2023-03-14, 20:53
Medlem
Som jag förstår det gör man ett psyktest i lumpen och blir tilldelad placering

Kan man be om en placering där man får lastbilskörkort?
Svårt att få en sådan plats?
Citera
2023-03-14, 21:06
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usr1

Det kan man men det är längesedan man efter värnplikten är tillåten att köra lastbil i det civila. Är dock ett bra tillfälle att få gratis utbildning och körträning.
Citera
2023-03-15, 15:03
Medlem
Citat:

Gjorde lumpen 06-07 så är ett tag sedan. Men fick vi i slutet av mönstringen en intervju där tjänst diskuterades jag önskade få köra lastbil och blev antagen som transportsoldat.

Tog militärt körkort som endast gäller i det militära. Men gjorde det civila CE-kortet samtidigt som vanligt på transportstyrelsen teori, uppkörningar. All körning skede ju i det militära så inga egna körlektioner behövdes. Inga problem att få permission för detta då befälen uppmuntrade oss till å ta det. Kunde till och med lämna in kvittona för teoriprov, uppkörningar och körkort till militären och få tillbaka dessa pengar som utlägg. Även den civila uppkörningen skedde med kronans lastbil och släpp. Så mitt CE-kort är till 100% betalt av Sveriges skattebetalare. Om man nu inte räknar med att man har tjänstgjort 11 månader av sitt liv med as-dålig betalning då.
Citera
2023-03-21, 08:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Det kan man men det är längesedan man efter värnplikten är tillåten att köra lastbil i det civila. Är dock ett bra tillfälle att få gratis utbildning och körträning.

Skulle tro att majoriteten av förbanden låter folket ta civila kort i samband med utbildningen. En liten perk dom tillåter sig då dom ändå har utrustning, körlärare och allt på plats.

Sen sköts uppkörning av transportstyrelsen men ofta kommer dom ut på förbandet och vaskar av 10-20 elever på en dag. Helt perfekt.

Mitt tips, satsa på att göra lumpen, ångrar det inte en sekund
Citera
2023-03-21, 15:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bojo1969
Skulle tro att majoriteten av förbanden låter folket ta civila kort i samband med utbildningen. En liten perk dom tillåter sig då dom ändå har utrustning, körlärare och allt på plats.

Sen sköts uppkörning av transportstyrelsen men ofta kommer dom ut på förbandet och vaskar av 10-20 elever på en dag. Helt perfekt.

Uppkörningen i mitt fall skedde av ett motorbefäl som var godkänd av Transportstyrelsen att förrätta körprov för fordonet i fråga.
Citera
2023-03-21, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
Uppkörningen i mitt fall skedde av ett motorbefäl som var godkänd av Transportstyrelsen att förrätta körprov för fordonet i fråga.

Yes finns säkert en del såna. Huvudsaken är att militära körkort endast är giltiga i militären men att försvarsmakten inser sitt egna goda och är mer än rikligt givmilda med möjligheterna för även civilt kort. Dom underlättar så långt dom kan.
Citera
2023-03-21, 18:37
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmsjevel
Citat:
Ursprungligen postat av Ziggesi
Gjorde lumpen 06-07 så är ett tag sedan. Men fick vi i slutet av mönstringen en intervju där tjänst diskuterades jag önskade få köra lastbil och blev antagen som transportsoldat.

Tog militärt körkort som endast gäller i det militära. Men gjorde det civila CE-kortet samtidigt som vanligt på transportstyrelsen teori, uppkörningar. All körning skede ju i det militära så inga egna körlektioner behövdes. Inga problem att få permission för detta då befälen uppmuntrade oss till å ta det. Kunde till och med lämna in kvittona för teoriprov, uppkörningar och körkort till militären och få tillbaka dessa pengar som utlägg. Även den civila uppkörningen skedde med kronans lastbil och släpp. Så mitt CE-kort är till 100% betalt av Sveriges skattebetalare. Om man nu inte räknar med att man har tjänstgjort 11 månader av sitt liv med as-dålig betalning då.
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av TonyMontanaz
Citat:
Yes finns säkert en del såna. Huvudsaken är att militära körkort endast är giltiga i militären men att försvarsmakten inser sitt egna goda och är mer än rikligt givmilda med möjligheterna för även civilt kort. Dom underlättar så långt dom kan.
Sen cirka ett år tillbaka så får Försvarsmakten examinera CE och YKB.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/04/varnpliktiga-lastbilsforare-far-civil-behorighet/
Citera
2023-03-22, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Sen cirka ett år tillbaka så får Försvarsmakten examinera CE och YKB.

https://www.forsvarsmakten.se/sv/aktuellt/2022/04/varnpliktiga-lastbilsforare-far-civil-behorighet/
Hur ser möjligheterna ut när man mönstrat?
Citera
2023-03-22, 13:18
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Hur ser möjligheterna ut när man mönstrat?
Jag förstår inte frågan riktigt?
Citera
2023-03-22, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag förstår inte frågan riktigt?
Om man gör lumpen med mål att jobba med ce kort hos fm efteråt eller annanstans

Är det begränsat med platser att som värnpliktigt få göra uppkörning för ce kort?
Hur ser chanserna/möjlighterna ut? Stora/små?
Citera
2023-03-22, 15:21
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Om man gör lumpen med mål att jobba med ce kort hos fm efteråt eller annanstans

Är det begränsat med platser att som värnpliktigt få göra uppkörning för ce kort?
Hur ser chanserna/möjlighterna ut? Stora/små?
Oj, det har jag ingen aning om. Det är nog bäst att fråga Försvarsmakten. Jag skulle gissa att det varierar från år till år baserat på behov.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in