Citat:
Ursprungligen postat av
Wowbagger2000
Oavsett hur stort hjulet är så är jorden platt kommer bara mittpunkten att ha kraften rakt ner, så allt vatten kommer att rinna ut mot kanterna, tills det balanserar ut sig till en konkav yta. Stämmer det med några observationer vi kan observera?
Rita in din platt jord i en cirkel, dra 2 streck ifrån varje yttersida (där ismuren är) mot centrum, så ser du vinkel på vad som kommer att uppfattas som neråt kommer att vara
Och även om hjulet bara är i storleken av jordens omloppsbana måste den rotera med en hastighet som motsvarar ett varv runt solen på mindre än ett dygn, det är extrema hastigheter i en så snäv bana.
Jo, det är känt, eftersom vi kan räkna på krafterna ifrån månen, andra planeter osv, och resultaten stämmer med verkligheten. Exakt.
Kavendishexperimentet räknas visst, (och är bara ett exempel, hört talas om tidvatten? ) sen att du inte accepterar fakta som inte passar dig, precis som att du påstår att de skillnader som uppmätts i gravitationen är felmätningar, är inte mitt eller någon annans problem.
Du kan ju aldrig ta till dig någon fakta alls om du har den inställningen.
Jag kan ju låtsas att jag är 150 cm lång med den inställningen och påstå att alla mätningar som säger att jag är 1,86 är felmätningar, går inte bevisa, hur lång är en cm, och vem har bestämt det (någon med makt förmodligen som vill lura i alla att de är längre än vad de egentligen är) osv osv
Eller att färgen blå egentligen är röd. Solklar konspiration att lura i den stora massan.
Det är bara en tanke som sagt.
Problemet är ju att om jorden verkligen är ett klot, så blir det totalt omöjligt för vårt mänskliga förstånd att förstå vad som är orsaken till gravitation. Eller är det idag i alla fall, men jag misstänker starkt att det kommer förbli så i all framtid om det är jordklotet som gäller.
Och om bevisen verkligen varit så ovedersägliga som det sägs, så hade det ju bara varit att tugga i sig. Men, nu verkar det faktiskt vara så att de riktiga konkreta bevisen faktiskt är ganska få och inte särskilt övertygande. Och då tycker jag det börjar bli lite relevant att ställa sig frågan vad gravitation kan vara, utifrån någon annan utgångspunkt än klotet.
Jag kommer för övrigt fram till att "hjulet", om det har en radie ungefär som påstådda avståndet mellan jorden och månen behövs ca 2 varv per dygn för att få ungefär 1 G. Som ett exempel.