2023-03-13, 13:51
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Din rubriksättning är fascinerande. Det är en förhållandevis liten bank och konsekvenserna lär inte bli omfattande.

Du kommer bli besviken.
Citera
2023-03-13, 13:52
Medlem
otellos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Reda
Det är lugnt. Bara ett par procent av Alectas enorma tillgångar som ligger i den där banken. Nu är jag på köphumör!
Sjukt bra tillfälle att fylla på med svenska bankaktier. Swedbank är ner 10% p.g.a. detta, dom har ingenting att göra med denna bank.
Citera
2023-03-13, 13:53
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q
Du kommer bli besviken.
Okej, vi får vänta och se. Jag har dock mycket svårt att se att banksystemet inte kan hantera detta. Om en vecka är detta sannolikt gårdagens nyhet, d.v.s. ingen bryr sig längre, men fel kan man ju alltid ha.
Citera
2023-03-13, 13:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KillenArCP
Är det nu man ska begära få sin lön betald i BitCoins?
Citera
2023-03-13, 13:56
Medlem
Finanskrisen som kommer komma kommer inte vara nådig, kapitalismen är ett skitsystem och är dömt till att misslyckas.
Citera
2023-03-13, 14:01
Medlem
argaangelicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
Finanskrisen som kommer komma kommer inte vara nådig, kapitalismen är ett skitsystem och är dömt till att misslyckas.

Ja, bättre att staten tar över företagen så slipper vi denna cirkus. Bättre för alla och rättvist. Förstatliga bankerna. Hur många banker kommer drabbas? Kommer Nordea komma gråtandes tillbaka? Varför satsades så mycket i SVB?
Citera
2023-03-13, 14:09
Medlem
Kione211s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slacker-
För drygt ett år sedan räknade jag ut att jag skulle kunna leva på mitt kapital. Men sedan kom inflation.
Systemet borde vara att man jobbar så mycket man behöver för att klara månad inte mer och inte förse investerare med gigantiska summor som man tänkt ha roligt för mycket senare när man är för gammal för arbetsgivare.
Citera
2023-03-13, 14:10
Medlem
369Qs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Intensivtklok
Okej, vi får vänta och se. Jag har dock mycket svårt att se att banksystemet inte kan hantera detta. Om en vecka är detta sannolikt gårdagens nyhet, d.v.s. ingen bryr sig längre, men fel kan man ju alltid ha.

Ja vi får ju helt enkelt se.

Just nu är det lite rött:

First Republic Bank: -65%
- Western Alliance Bancorp: -64%
- PacWest Bancorp: -42%
- Charles Schwab: -7%

Här är exempel på 30 företag som nu står inför utrotning till följd av att de är bundna till SVB:s misslyckande:

Coinbase
DoorDash
TikTok
Twilio
Plaid
Affirm
Etsy
Zoom
23&Me
Airbnb
AllBirds
DocuSign
Udacity
Betterment
Checkr
Klarna
Marqeta
NerdWallet
Stripe
WeWork
ImpossibleFoods
Instacart
Patreon
BigCommerce
FarFetch
Lemonade
PostMates
Citera
2023-03-13, 14:11
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av otello
Sjukt bra tillfälle att fylla på med svenska bankaktier. Swedbank är ner 10% p.g.a. detta, dom har ingenting att göra med denna bank.

Jag vilar på hanen. OMXS30 ska ned under 2000 punkter innan det ens är värt att snegla på. Sannolikt kommer index gå avsevärt längre, men att detta skulle passera förbi på några dagar är löjligt.

CPI från US imorgon också.
Citera
2023-03-13, 14:12
Medlem
Imnshos avatar
Kanske Sverige är immunt mot run on the bank. Vi använder ju inte kontanter, så varför skulle vi flytta på pengarna.

Hellre 10 miljoner i luft på kontot än en hundralapp i plånkan.

Va fan, vi har ju swish! 😀 Och är en humanitär stormakt.
Citera
2023-03-13, 14:13
Medlem
Bob-Dylans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 369Q

Här är exempel på 30 företag som nu står inför utrotning till följd av att de är bundna till SVB:s misslyckande:

Coinbase
DoorDash
TikTok
Twilio
Plaid
Affirm
Etsy
Zoom
23&Me
Airbnb
AllBirds
DocuSign