2022-10-21, 23:02
Medlem
Motvindas avatar
Har fått upp ögonen för detta yrke och lite funderingar dyker upp.

Hur ser framtiden ut för denna yrkeskategori tror ni?
Någon som är insatt i jobbet och kan beskriva hur en dag kan se ut?

Mvh
Citera
2022-10-21, 23:52
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motvinda
Har fått upp ögonen för detta yrke och lite funderingar dyker upp.

Hur ser framtiden ut för denna yrkeskategori tror ni?
Någon som är insatt i jobbet och kan beskriva hur en dag kan se ut?

Mvh

Fortsätter det som idag med elpriserna så har de en lysande framtid. Fortsätter det som det var före kriget så har de en bra framtid. Så bra, det är ett helt ok jobb med bra betalt, självständigt, men passar inte alla.
Citera
2022-10-22, 00:05
Medlem
MyJustices avatar
Bra ser det ut som ..
Man kan misstänka att nybyggda hus kommer att få en skorsten
Citera
2022-10-22, 00:06
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av revodneb
Fortsätter det som idag med elpriserna så har de en lysande framtid. Fortsätter det som det var före kriget så har de en bra framtid. Så bra, det är ett helt ok jobb med bra betalt, självständigt, men passar inte alla.

Ok, spännande!
Har inte känt en sådan nyfikenhet för ett yrke tidigare, inte många yrken som lockar mig.
Får en stark känsla att detta kan passa mig väldigt bra. Älskar tunga jobb, inte rädd för smuts och skitgöra. Har lagat murstock och sotat lite privat tidigare. Inte ett dugg rädd för höjder mm.
Är det många som tar in lärlingar?
Citera
2022-10-22, 00:08
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Bra ser det ut som ..

Det är ju bra 🙏🏻

Inte helt hemma på hur vindarna blåser kring synen på vedeldning. Men det kanske är så pass basalt att det alltid kommer finnas kvar.
Citera
2022-10-22, 00:11
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ok, spännande!
Har inte känt en sådan nyfikenhet för ett yrke tidigare, inte många yrken som lockar mig.
Får en stark känsla att detta kan passa mig väldigt bra. Älskar tunga jobb, inte rädd för smuts och skitgöra. Har lagat murstock och sotat lite privat tidigare. Inte ett dugg rädd för höjder mm.
Är det många som tar in lärlingar?

Jag är inte insatt i sotrarbusinessen, min dotter som känner en sotare vet mer än mig så jag kan inte ge svar på dina frågor mer än att de tjänar bra. Min kunskap kommer från henne. Ring runt och fråga.
Citera
2022-10-22, 10:49
Medlem
Motvindas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MyJustice
Bra ser det ut som ..
Citat:
Det är ju bra 🙏🏻

Inte helt hemma på hur vindarna blåser kring synen på vedeldning. Men det kanske är så pass basalt att det alltid kommer finnas kvar.

Insåg att det nog är självklart att hus får skorsten 😅 sotare behövs ju även för pelletsbrännare o allt annat som behöver sipra ut genom skorsten.
Det jag mer va osäker kring är väl vedeldningen, kaminer och så. Förstått att det varit lite motståndare till det.
Citera
2022-10-22, 11:51
Medlem
MyJustices avatar
Citat:
Insåg att det nog är självklart att hus får skorsten 😅 sotare behövs ju även för pelletsbrännare o allt annat som behöver sipra ut genom skorsten.
Det jag mer va osäker kring är väl vedeldningen, kaminer och så. Förstått att det varit lite motståndare till det.
Tror att motständet mest beror på skattefrågor ..
Veddeldning är klimatneutralt och skattefritt
Så en konstruerad kritik mot ved eldning ligger i tiden . då det tävlar mot all annan uppvärmning .
Bor på en gata där det ligger ca 40 hus/LGH .
alla kan elda med ved och det stör inte alls varken en själv eller grannar ,
Tro inte på allt du läser på nätet
Citera
2022-10-24, 12:39
Medlem
Hej, just n u skriker branchen efter sotare. Antingen tar du kontakt med kommunens sotare eller söker du direkt in till utbildningen i Rosersberg. Var bor du i Sverige?
Citera
2023-03-13, 14:35
Medlem
Hur gick det?
Blir du sotare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in