2023-03-15, 03:51
Medlem
AllHailBoognishs avatar
1987 - 1988 var jag en populär langare i Stockholms innerstad. Hade ett litet krypin där kändisar ofta kom och gick. Den mest absurda natten spenderades tillsammans med Ted Gärdestad och Billy Butt, på kopiösa mängder amfetamin och en del röka. Helt sann historia, även om jag av många anledningar önskar att den inte vore det.
Citera
2023-03-15, 03:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
1987 - 1988 var jag en populär langare i Stockholms innerstad. Hade ett litet krypin där kändisar ofta kom och gick. Den mest absurda natten spenderades tillsammans med Ted Gärdestad och Billy Butt, på kopiösa mängder amfetamin och en del röka. Helt sann historia, även om jag av många anledningar önskar att den inte vore det.

Hur var de när de var höga? Vem var roligast? Blev Ted svår och inåt?
Citera
2023-03-15, 04:52
Medlem
AllHailBoognishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cunundrum
Hur var de när de var höga? Vem var roligast? Blev Ted svår och inåt?
Jag tror att Ted tjackade just för att slippa vara svår och inåt. Ett sätt att komma undan från rösterna, om än temporärt. Han var rätt deppig i nyktert tillstånd och talade med få och monotona ord åt gången, men på tjack blev han snarare social och skärpt, och fick åter sin skaparglöd. Det var som att tända en lampa i honom, och det var nog egentligen därför det gick åt så stora mängder under nattens gång. Det var fint att se att 70-talets Ted på något sätt fanns där inne hela tiden, för det var en figur hela Sverige saknade.

Jag var helt inställd på att den apatiske sektmedlemmen med Jesusbehåring och sportjacka skulle vara den konstige, medan den framgångsrike och till synes städade musikproducenten skulle vara den mer normale ledsagaren. Det visade sig vara i princip tvärtom. Billy blev mest bara fylld av ego, aggression och kåthet, och det kan inte ha dröjt länge innan det befann sig två damer i rummet. Han hanterade kvinnor på ett tufft sätt, så mycket kan jag säga. Vill inte påstå att den senare våldtäktsdomen nödvändigtvis var korrekt, men med den kvinnosynen håller jag det inte heller som otroligt. Varför Ted var kompis med honon förstod jag inte, och det gjorde nog inte han heller. Han avskydde hårdhet, sa han.

Det hände mycket märkliga saker under den här natten, som jag inte vill gå in på då jag inte vill skvallra om en avliden. Men jag kan säga så mycket som att Ted var en av de roligaste jag rökt på med, och jag har inte ett ont ord att säga om mina timmar med honom. Hade jag känt till schizofrenin på den tiden hade jag dock valt att inte sälja pga för stora risker, och jag hade definitivt inte velat ha något med Billy Butt att göra om jag hade känt till hans elaka tendenser, så det är ingen stolt affär.
Senast redigerad av AllHailBoognish 2023-03-15 kl. 04:58.
Citera
2023-03-15, 05:42
Medlem
Många år sedan.

Fick en halv joppe "att ta med hem" av Internal Dread (RIP), en elektrisk Thai och än idag bland det galnaste och mest underbara ever. Mitt liv och hela världen blev annorlunda efter det. Evigt tack Tom, vila i frid!

Nåt år senare, bjöd Anthony B som rullade en liten blunt från en svindyr men helt prisvärd påse (Nevil's Haze?). Han blev otroligt glad och uppåt, och så även jag. Även Tanya Stevens fick en liten tuss från samma påse, men jag var tyvärr inte med när hon rökte den. Undrar om hon sov den natten.

Bjöd ett par gentlemän ur The Skatalites på nåt som inte alls var lika kul. Diplomatiska och trevliga var dom ändå. "We've had worse."
Citera
2023-03-15, 07:22
Johnny Issel som var med och grundade UDF i Sydafrika och gjorde Robben Island med ANCs ledare och Robbie Jansen som lirade sax.
Johnny satt senare i parlamentet och en rolig anekdot om det är att en av hans polare kom till Stockholm och lirade lite vit musik från sydafrika och då var Ingvar Dojjan Carlsson där med sina livvakter och faktiskt så rökte alla gås men ingen sa något. Det var ändå rätt coolt.

Vi rökte gräs hela tiden och alla sov med picka inom räckhåll nere i community house i Salt River alla är döda nu för afrika är afrika men här är Robbie. https://youtu.be/UrSakxaGFz4 Robbie Jansen Live in Rondebosch, Cape Town.

Jag saknar de där nätterna under stjärnorna i Kapstaden. Livet var lättare då.

Edit: anyways så byggde jag deras IT före valet och träffade även hon som har barn med Jonas Gardell där btw. Problemet med det var att datafirmorna inne Kapstaden litade inte på ANC pga de var afrikaner och det var Apartheid så jag stack dit till stan med mina smooth moves och skaffade en krimptång till RJ-45 och gjorde på sätt en besparing på 1000tals Rand för de vita datakonsulterna blåste folk som f-n och bland annat Sverige pumpade in stålar som alla bråkade om. Så därför fick jag röka gås med Johnny Issel som bjöd mig på joint ute i cape flats och förhörde mig med beväpnade människor omkring sig om vem lilla jag var som kunde den typen av magic. Tur att man inte är nojig och hade rent mjöl i påsen liksom. Men ah jag fick följa med på hans partyn sen och de röker gräs hela ledarskapet för ANC kan jag lätt påstå. Iaf gjorde de på den tiden i Kapstaden. Commiesarna med. UDF ska vi inte tala om. Kopplingarna mellan kriminella och terrorister och nationalister och sånt var väl inte så tydlig just där och då. Det är både bra och dåligt om man vill ha förändring såklart. Jaja. Memory lane. Men jag har sett ett lejon i frihet jag.
Senast redigerad av Nowness 2023-03-15 kl. 07:45.
Citera
2023-03-15, 07:59
Medlem
Rökt någon joint med hoffmaestro och tagit kokain med lite alla möjliga b/c-kändisar samt en fotbollstalangs morsa haha.

Inte något speciellt utmärkande, drömmen hade ju varit att få köra en tjacknatt med Thorsten Flinck
Citera
2023-03-15, 08:24
Medlem
Retsinas avatar
Mallvax med Kajsa Thoor på en märklig fest för länge sedan.
Citera
2023-03-15, 08:32
Medlem
BorisBalkans avatar
Persbrant
Citera
2023-03-15, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Perfecthairline
Rökte ganja med Jimmie Åkesson, eller Jimpan som alla kallade honom, på en reggaeklubb i Malmö i början av 2000-talet.
Hehe...och själv rökte jag Kaya med Carl Bildt utanför Göta Källare våren 1989
Citera
2023-03-15, 18:01
Medlem
sfrges avatar
Läser man den här tråden så verkar det som att ungefär 80% av alla svenska kändisar knarkar eller har knarkat.
Citera
2023-03-15, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllHailBoognish
Jag tror att Ted tjackade just för att slippa vara svår och inåt. Ett sätt att komma undan från rösterna, om än temporärt. Han var rätt deppig i nyktert tillstånd och talade med få och monotona ord åt gången, men på tjack blev han snarare social och skärpt, och fick åter sin skaparglöd. Det var som att tända en lampa i honom, och det var nog egentligen därför det gick åt så stora mängder under nattens gång. Det var fint att se att 70-talets Ted på något sätt fanns där inne hela tiden, för det var en figur hela Sverige saknade.

Jag var helt inställd på att den apatiske sektmedlemmen med Jesusbehåring och sportjacka skulle vara den konstige, medan den framgångsrike och till synes städade musikproducenten skulle vara den mer normale ledsagaren. Det visade sig vara i princip tvärtom. Billy blev mest bara fylld av ego, aggression och kåthet, och det kan inte ha dröjt länge innan det befann sig två damer i rummet. Han hanterade kvinnor på ett tufft sätt, så mycket kan jag säga. Vill inte påstå att den senare våldtäktsdomen nödvändigtvis var korrekt, men med den kvinnosynen håller jag det inte heller som otroligt. Varför Ted var kompis med honon förstod jag inte, och det gjorde nog inte han heller. Han avskydde hårdhet, sa han.

Det hände mycket märkliga saker under den här natten, som jag inte vill gå in på då jag inte vill skvallra om en avliden. Men jag kan säga så mycket som att Ted var en av de roligaste jag rökt på med, och jag har inte ett ont ord att säga om mina timmar med honom. Hade jag känt till schizofrenin på den tiden hade jag dock valt att inte sälja pga för stora risker, och jag hade definitivt inte velat ha något med Billy Butt att göra om jag hade känt till hans elaka tendenser, så det är ingen stolt affär.

Fan vad häftigt. Tusen tack för att du delar med dig. Vilket livsminne att få ha träffat Ted och dessutom fått erfara glimtar av den riktiga personen.
Stort!
Citera
2023-03-15, 19:22
Medlem
Fortran77s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpapa
Jag drack öl med Dexter Gordon på Gamle Port , Gbg, 1975. Vi hade ett långt snack om musik. Han sa aldrig vem han var, men jag såg honom samma kväll på ArtDur.
Såg Dexter Gordon på Mosebacke, måste varit på 80-talet, knarkade inte med honom men han var i en annan värld, spelade luftsax mellan sina egna insatser.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in