2023-03-14, 14:45
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
rent teoretisk kan man skicka periskop. Det gör man på helikoptrar. Numera skulle man kunna använda drönare.
Jo, jag förstår det. Men fördelen med "Hull down" är att bara tornet sticker upp. Om då "muren" som han pratar om är för hög så kan inte en T-90 använda den för skydd ändå.

Så vad jag egentligen far efter är att en mur, stenröse eller kulle kan vara olika hög. Sedan skiljer det bara 65cm mellan en T-90 och en Abrams.

Armata är 40cm högre än Abrams så jag kallar det inte längre en fördel att ha mindre tanks.
Citera
2023-03-14, 14:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vagner
Det är 670 meter kvar till Bakhmut stad administrationen. Sedan blir Artemovsk.

Soldiers of the PMC “Wagner” took control of the enterprise “Vostokmash” in Artemovsk
The units of the Russian PMC “Wagner” achieved another success in the direction of Artemovsk. Attack aircraft took over the territory of a large industrial enterprise “Vostokmash” in the city.
https://www.easternherald.com/2023/03/14/soldiers-of-the-pmc-wagner-took-control-of-the-enterprise-vostokmash-in-artemovsk/

Ajdå! Wagner tar väl ca en meter om dagen så då ser det mörkt ut för Bakhmut om ca två år. Det vill säga om ryssen har någon ammo kvar då. Bäst för Wagner att de håller sig kvar i området. Nu har de klassats som terroristorganisation av Litauen och USA ska snart också ta beslut i frågan. Inte lätt att vara wagnerit framöver. GITMO kommer allt närmare.
Citera
2023-03-14, 15:02
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Polens premiärminister...brydde mig inte om att memorera namnet... .... säger att Polen kan eller skall leverera Mig-29 till Ukraina inom 4-6 veckor.

Om vi räknar med att planen finns i Ukraina i början av maj gäller det ju att skydda dom väl. Piloter har säkerligen Ukraina, det är ju ett välbekant flygplan för ukrainska flygvapnet.

Dom kan säkert användas effektivare om man kan anpassa dom till dom långt flygande nya bomberna som USA tillhandahåller. För den gamla typen av krigföring håller inte när man bekämpar invaderande bögfascister.
Det börjar se bättre ut för Ukraina.

Sedan kan man utbilda ukrainska piloter på F-16 för leverans under 2024. Trumpen nickar instämmande?... ....
Jag tror inte på F16 till Ukraina, anledningen är att F16 har för stora krav på flygbaserna, skulle krävas nya flygbaser, som också skulle bara sårbara för ryska missiler.
Gripen är däremot perfekt, det är gjort för att fungera även då du inte har luftherravälde.
Skulle inte förvåna mig om Ukraina får Gripen, dock vill Sverige nog vara med i Nato innan dess.
Citera
2023-03-14, 15:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Jag tror inte på F16 till Ukraina, anledningen är att F16 har för stora krav på flygbaserna, skulle krävas nya flygbaser, som också skulle bara sårbara för ryska missiler.
Gripen är däremot perfekt, det är gjort för att fungera även då du inte har luftherravälde.
Skulle inte förvåna mig om Ukraina får Gripen, dock vill Sverige nog vara med i Nato innan dess.

MiG-29 är skit

Sitter ni och hyllar Ryskt gammalt skrot så fort det kommer i händerna på Ukraina?
Citera
2023-03-14, 15:13
Avstängd
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle81
T14 kan dessutom fjärrstyras, det innebär att de kan sitta inne på ett kontor medan de tar mark meter för meter.
Om det hade funnits några fungerande ja……
Citera
2023-03-14, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Ja klart det finns fördelar med mindre stridsvagnar. Annars vore ju ryssarna vara riktiga IQ-fiskmås. Dock har fördelen minskat med moderna vapen och drönare.

Folk är tänker för mycket på tekniska aspekter på stridsvagnar i stället på hur de används. Till ex såg man i början i detta krig ryska stridsvagnar lalla omkring utan infanteriunderstöd. Då blev de lättare offer för Ukrainarna.

De ryska stridsvagnarna som används byggdes för ett annat slags krig i annan tidsålder. De har inte haft råd att vidareutveckla sina system speciellt mycket. Ta T-14 till exempel ett intressant koncept men inte mer. Den har fortfarande en massa problem. Det är inte så konstigt att de inte har pengar så det räcker. De vill ha mycket pang pang och systemet är korrupt då får man inte ut så mycket.

Exakt. Strategi och även att kunna anpassa sig till nya omständigheter är minst lika viktigt som de tekniska specifikationerna. Något FMV aldrig verkar förstå. Stridsvagn S är väl typexempel, ser jättebra ut med låg profil osv men det blev inte väldigt bra. Samma med jas där man satsade på låg vikt, sen i e/f var det bara att göra om allt, större motor, vingar osv. Finns otaliga exempel
Citera
2023-03-14, 15:22
Avstängd
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jorban
MiG-29 är skit

Sitter ni och hyllar Ryskt gammalt skrot så fort det kommer i händerna på Ukraina?
Ja visst är det skit jämfört med västs stridsflyg, men det är bättre en ingenting. Dessutom kan Ukrainas piloter hantera dessa direkt. Med moderna västrobotar och smarta bomber blir de livsfarliga för Ivan…..
Citera
2023-03-14, 15:24
Medlem
fitz-humes avatar
Intressant analys av den ekonomiska situationen i Ryssland:
https://nv.ua/ukr/opinion/chi-gotova-rosiya-do-viyni-na-visnazhennya-ekonomika-rf-ostanni-novini-50310563.html
(använd maskinöversättning)

För att sammanfatta: Ryssland har inte råd med ett långvarigt krig.
Citera
2023-03-14, 15:26
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Vad är det som säger att dessa F-16 måste operera från ukrainska flygbaser?

Sedan tror jag faktiskt att F-16 säkert kan anpassas till fältmässigt underhåll också. Jag vet att finnarna använde/använder (?) sina F-18 på vägbaser också.
Citera
2023-03-14, 15:31
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
T14 kan dessutom fjärrstyras, det innebär att de kan sitta inne på ett kontor medan de tar mark meter för meter.

Trams! Ryssarna skiter i människoliv så varför skulle de fjärrstyra? Möjligtvis med folk i vagnen för att tvinga dem gå till anfall.
Besättning behövs för underhåll av vagnen. Därför hade stridsvagn s 3 i besättningen istället för två tex. Att byta ett skadat hjul eller bandsegment kräver flera besättningsmedlemmar
Citera
2023-03-14, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Vad är det som säger att dessa F-16 måste operera från ukrainska flygbaser?

Sedan tror jag faktiskt att F-16 säkert kan anpassas till fältmässigt underhåll också. Jag vet att finnarna använde/använder (?) sina F-18 på vägbaser också.

Ja om Ryssland kan använda vitryska baser så borde ju ukraina kunna använda polska 🙂
Citera
2023-03-14, 15:36
Medlem
Citat:
Fördelen med t-serien är att man har en låg siluett. Det är inte tal om att träffas då, eftersom man göms av kullar, murar, stenrösen osv.
Har du hört talas om flygspaning, eller drönare. Det är något som Ukraina använder för att upptäcka och slå ut ryska stridsvagnar och artilleri, dessutom får man väl säga rätt så framgångsrikt hittills.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in