2023-03-14, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Kan någon krigsexpert svara på frågan:

Vad är anledning för Ryssland att avancera? Jag ser inget behov såvida avancemang inte ger en mer fördelaktig frontlinje.

Likväl för Ukraina. Fokus bör väl vara så stor skada på motståndarens materiell och trupp istället för km hit och dit?

Självklart skulle ju ett avancemang som tog flera stora städer, och även Kiev vara fördelaktigt för Ryssland. Men det kommer inte hända så som det ser ut nu

Men några km här och där är ju föga fördelaktigt.

Kriget är ju snarare ett uthållighetskrig på vem som får sämst position inför förhandlingar.
Så om Ryssland tar Bakhmut, vad har de egentligen gagnat förutom då kanske en diskutabelt mer fördelaktig frontlinje?

Borde inte fokus vara för båda sidor att göra så stor skada på fiendens trupp och materiell och försöka förlora så lite som möjligt istället för att offra materiell och trupp i offensiver, eller missar jag något?

Det är kanske ett demografiskt mål. Städer som mals ner får inte tillbaka sin ursprungsbefolkning i så stor utsträckning.
Citera
2023-03-14, 23:19
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nichosj
https://twitter.com/118t8/status/1635759802348445701?t=bmW2wKux4VykLCPSItST6w&s=19

Luftvärnet i Belgorod gör vad det ska
Klassiker från i somras. Luhansk. Här har du ett försök till debunk:

Snopes: Did Video Show Russian Missile 'Boomerang' in Ukraine, Striking Troops Who Launched It?
Senast redigerad av Blot-Sven 2023-03-14 kl. 23:22.
Citera
2023-03-14, 23:22
Medlem
Nichosjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Klassiker från i somras. Luhansk. Här har du ett ärligt försök till debunk:
Snopes: Did Video Show Russian Missile 'Boomerang' in Ukraine, Striking Troops Who Launched It?
Se där ja, I stand corrected
Citera
2023-03-14, 23:24
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Se där ja, I stand corrected
Det är åtminstone fortfarande en spektakulär video — det får man ändå lov att säga.
Citera
2023-03-15, 01:01
Medlem
Inhale82s avatar
Citat:
https://twitter.com/118t8/status/1635759802348445701?t=bmW2wKux4VykLCPSItST6w&s=19

Spektakulär video!

Ser ut att slå ner ganska nära avfyrningsplatsen också.
Undra vad detta fenomenet beror på.
Citera
2023-03-15, 01:02
Medlem
Till och med det ryska luftvärnet arbetar på fyllan.
Citera
2023-03-15, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
Kan någon krigsexpert svara på frågan:

Vad är anledning för Ryssland att avancera? Jag ser inget behov såvida avancemang inte ger en mer fördelaktig frontlinje.

Likväl för Ukraina. Fokus bör väl vara så stor skada på motståndarens materiell och trupp istället för km hit och dit?

Självklart skulle ju ett avancemang som tog flera stora städer, och även Kiev vara fördelaktigt för Ryssland. Men det kommer inte hända så som det ser ut nu

Men några km här och där är ju föga fördelaktigt.

Kriget är ju snarare ett uthållighetskrig på vem som får sämst position inför förhandlingar.
Så om Ryssland tar Bakhmut, vad har de egentligen gagnat förutom då kanske en diskutabelt mer fördelaktig frontlinje?

Borde inte fokus vara för båda sidor att göra så stor skada på fiendens trupp och materiell och försöka förlora så lite som möjligt istället för att offra materiell och trupp i offensiver, eller missar jag något?

Du missar ryssens doktrin ja. Eftersom att den inte klarat utveckla sig själv utan endast kopiera, så är det fortfarande köttkortet som är deras ess. Ukraina har blivit tvingat att agera utefter detta eftersom att de är lika efter som ryssen. Men nu har Ukraina bett om en giv till och fått det de önskar på hand. Så din undran gäller bara den stagnerade sidan. Men visst borde de vara mer utvecklade efter 40 års frihet jag håller med. Det är där signalsubstanserna kommer in som ett dekret på sanningen. Du borde skicka dina undringar direkt till Kreml istället innan det kryper ihop till en mardröm för dem
Senast redigerad av ThorulfBortbyting 2023-03-15 kl. 03:01.
Citera
2023-03-15, 05:00
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:

Ja sjukt kul att de skjuter på sig själva 😂😂😂

Var det en S300 som gjorde självmål?
Citera
2023-03-15, 05:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Ja det menar jag. Fast kanske inte Be. Utan ta med honom bara.

Jag vet inte hur du tänkt det skulle gå till? Inte ens ur Serbien fick man ut krigsförbrytare utan att de själva sparkade de.
Citera
2023-03-15, 06:49
Medlem
akademikerfyllos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Så sent som i förra veckan deklararerade han att Bakhmut faller och att detta kommer att ha en ”avgörande betydelse” för kriget i Donbas. Kanske, kanske, har han insett att det blir mindre dumstrut om han väntar till detta skett innan han skriver igen. Å andra sida har han förutspått stadens fall eller inringning eller båda sedan åtminstone oktober så f-n vet hur han tänker mellan groggarna.

Min personliga uppfattning är att Bakhmut till sist kommer att falla i ryssarnas händer efter en ordnad reträtt av Ukraina. UAF tycks obenägna eller oförmögna att genomföra de kostsamma motanfall som krävs för att ta tillbaka terräng. I det läget kommer Rysslands malande att till sist ge dem staden, eller vad som är kvar av den. Det vettlösa är dock att som fyllot tro att det innebär att fronten då kollapsar, efter att Ukraina haft 6 månader på sig att förbereda försvarsställningar väster om staden.

Zelenskylinjen är bruten. Det innebär att Donbass faller extremt lätt hädanefter. Ryssarna har redan påbörjar en ny möjlig pincermanöver mot norr. Samtidigt håller Wagner på att rensa Bakhmuts största industrikomplex från fiender. Du kan fantisera hur mycket du vill, men Bakhmut har redan fallit, och de cirka 20 000 av ukrainas trupper som är omringade riskerar dessvärre att gå ett hemskt öde till mötes. Man skulle ha retirerat när möjlighet fortfarande fanns.

Det finns också nya tecken på slitningar mellan administrationen Washington och i Kiev. Även Biden och hans tomtar till rådgivare börjar få nog av kokainskallen.
Senast redigerad av akademikerfyllo 2023-03-15 kl. 06:52.
Citera
2023-03-15, 06:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Klassiker från i somras. Luhansk. Här har du ett försök till debunk:

Ursäkta det blev lite långt.

Dock kan tekniska fel uppstå. Det är inte helt omöjligt att det sker. När jag i det militära fick inte skjuta med zonrör då det hade dödat värnpliktiga tidigare genom att de exploderade precis när de lämnade röret.

När det gäller Ryssland ska till ex en sådan incident hänt på en övning med s-400 2020. Då verkar inte missilen komma tillbaks. Den orkade inte flyga iväg. Jag har också sett videos från det här kriget där det uppenbart att ryska artillerister är rädda för att röret ska explodera när de skjuter. Jag har inte sett någon pjäs explodera när de skjuter men vid flera pjäser så ser man hur de avfyrar sina pjäser och de är inte Rysslands tuffaste om jag säger så.

Sen finns det ju mycket propaganda som visar lögner. Jag utgår från när det kommer från twitter att det är en lögn. Det finns givetvis experter jag litar på. Speciellt sådana som säger vi ser ofta bara ena sidan av konflikten eller bara en del av slagfältet. Ex Det som händer i Bakhmut är inte samma sak som händer i Krimina. Dessutom olika förband i samma militär har olika kvalité. Så det är tröttsamt att höra att alla ryska förband är usla hela tiden. Tyvärr hamnar jag där själv i bland för man tröttnar på trollen. Det samma gäller Ukraina. De har väldigt bra enheter och mindre bra sådana. De har också förband som är fast i sovjetiskt tänkande och förband som tänker som NATO-förband, men det senare beror mycket lite på utbildningen väst har givit då den är kort utan mer på deras erfarenhet. Man ska komma ihåg att ryska och ukrainska militären härstammar från samma militära kultur - Den sovjetiska. Dessutom båda sidor lär sig och förlorar kunskap. Ofta är de bästa officerarna som går åt.

Ukraina håller på utrusta tre armékårer för framtida offensiver. Problemet är om utrustningen räcker och det är inte så viktig om den är västerländsk eller inte. Dessutom är frågan om truppernas kvalité. Det senare är det ryssarna vinner genom a initiativet just nu. De kan anfalla var som helst - Bakhmut är det vi pratar om. Och nöta ut Ukrainarna. Sedan Jan så har Utnötning i Bakhmut inte varit till ukrainarnas stora fördel, som det var från juli-dec. Nu är det avtagande avkastning där för Ukraina. Och ska man tror några Ukrainska generaler så skulle man ha tjänat på att retirerat för 2-3 veckor sedan. Andra generaler tycker inte det. Så vem har rätt? Jag vet inte.
Citera
2023-03-15, 07:03
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av akademikerfyllo
Zelenskylinjen är bruten. Det innebär att Donbass faller extremt lätt hädanefter. Ryssarna har redan påbörjar en ny möjlig pincermanöver mot norr. Samtidigt håller Wagner på att rensa Bakhmuts största industrikomplex från fiender. Du kan fantisera hur mycket du vill, men Bakhmut har redan fallit, och de cirka 20 000 av ukrainas trupper som är omringade riskerar dessvärre att gå ett hemskt öde till mötes. Man skulle ha retirerat när möjlighet fortfarande fanns.

Det finns också nya tecken på slitningar mellan administrationen Washington och i Kiev. Även Biden och hans tomtar till rådgivare börjar få nog av kokainskallen.

Skönt att ha dig tillbaka så man får kunskap och information från ett geni. Ingen har mer rätt än du, man kan säga att du är som Wikipedia för Ukraina kriget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in