följer den ändå då deras allierade gör det.

"Only nine warships are allowed to pass through the straits at any one time, and there are limits on how big the ships can be, both individually and as a group. No group of ships may exceed 15,000 metric tons. Modern warships are heavy, with frigates around 3,000 metric tons and destroyers and cruisers around 10,000 metric tons. Modern aircraft carriers are too big to go through, and aren’t allowed anyway under Turkish rules."

Amerikanska supercarrier väger helt enkelt för mycket.

https://gcaptain.com/us-navy-aircraft-carriers-ukraine/
Det är Turkiet som respekterar och signerat avtalet.

Alla kvarvarande nationer som signerat avtalet stöder dock Ukraina. Så man kan eventuellt justera det. Annars är det ett ganska långt avtal och en jurist kanske kan hitta på andra metoder att slingra sig.
Citera
2023-03-16, 12:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Vill minnas att USA sköt ner ett iranskt civilflyg runt Iran någonstans utan att be om ursäkt. Tror inte ryssarna kommer be om ursäkt för något dom medvetet gjort.

Vilket flygplan syftar du på nu egentligen? Iran har skjutit ner civila flyg, likaså ditt älskade Ryssland (flera gånger t.o.m).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in