2023-03-13, 14:14
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag ser att Alecta har ökat sin portfölj med 30 mdr under 2023. Så debaclet med SVB leder till att pensionerna ökar lite mindre än de annars skulle ha gjort.
😂
Ja, lite välgörenhet och vaskning behöver inte vara fel.....
12 miljarder är felräkningspengar.
Citera
2023-03-13, 14:14
Medlem
HaveFuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Ja vi får ju helt enkelt se.

Just nu är det lite rött:

First Republic Bank: -65%
- Western Alliance Bancorp: -64%
- PacWest Bancorp: -42%
- Charles Schwab: -7%

Här är exempel på 30 företag som nu står inför utrotning till följd av att de är bundna till SVB:s misslyckande:

Coinbase
DoorDash
TikTok
Twilio
Plaid
Affirm
Etsy
Zoom
23&Me
Airbnb
AllBirds
DocuSign
Udacity
Betterment
Checkr
Klarna
Marqeta
NerdWallet
Stripe
WeWork
ImpossibleFoods
Instacart
Patreon
BigCommerce
FarFetch
Lemonade
PostMates
Vart kommer listan ifrån? Intressant
Citera
2023-03-13, 14:15
Medlem
cazzofigas avatar
2008 var en ljummen fis mot vad som komma skall, vakna kära flashbackare och svenskar!
Citera
2023-03-13, 14:17
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Så är det ju.

Ja och lite anmärkningsvärt i min mening att seniora ekonomer blir förvånade att en bank nischad mot tillväxtbolag inom tech-sektorn som fått tugga grus i ett år inte skulle påverkas av räntehöjningarna. Nåja.
Citera
2023-03-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kione211
För drygt ett år sedan räknade jag ut att jag skulle kunna leva på mitt kapital. Men sedan kom inflation.
Systemet borde vara att man jobbar så mycket man behöver för att klara månad inte mer och inte förse investerare med gigantiska summor som man tänkt ha roligt för mycket senare när man är för gammal för arbetsgivare.

Tyvärr festade överklassen upp dina pengar.
Citera
2023-03-13, 14:19
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cazzofiga
2008 var en ljummen fis mot vad som komma skall, vakna kära flashbackare och svenskar!

Ja för att 2008 var en finansiell kris som löstes med QE och detta kommer bli en verklig ekonomisk kris.
2008 var ingenting som drabbade "vanligt folk" i särskilt stor utsträckning, nu kommer folk få käka barkbröd.
Citera
2023-03-13, 14:21
Medlem
cazzofigas avatar
Stora institutioner placerar i guld och silver, vakna dönickar...
Citera
2023-03-13, 14:22
Medlem
Sam.Boyds avatar
Så länge rötan hålls där o inte infekterar fler banker så är allt lugnt. Men risken är stor att nu börjar dominobrickorna falla.

Problemet med bankerna är att de ofta saknar starkt ägarskap. Utan drivs av personer som kortsiktigt suktar efter största möjliga bonusar.
Citera
2023-03-13, 14:22
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bob-Dylan
Jag vilar på hanen. OMXS30 ska ned under 2000 punkter innan det ens är värt att snegla på. Sannolikt kommer index gå avsevärt längre, men att detta skulle passera förbi på några dagar är löjligt.

CPI från US imorgon också.

Ska ner betydligt mer. Minst ner och testa om nivån från månadsskiftet sep/okt, dvs 1800.

Jämför man med historiska cykler så har alltid börsen bottnat:
- När arbetslösheten har klättrat upp ungefär 1/3 - 1/2 av vad den kommer att stiga med
- Strax efter det att centralbankerna börjat sänka räntorna

Just nu mitt stalltips att börsen bottnar ut efter sommaren.
Citera
2023-03-13, 14:23
Medlem
Vet i tusan vad som är värst, själva kraschen eller alla domedagsprofeter. Snacka om att folk älskar att gotta sig i konspirationsteorier och skit.
Om en vecka är allt som vanligt igen. Kommer inte bli 1929.
Citera
2023-03-13, 14:24
Medlem
TheGretaResets avatar
Företagen på listan kommer ju inte att drabbas direkt av debaklet (staten dvs skattebetalarna betalar). Men zombie-företag/förhoppningsbolag som inte gör vinst får det tufft att låna mer pengar framöver med vårt nuvarande ränteläge. Och blir ju inte enklare när nischade SVB försvinner.
Citera
2023-03-13, 14:28
Medlem
cazzofigas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Företagen på listan kommer ju inte att drabbas direkt av debaklet (staten dvs skattebetalarna betalar). Men zombie-företag/förhoppningsbolag som inte gör vinst får det tufft att låna mer pengar framöver med vårt nuvarande ränteläge. Och blir ju inte enklare när nischade SVB försvinner.

Inga statliga företag på den listan! aktieägarna tar smällen!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in