Citat:
Ursprungligen postat av
jorban
Kan någon krigsexpert svara på frågan:
Vad är anledning för Ryssland att avancera? Jag ser inget behov såvida avancemang inte ger en mer fördelaktig frontlinje.
Likväl för Ukraina. Fokus bör väl vara så stor skada på motståndarens materiell och trupp istället för km hit och dit?
Självklart skulle ju ett avancemang som tog flera stora städer, och även Kiev vara fördelaktigt för Ryssland. Men det kommer inte hända så som det ser ut nu
Men några km här och där är ju föga fördelaktigt.
Kriget är ju snarare ett uthållighetskrig på vem som får sämst position inför förhandlingar.
Så om Ryssland tar Bakhmut, vad har de egentligen gagnat förutom då kanske en diskutabelt mer fördelaktig frontlinje?
Borde inte fokus vara för båda sidor att göra så stor skada på fiendens trupp och materiell och försöka förlora så lite som möjligt istället för att offra materiell och trupp i offensiver, eller missar jag något?
Du har utnötningskrig eller manöverkrig. I det senare vill du uppnå ett förintelseslag, där du snabbt förintar motståndarens trupper genom inringning. Dessutom vill du ta geografiskt yta. Då ökar du ditt egna strategiska djup och minska motståndarens. Ukraina vill kunna skjuta på krimbron genom att komma närmare. Till sist vill få fienden att ge upp politiskt. Det är en större chans att de gör det om de förlorar stora mängder av män och yta samtidigt.
Just nu kan vi säga att Ryssarna har initiativet. Det är bra för ryssarna. De kan välja var de ska anfalla och hur de ska anfalla. Deras våroffensiv verkar inte gå så bra. Dock i Bakhmut så hade Ukraina stora fördelar i förlust-ration fram till jan. Nu verkar det som Ukraina har en avtagande avkastning på att försvara där. Dessutom kan det vara så att Ukraina bränner utbildade trupper där, som de behöver för sin framtida offensiv. Bakhmut har blivit mer ett symbolslag än ha verklig betydelse. Nu kan jag ha fel och Ukrainarna gör detta så de kan bygga tillräckligt med trupper och slå till när ryssarna är fokuserade på fel ställe.
Ukrainas mål med sin offensiv är
1 Ta tillbaks territorium
2 Åsamka ryssarna stora förluster
Du kan ofta inte vinna krig genom bara försvara sig. Japan provade under 1943-1945. Det gick inte bra. Jag ska inte säga att det är omöjligt men du måste i princip vara helt självförsörjande och bo på en ö. Även WWI slutade med offensiver. En misslyckad tysk och "en" lyckad västallierad.