Citat:
Ursprungligen postat av
cunundrum
Hur var de när de var höga? Vem var roligast? Blev Ted svår och inåt?
Jag tror att Ted tjackade just för att slippa vara svår och inåt. Ett sätt att komma undan från rösterna, om än temporärt. Han var rätt deppig i nyktert tillstånd och talade med få och monotona ord åt gången, men på tjack blev han snarare social och skärpt, och fick åter sin skaparglöd. Det var som att tända en lampa i honom, och det var nog egentligen därför det gick åt så stora mängder under nattens gång. Det var fint att se att 70-talets Ted på något sätt fanns där inne hela tiden, för det var en figur hela Sverige saknade.
Jag var helt inställd på att den apatiske sektmedlemmen med Jesusbehåring och sportjacka skulle vara den konstige, medan den framgångsrike och till synes städade musikproducenten skulle vara den mer normale ledsagaren. Det visade sig vara i princip tvärtom. Billy blev mest bara fylld av ego, aggression och kåthet, och det kan inte ha dröjt länge innan det befann sig två damer i rummet. Han hanterade kvinnor på ett tufft sätt, så mycket kan jag säga. Vill inte påstå att den senare våldtäktsdomen nödvändigtvis var korrekt, men med den kvinnosynen håller jag det inte heller som otroligt. Varför Ted var kompis med honon förstod jag inte, och det gjorde nog inte han heller. Han avskydde hårdhet, sa han.
Det hände mycket märkliga saker under den här natten, som jag inte vill gå in på då jag inte vill skvallra om en avliden. Men jag kan säga så mycket som att Ted var en av de roligaste jag rökt på med, och jag har inte ett ont ord att säga om mina timmar med honom. Hade jag känt till schizofrenin på den tiden hade jag dock valt att inte sälja pga för stora risker, och jag hade definitivt inte velat ha något med Billy Butt att göra om jag hade känt till hans elaka tendenser, så det är ingen stolt affär.