2023-03-13, 23:17
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henrikofsweden
Fick AK sitta själv från 16:45 -20:45?

Vem är ute och ronderar under den tidsperioden då? Lämnar hon receptionen obemannad?

Har inga mer svar på dina andra frågor.

Ska animera ALG och dom andra i framtiden, när dom rör sig... vad kallade du det ? GPS-puck

Rondering av personal som satt i reception på kontor skedde mest när personalen hade gått hem. Det handlade mest om att låsa och stänga dörrar som var öppna och att släcka lampor som glömts på. Kanske stänga av en kaffebryggare om de var påslagna.

Så det är inte orimligt att AK var mol allena i receptionen fram till 20.45.
Citera
2023-03-13, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Ja men det största mysteriet är hur TP kunde lura ned KP i kaninhålet?

KP antyder väl under presskonferensen att TP inte varit involverad i utredningen, om jag inte misstar mig.

Jag tycker den här TP ger ett vagt intryck om sina avslöjanden i intervjuer och mest slår in öppna dörrar i de kommentarer jag sett/hört.

Men det är klart, det säljer ju…
Citera
2023-03-13, 23:20
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Jag jämför med hur böckerna marknadförs och beskrivs på Adlibris. Där är vapenvanan nämnd i upplagan 2018 men helt borttagen 2021. Lite som om Filter inte längre tycker att det håller.

Klicka på den här länken så hittar du texten:

https://www.adlibris.com/se/sok?q=den+osannolika+m%C3%B6rdaren

Jämför beskrivningarna mellan utgåvorna och hur Filter marknadsför dem.
Man har ju med det som är nytt i den andra upplagan, det vill säga vad som skiljer upplagorna.
Citera
2023-03-13, 23:23
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Malvaktsfantomen
KP antyder väl under presskonferensen att TP inte varit involverad i utredningen, om jag inte misstar mig.

Jag tycker den här TP ger ett vagt intryck om sina avslöjanden i intervjuer och mest slår in öppna dörrar i de kommentarer jag sett/hört.

Men det är klart, det säljer ju…
SE-förnekarna brukar säga att KP läste direkt ur TP:s bok och det ligger väl ganska nära sanningen. Vapensamlaren, vapenvanan, Palmekritiskt umgänge och till sist men inte minst, "det avgörande misstaget", det vill säga Ströms PM.
Senast redigerad av MrBarnaby 2023-03-13 kl. 23:26.
Citera
2023-03-13, 23:35
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Fick AK sitta själv från 16:45 -20:45?

Vem är ute och ronderar under den tidsperioden då? Lämnar hon receptionen obemannad?

Har inga mer svar på dina andra frågor.

Ska animera ALG och dom andra i framtiden, när dom rör sig... vad kallade du det ? GPS-puck

Ja, det verkar så. Kulturen var en aning slapp där på Skandia.

Antar att ingen gick ronden under den perioden. Eller kan du se nåt på larmlistorna?

Säkert därför ett par larm stod på en längre tid ...
Citera
2023-03-13, 23:43
Medlem
Citat:
Rondering av personal som satt i reception på kontor skedde mest när personalen hade gått hem. Det handlade mest om att låsa och stänga dörrar som var öppna och att släcka lampor som glömts på. Kanske stänga av en kaffebryggare om de var påslagna.

Så det är inte orimligt att AK var mol allena i receptionen fram till 20.45.
Varför skriver hon in sig 16:45 då?
Citera
2023-03-13, 23:59
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Man har ju med det som är nytt i den andra upplagan, det vill säga vad som skiljer upplagorna.

Jadu. Vad ska man säga? Här kommer ett exempel på skillnad i beskrivningen:

Upplaga 1 2018:
»Det var i stort sett som att lyssna på en högläsning ur Thomas Petterssons bok.« Lars Olof Lampers, SVT Veckans Brott, om åklagare Krister Peterssons presskonferens om nedläggningen av Palmeutredningen.
Upplaga 2021 (inte samma bok utan helt omgjord.);
»Som att lyssna på en högläsning ur Thomas Petterssons bok.« Lars Olof Lampers, SVT Veckans Brott, recenserar chefsåklagare Krister Peterssons digitala pressträff om Palmeutredningen.
Upplaga 1 2018:
»Den som tror att detta är överord rekommenderas att läsa Thomas Petterssons fenomenala bok Den osannolika mördaren, som av allt att döma har legat till grund för, ja faktiskt väglett, Palmeutredningens slutspurt.« Aftonbladet
¨
Den osannolika mördaren har belönats med Guldspaden, Sveriges främsta pris för grävande journalistik.
upplaga 2021 (inte samma bok utan helt omgjord.);
»Den som tror att detta är överord rekommenderas att läsa Thomas Petterssons fenomenala bok Den osannolika mördaren, som av allt att döma har legat till grund för, ja faktiskt väglett, Palmeutredningens slutspurt.« Thomas Engström, Aftonbladet

Den osannolika mördaren har belönats med Guldspaden, Sveriges främsta pris för grävande journalistik.
Skillnaden mellan beskrivningen av de båda upplagorna är i detta exempel ordet "Det var i stort sätt" "om" blir "recenserar", "presskonferens" blir "digital pressträff", "nedläggning" och "Thomas Engström". Jag tycker det är mycket lika.

Jag tror nog att beskrivningen är menad att stå på egna ben och jag jämförde skillnaderna mellan dem. Då har Filter tagit avstånd från LÖSNINGEN 2018.

Det är dessutom vilseledande och oärligt av Filter att helt omarbeta boken men ändå använda recensioner för den första upplagan för att kränga den nya. Men att Filter inte har någon heder och inte kan stava till ärlighet är inte direkt nytt. Det stod klart redan 2018.
Citera
2023-03-14, 00:01
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Varför skriver hon in sig 16:45 då?

Jag gissar att en inofficiell uppgörelsen att en väktare täckte upp för någon annan vid bridgespel kanske innebar att de skrev den tid som stod i schemat. Det antyds nog i något förhör att väktarna fått en mindre uppsträckning av Ledningen på Securitas efter mordet.
Citera
2023-03-14, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Ja, det verkar så. Kulturen var en aning slapp där på Skandia.

Antar att ingen gick ronden under den perioden. Eller kan du se nåt på larmlistorna?

Säkert därför ett par larm stod på en längre tid ...
Det är aktivitet 17:31-19:11 med dörrkontroller runt om i huset.

Samma period kvitteras det.

Samt att någon sitter i receptionen 18:19 och 18:21 och släpper in Le cartier som kommer för att Påskpynta.

Kommer gå in mer i detalj på detta på nått sätt framöver.

I dagsläget.

Bedömer jag att ALG sitter i receptionen 16:45 -21. AK ronderar.

Sen byter dom.

21-23:30

AK i receptionen och ALG ronderar.

I dagsläget minns ALG fel när hon börjar jobba.
Citera
2023-03-14, 00:08
Medlem
Citat:
Jag gissar att en inofficiell uppgörelsen att en väktare täckte upp för någon annan vid bridgespel kanske innebar att de skrev den tid som stod i schemat. Det antyds nog i något förhör att väktarna fått en mindre uppsträckning av Ledningen på Securitas efter mordet.
Se svar ovan
Citera
2023-03-14, 00:17
Medlem
ursprungligens avatar
Hur är det egentligen med vad SE påstår att "supervittnet" har sagt och inte?

1986-03-11 13:20
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-B
När Engström därefter kom tillbaka till platsen för händelsen stod en person och lämnade uppgifter till en polis. Engström väntade på sin tur att tala och hörde att uppgiftslämnaren lämnade signalementet på Engström som hade keps, mörk rock, stålbågade glasögon och handlovsväska. Engström talade härefter om detta för polismannen.
1986-04-25 09:00
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-C
Just då så har det kommit fram en person för att till den här unga polisen lämna ett vittnesmål på en flyende mördare som han precis strax innan har sett. Lite granna förvånad blir jag hur signalementet på som han lämnar stämmer överens med det jag själv har på mig.

Jag tänker att, jaha det kan ju inte vara jag eftersom jag står en meter framför honom och han borde se hur jag ser ut, så jag tänker väl, det kan vara två personer med likvärdig utstyrsel. Det

var ju dessutom den årstiden när man hade rock och keps och annat på sig.

Polismannen som just har tagit emot ett signalement som stämmer på mig har heller ingenting särskilt och lägga märke till trots att jag prata med honom sekunderna efteråt.
................
F: När du kommer tillbaka och får den här beskrivningen sedan från personen till polismannen, hur beskrivs då den tilltänkte mördaren?

E: Ja han beskrivs då en mörk rock med keps, och med tunna glasögon. Jag tror inte att min handlovsväska var med vid det tillfället. Inte vad jag kan komma ihåg.
Jag har ju efter magplasket när jag blev upplurad på läktaren av TP insett att allt måste nagelfaras.

Det är ganska tydligt att SE aldrig påstår att "supervittnet" beskriver någon handledsväska.

Supervittnet beskriver ett signalement som SE tycker passar in på honom själv och SE beskriver därefter vad han hade på sig. Inte det "Supervittnet" sa att mördaren hade på sig utan hur SE själv uppgav sig vara klädd med en handledsväska, men inte att "Supervittnet" sa handledsväska i referatförhöret.

Enligt teorion SE som GM växer SEs vittnesmål fram över tiden. Här gäller det omvända. När SE får frågan och inte blir utsatt för referatförhör är han tydlig med att han inte kom ihåg att "supervittnet sagt något om handledsväskan.

Signalementet som SE tycker liknar honom ropades ut på nattbussen hem var 10 minut. Där var både kepsen och glasögonen med. Men inte handledsväskan. Jag tror SE rört ihop det han hörde på bussen med vad något vittne sa till polisen på platsen.

Inget att hetsa upp sig över alltså och ingen uppgift om handledsväska från "supervittnet."

Jag ville bara ta bort ett felaktigt signalement på en handledsväska från "Supervittnet".
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-14 kl. 00:20.
Citera
2023-03-14, 00:42
Medlem
ursprungligens avatar
Hur länge hade PH jobbet på Skandia?

Vad var hans titel på Skandia?

https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E63-00-D

Samtal med Engström per tfn xxxxxxxxför att utröna identitet på den man arbetskamraten som enligt uppgift skall känna Lars Jeppsson. Engström berättade att han icke kände mannens identitet men träffat honom vid en kaffepaus vid konferans inom företaget och under denna kaffepaus hade uppgifterna framkommit som Engström berättat om i tidigare förhör avseende vilken person Engström egentligen observerat på Tunnelgatan. Han avsåg identifiera mannen och återkomma. Dag som ovan meddelar Engström att mannen är relativt nyanställd i företaget Skandia samt att han heter xxxxxxxxx Spaningschef
Det finns inga försäkringsbolag idag som söker "spaningschefer" på nätet. Hur var det 1986?

Kan SE rört ihop "Säkerhetschefen" med "Spaningschef"? Var PH säkerhetschef? Han och RB "har delat upp säkerheten på Skandia" i något förhör.

Jag tycker inte PHs namn riktigt passar under maskningen, men visst vore det spännande att PH kan ha läckt uppgifter direkt från PU om LJ till SE med någon spännande bitanke?

Är PH den nyanställda "Spaningschefen" på Skandia som SE träffade över en kopp kaffe? Kanske pratade de om att PH hade jobbat som spanare innan på polisen och stackars SE konferenstrött och stilenligt lite bakfull som vanligt rörde ihop "säkerhetschef" med "Spaningschef" över en mycket torr finsk pinne. (Det var bara på externa konferenser som utsirade tigerkakor och annat påkostat gjorde sig besvär 1986.)

Edit: Sven Anér bjuder på svaret:
http://runeberg.org/palmenytt/1994/0180.html
Kuvertet med det påstådda tjallarnamnet öppnas aldrig av Skandia, utan det får bli åklagaren som får sprätta upp det - för att finna namnet på en obrottsligt hederlig adoptivfader till en inbrottstjuv, inte namn och nummer på ”Källa M”!

När Tommy Lindström tar kontakt med gamle kompisen Per Häggström, säkerhetschef på Skandia och reskamrat till Zürich, går det undan. Lindström ringer mitt på dagen den 12 mars 1986:
-Går det bra att hämta 115.000 kronor i tjallarpengar omedelbart?
- Det går jättebra, försäkrar Häggström, och någon timma senare har Lindström checken i sin hand -

Detta är vad som faktiskt sker denna den 12 mars. I polisförhör och inför rätten broderas ärendet ut betydligt elegantare, framför allt av Lindström men även av Häggström, men sakförhållandet är vad som här sägs: Pengar att hämta, omedelbart!
......
Jag vet inte det. Kan inte pengarna från en påhittad Nimes-resa passat bra till en hemlig Zurich-resa, för att träffa den mystiske ”Källa M”, tydligen djupt engagerad i mordkomplotten, samt rikskriminalchefen Tommy Lindström och Skandia-säkerhetschefen Per Häggström?

Ja, det är helt riktigt: i så fall placerar jag Lidbom nära mordarrangemangen. Eller rättare sagt: Där har Lidbom placerat sig själv, genom all underlighet, all konstighet, alla påstådda presidentflygningar, alla riggade hotellräkningar, t ex i namn av hr UBTON!
Är det någon som har målnumret? Om PH sprang runt med checkar från Skandia för tjallarpengar 12 mars 1986 och kände TL som hade en kriminellt ful frisyr så är det väl inte konstigt att de hamnade i rätten och att Skandia kastade ut PH?

Vem är egentligen PH? kopplingen till Vinge är ju direkt obehaglig?
Senast redigerad av ursprungligen 2023-03-14 kl. 01:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in