Citat:
Ursprungligen postat av
TenBagger69
Alltid viktigt att bolla med någon. Jag är inte förvånad att Sveriges tränare/ förbundskapten/ vallachefger fel direktiv. De har mycket fel. Fel uttagningar, fel taktik, skidor med sämre skidor.
Jag är enig med dig. Calle är en gudabenådad skidåkare, hans svaghet är dock detaljer och taktik. Här måste ju en ledare kunna lyfta, ge råd och tips och se till att detaljer som mellis, välja rätt heat och ordentlig uppvärmning sker. Alla åkare har behov av stöd kring något, men det är individuellt vilket stöd som behövs. Man måste ju möta Calle där det behövs. Om Calle ej vill åka rn slutsträcka- då ska han inte göra det. Den är ju förlorad på förhand. Tyvärr har ju Calle förlorat mlt Northug flera gånger och har därför inte självförtroendet i att vara ankare. Han ville inte heller åka fristil. Man körde över Calle och det blev skit.
Ett annat exempel är tex Wille som behöver stöd i att hantera media, uppträda mer moget. Jag ser inte att han får hjälp med det? Man kanske inte ska kräva en intervju av honom innan den värsta besvikelsen gått ur- här skulle en ledare kunna gå in emellan media och Wille.
Vi har tex Frida som gång på gång sätter sig och andra I tveksamma situationer när hon kör lite över gränsen. Många gånger har man sett henne köra på skidor bakifrån- till vilken nytta? Hon behöver också stöd i att få i sig tillräckligt med näring. Henne går man ut och sågar som dålig form- när skidorna sög?
Vi har Ebba som ofta ramlar- skulle behöva mer stöd i att bli bättre och tuffare nerför. Hagström behöver stöd i att orka alla heat. Edvin kanske hade behövt stöd i att inte bara köra samma taktik varje gång (in i heat 1) o sen bli arg för att han åker ut i kvarten. Finns ju massa exempel där alla ska behandlas lika fast man har olika behov. Vi har halva damlaget utanför landslaget- det beror på något!