2023-03-15, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Svensk mäklarstatistik visar på den senaste tolv månader i hela riket på -11,4% för bostadsrätter.
-12,5% för villor och -2,3 för fritidshus.

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/bostadsratter

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/villor

Mäklarstatistiks statistik är dock extremt bristfällig. Som att jämföra äpplen och päron. Den säger verkligen inget.
Citera
2023-03-15, 07:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ja du är förståndshandikappad, ”efterfrågan” på dyra fastigheter skulle försvinna som ett trollslag och priserna anpassas till vad folk kan köpa när de får betala 20 % i ränta på lånade pengar.
Den viktigaste faktorn för hur fastighetsmarknaden utvecklas är priset på pengar.
Absolut. Därför kan man köpa lägenheter för 50-100k i vissa orter medan man kan köpa en lika stor lägenhet på Östermalm för 5-20 miljoner. Det måste vara så att på sparbanken i Fagersta får man 20 % ränta

Jag har heller inte sagt att priserna skulle vara detsamma utan som vi kan se så sjunker de. Du förstår bara inte vad efterfrågan är för något.
Citera
2023-03-15, 07:45
Medlem
sebno1s avatar
Fortsatt frostig bostadsmarknad
https://www.gp.se/ekonomi/fortsatt-frostig-bostadsmarknad-1.94531029
Citat:
Temperaturen på den svenska bostadsmarknaden är fortsatt frostig. Den bedömningen gör statliga banken SBAB i sin indikator "Bomarknadstempen" som görs tillsammans med bostadssajten Booli....

...Indikatorn baseras på olika variabler i Boolis databas där man bland annat väger ihop antal budgivare, annonstider och antalet återpublicerade bostäder.

Indikatorn för bostadsrätter låg i februari två standardavvikelser under det historiska medelvärdet, vilket SBAB bedömer som en mycket stor negativ avvikelse, dock var avvikelsen nedåt gällande villamarknaden ännu större.
Citera
2023-03-15, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Förklara varför centralbanker ökar priset på pengar för att få ned inflationen (aka få ner efterfrågetrycket).
De hoppas att folk ska konsumera mindre. Förklara för mig hur efterfrågan på bostäder ska minska i Stockholm.
Citera
2023-03-15, 07:48
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
Absolut. Därför kan man köpa lägenheter för 50-100k i vissa orter medan man kan köpa en lika stor lägenhet på Östermalm för 5-20 miljoner. Det måste vara så att på sparbanken i Fagersta får man 20 % ränta

Jag har heller inte sagt att priserna skulle vara detsamma utan som vi kan se så sjunker de. Du förstår bara inte vad efterfrågan är för något.
Du verkar tro att efterfrågan är frikopplat från vad folk kan låna för att köpa det man ”efterfrågar”.
Rätt intressant med människor som inte förstår vad de debatterar. Du kan iofs trösta dig med att samhället är fullt med nollställda individer likt dig själv.
Citera
2023-03-15, 07:52
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ganjaslummen
Mäklarstatistiks statistik är dock extremt bristfällig. Som att jämföra äpplen och päron. Den säger verkligen inget.
Vilken indikator ska man kika på i annat fall?
Varför är den bristfällig?
Citera
2023-03-15, 07:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Du verkar tro att efterfrågan är frikopplat från vad folk kan låna för att köpa det man ”efterfrågar”.
Rätt intressant med människor som inte förstår vad de debatterar. Du kan iofs trösta dig med att samhället är fullt med nollställda individer likt dig själv.
Men är räntan högre i Fagersta? Du undviker bara det uppenbara och tjatar om krediter. Jag vet att man kan låna mindre om lånet är dyrare men från början handlade frågan om vad som gjort att bostadspriserna gått upp väldigt mycket. Jag hävdar att det är för att utbudet inte matchar efterfrågan.
Citera
2023-03-15, 07:56
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyepost
De hoppas att folk ska konsumera mindre. Förklara för mig hur efterfrågan på bostäder ska minska i Stockholm.
Jag funderade på en övernattningslägenhet i innerstan för något år sedan då mitt boende som är utan lån stigit alldeles åt helvete för mycket. Men att låna på den nu till 4% ränta för att köpa något skoj får stå åt sidan.
Ett exempel på hur efterfrågan minskar.
Citera
2023-03-15, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Du skulle kunna begrunda deras betalförmåga.

Hur påverkas Svenska folkets betalningsförmåga av att bostadsräntan blivit tre gånger så hög på 1-2 år?

Du som brukar prata om matematik och logik kan väl visa med en matematisk modell?
Citera
2023-03-15, 08:05
Medlem
tripprapporters avatar
Inflationen steg i februari.
Framförallt: den underliggande inflationen steg ytterligare, från 8,7% i januari till 9,3% i februari.
Glöm 50 punkter i april + 25 punkter i juni.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/statistiknyhet/konsumentprisindex-kpi-februari-2023/
Citera
2023-03-15, 08:08
Medlem
Inflationen fortsatt skyhög och ej sjunkande.

Säg en anledning till varför riksbanken EJ ska höja med 1 % i april?

Det är ohållbart med denna höga inflation. Vi är snart ett u-land.
Citera
2023-03-15, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tripprapporter
Inflationen steg i februari.
Framförallt: den underliggande inflationen steg ytterligare, från 8,7% i januari till 9,3% i februari.
Glöm 50 punkter i april + 25 punkter i juni.

https://www.scb.se/hitta-statistik/statistik-efter-amne/priser-och-konsumtion/konsumentprisindex/konsumentprisindex-kpi/pong/statistiknyhet/konsumentprisindex-kpi-februari-2023/
Varför ljuger du?
Inflationstakten enligt KPIF, som till skillnad från KPI inte påverkas av räntesatser på hushållens bolån, ökade i februari till 9,4 procent, jämfört med 9,3 procent månaden innan.

Källa.https://www.svt.se/nyheter/inrikes/inflationen-i-februari
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in