2021-07-10, 20:27
Medlem
boriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lustigman
Jag förstår. Du propagerar mycket för mynt! Men är det inte smidigare med en guldtacka? Tänker mig att dina mynt är inkapslade vilket betyder rätt skrymmande, om man har många? Men du är mer insatt än mig, och vet väl bättre vad du talar om då, antar jag.

Kan man köpa rena guldmynt i mängder? Eller bör dessa införskaffas mynt för mynt? Har du flera olika mynt? Eller har du bara ett slags mynt?

Finns väl egentligen inget rätt eller fel. Det blir billigare om du köper en större tacka än motsvarande i mynt, detta får du väga mot nackdelarna när det är dags att sälja tackan (du måste sälja hela på en gång och förmodligen betala en massa skatt på vinsten) och så kan du inte själv kontrollera äktheten.

Platsbrist brukar inte vara något problem med guld, sällan man har mer än vad som ryms i ett bankfack och det tar ej heller skada av att grävas ner.

Har några sådana här 1 oz gold Kangaroos från Perth Mint. Beställt enstaka mynt i samband med att jag handlat silver.
Senast redigerad av boris 2021-07-10 kl. 21:09.
Citera
2021-07-18, 01:56
Medlem
Internetkrigares avatar
Kollar på tavex och de köper för 10 % lägre än säljpriset. Hur fan ska man gå med i vinst när man väl säljer skiten om de tar en så stor vinstmarginal...
Citera
2023-03-04, 09:54
Medlem
JEGS76s avatar
Jag är bara nyfiken på om någon vet vad som hände med Valor AB, den gamla ädelmetallmäklare från Helsingborg man använde sig av på 80/90-talet. Någon mer som hade med dem att göra eller kommer ihåg dem? Jag tycker bara det låter lite lurt att de är borta från marknaden. Märk väl, detta är några år innan dot-com-eran. De enda man känner till nu är i princip Tavex och en rad utländska aktörer.
Citera
2023-03-05, 13:36
Medlem
Arons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JEGS76
Jag är bara nyfiken på om någon vet vad som hände med Valor AB, den gamla ädelmetallmäklare från Helsingborg man använde sig av på 80/90-talet. Någon mer som hade med dem att göra eller kommer ihåg dem? Jag tycker bara det låter lite lurt att de är borta från marknaden. Märk väl, detta är några år innan dot-com-eran. De enda man känner till nu är i princip Tavex och en rad utländska aktörer.

du har guldcentralen som ochså har sitt säte i helsingborg https://www.guldcentralen.se/om-oss
man kanske blev uppköpt av guldcentralen
Citera
2023-03-13, 17:32
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GatuPredikant
Välkända mynt? Är det personerna på mynten du menar du eller?

När man säger köpa guld, vad är det förutom tacka man kan köpa? Är det bara mynt eller är det lite annat också?
Med välkända mynt menar han mynt från länders officiella myntverk. Filharmoniker är från österrike och krugerrands är från sydafrika.

Jag tror inte det finns speciellt mkt "okända" guldmynt utan det är mest ett silverfenomen med så kallade rounds som görs av ett icke officiellt myntverk med ett lägre premium. Fortfarande samma rena silver, men vissa gillar inte det.

Du kan såklart köpa en fet guldlänk också om du vill vara lite ghetto, men mynt eller tacka är de normala alternativen vid investering.
Guldlänken har antagligen ett högre premium då det är ett jävla hantverk bakom.
Citera
2023-03-13, 19:14
Medlem
heggeness avatar
Faktiskt börjat fundera på att köpa lite guld. Tänker att det kan vara bra i händelse av kärnvapenkrig mellan NATO och Kina exempelvis. Tänker ett antal 10 gramstackor för att de enkelt ska kunna avyttras.

Några frågor till er som redan har :
- Hur kan man ge sig på att det inte jobbar "insiders" på exempelvis Tavex eller Guldcentralen, så man direkt blir uppsökt och rånad efter inköpet?
- Relaterad fråga: Hur förvarar ni ert guld? Gömt hemma eller i någon form av bankfack?
Citera
2023-03-13, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Faktiskt börjat fundera på att köpa lite guld. Tänker att det kan vara bra i händelse av kärnvapenkrig mellan NATO och Kina exempelvis. Tänker ett antal 10 gramstackor för att de enkelt ska kunna avyttras.

Några frågor till er som redan har :
- Hur kan man ge sig på att det inte jobbar "insiders" på exempelvis Tavex eller Guldcentralen, så man direkt blir uppsökt och rånad efter inköpet?
- Relaterad fråga: Hur förvarar ni ert guld? Gömt hemma eller i någon form av bankfack?

Jag har köpt på mig guld,både skrot och tackor från GC under några år nu,
Har ett smyckeskrin för jag lägger tackorna i,det har jag i shuurgaard förråd.
Du får ej ha guld i bankfack.
Citera
2023-03-13, 19:48
Medlem
Farfarsfars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boris
Finns väl egentligen inget rätt eller fel. Det blir billigare om du köper en större tacka än motsvarande i mynt, detta får du väga mot nackdelarna när det är dags att sälja tackan (du måste sälja hela på en gång och förmodligen betala en massa skatt på vinsten) och så kan du inte själv kontrollera äktheten.

Platsbrist brukar inte vara något problem med guld, sällan man har mer än vad som ryms i ett bankfack och det tar ej heller skada av att grävas ner.

Har några sådana här 1 oz gold Kangaroos från Perth Mint. Beställt enstaka mynt i samband med att jag handlat silver.

Varför måste man sälja hela guldtackan på en gång?

Man kan göra som i "De hängda rävarnas skog" där huvudpersonen är tjuv som kapar bitar av guldtackan och säljer. Rent guld är ju ganska mjukt.

https://www.alskapocket.se/bocker/15...ravarnas-skog/
Citera
2023-03-14, 00:13
Avstängd
Finns bara en och det är tavex. Att de sen har en monopolställning de kapitaliserar på är en annan sak. Kan säkert hitta hos guldhandlare och antikvariat, tveksamt om du kan förhandla ett bättre pris. Sen, så länge marknaden för guld inte blöder fullständigt så talar man fortfarande om "Produkter" dvs en 100 gram med certifikat från ex. credit suisse är mer gångbar än vad en handlare som kan ha köpt från nån grossist för smyckesarbete i någon obskyr vikt.
Citera
2023-03-14, 00:23
Medlem
fikasugens avatar
Men så fort man köper guld som privatperson så har ju guldet man köpt sjunkit i värde. När ni säljer guldtackan till ett företag så får ni ju aldrig tillbaka samma pengar.
Citera
2023-03-14, 00:30
Medlem
boll-svantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fikasugen
Men så fort man köper guld som privatperson så har ju guldet man köpt sjunkit i värde. När ni säljer guldtackan till ett företag så får ni ju aldrig tillbaka samma pengar.
Det är ju inget man kan daytrada med, utan man köper guld om man tror att det långsiktigt ökar i värde.
Citera
2023-03-14, 01:40
Medlem
fikasugens avatar
Då måste ni ju tänka på att ni blir tvungna att ha dom i ca 20 år då. Kan bli bättre investering att köpa några iPhones och aldrig ta av plasten på dom. Sedan sälja dom om ca 10 år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in