2023-03-13, 10:26
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
En kik på hitta.se ger nog bättre bild av vägarna till småbåtshamnen.

Jag tror att båda vägarna är farbara, men ingen av dem är bra:

https://www.hitta.se/kartan!~58.71024,13.79708,17.2055445465003z/tr!i=zl29Q4Mo/b=53.95609:-9.49219,69.73333:25.00488!t=weblist/tileLayer!l=1

Det är klart att det måste finnas farbar väg ner till en båthamn, annars är det illa.
Den s.k. "normala vägen" (enligt Judaland) vid vändplanen är inte ens en väg, man genar snarare över gräsplanen och ansluter till den väg som börjar uppe vid cykelbanan.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-13 kl. 11:06.
Citera
2023-03-13, 10:31
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Det finns ingen anledning att placera Carina-bilen tvärs över vägen som leder ner till båthamnen om den inte stod där. Hade bilen stått en bit längre in på cykelvägen hade bilen placerats där för att markera att så var fallet.

Men visst, man får lämna öppet för att markeringen kan vara missvisande.

Carina har väl aldrig uppgett att bilen var parkerad tvärs över vägen som leder ner till båthamnen?

"Men mitt på cykelbanan står en bil parkerad och de får kliva av sina cyklar för att gå förbi bilen."
https://sverigesradio.se/artikel/6718551
Citera
2023-03-13, 11:01
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Carina har väl aldrig uppgett att bilen var parkerad tvärs över vägen som leder ner till båthamnen?

"Men mitt på cykelbanan står en bil parkerad och de får kliva av sina cyklar för att gå förbi bilen."

Vad hon uppgett beror helt på hur hon upplevde situationen. Här har vi en kvinna som varken kände igen bilmodellen eller kunde återge bilens korrekta färg, än mindre noterade att bilen stod för den mindre vägen som leder till hamnen. Carina konstaterade förmodligen endast att bilen stod mitt på cykelbanan och hindrade hennes framfart (ego-tänk), samt att hon var tvungen att kliva av cykeln för att ta sig förbi. Tror inte att det gjordes någon större analys vid den tidpunkten på dygnet (03.30), småberusad, trött, hon ville nog bara komma hem.
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-13 kl. 11:07.
Citera
2023-03-13, 11:16
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Bratis verkar tvärtom mena att BW är ute med en vän (omnämns som "han") och passerar Stadt, kollar läget på Stadt, men fortsätter med vännen. Av sammanhanget framgår att det är en han och inte "Henrik". Dvs Bratis uppgifter motsäger så väl uppgifterna om festen i Radbyn som uppgifterna kring JoEr och ChEr. Notera att Bratis själv vill kolla upp sin källa.

Citat:
Om BW är inblandad så verkar det på Bratis som det finns en annan än HeJu som i så fall kan misstänkas vara inblandad.

Om jag har förstått saken rätt så är det Mi*kael Kj*ellqvist som Bratis misstänker kan vara inblandad.

Citat:
Hur som helst är det mycket märkligt att det finns tre varianter om vad BW gjort den natten.

Antingen har Bratis rätt eller så har han fel.
Citera
2023-03-13, 11:16
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Pudeln har helt rätt. Jag ser Disktrazans och Motowns inlägg som försök att placera bilar av lämplig färg i knät på BW. För att skydda sin egen rygg så anges inte BW som ägare till den vita opeln, och för att inte hamna snett med den organgebruna så uttrycks stor tveksamhet om bilmodell.

Disktrazans första inlägg rymmer en stor miss. Om BW åker till Stadt mycket tidigt så är det helt orimligt att tänka sig att BW stöter på Helena först utanför Stadt. Motowns uppgift om hur sent BW åker kan ses som en korrigering av det första inlägget. Samtidigt är det ju helt ologiskt att åka till Stadt när det stänger. Att BW själv säger sig ha stött på Helena först utanför Stadt talar starkt för att han inte varit på Stadt. Om han hade varit där så hade det varit katastrofalt dumt att placera sig själv endast utanför.

Uppgifterna i tråden om BW kommer från tveksamma användare i tråden som bara postar här och som kan misstänkas ha ett syfte. Sedan har dessa påståenden förts vidare som sanningar i tråden av Prinzezzan, som har en tendens att skapa ett antal "trådsanningar" som inte håller vid närmare analys.

Jag litar helt klart mer på Bratis uppgifter i detta fall.

Att BW blir misstänkt som den som sist såg Helena är ganska uppenbart. Att det finns en del motstridiga uppgifter krin BW visar att det fantiseras en hel del. Jag utesluter inte att BW varit på en fest i Radbyn, det varken friar eller fäller honom eftersom han själv placerar sig utanför Stadt vid en kritisk tidpunkt. Däremot ställer jag mig ytterst tveksam till att BW skulle har erkänt mordet, misshandlat kvinnor, varit knarkare osv.

Antingen var BW på fest i Radbyn, på annan ort(?)/annat ställe med *vem det nu var* eller så stämmer ingen av uppgifterna och gjorde något helt annat. Ingen av oss vet. Vi har bara de uppgifter som lagts fram att utgå ifrån. Vi har också hans eget påstående att han träffade Helena utanför Stadt. Vad han gjorde före och efter det är det nog inte så många som vet. Jag är öppen för alla tre alternativ, så länge ingenting är fastställt.

Vad är det för "trådsanningar" som jag har skapat?
Citera
2023-03-13, 11:18
Medlem
IB03s avatar
Citat:

Ja, du har rätt. Det är ingen ide att krångla till det med bilen på något sätt här. Om denna bil då kan kopplas till att man då parkerade den här tillfälligt, för man härifrån sprang ner till båthamnen och tog båten ut och dumpade via Sandviken som jag anser helt klart troligast (diskretion), så har jag ändå hela tiden ansett att trots det är en cykelväg så kan man valt denna plats för då är bilen skyld inne bland träden från Ekuddenvägen och även från Vandrarhemmet Bäcken. Man lurar sig "psykologiskt" kanske i en känsla att vara skyld här. Att de sedan under natten kan passera personer gåendes här och börja undra kanske inte man processar fullt ut i denna stress.

Det var enda anledningen man hade i tankarna för att stå här anser jag, inte att om möjligt spärra av en väg ner till denna båthamn. Det är nog min uppfattning för trots det var en cykelväg så om vi tittar på Eniros flygfoto så finns det inte några bättre alternativ för att uppfylla kravet att vara skyld, vill jag anse. Bästa alternativet som stod till hands i denna stress kan man resonerat.

Helst skall alltså inte det vara någon bil överhuvudtaget där nere vid båthamnen som drar uppmärksamhet till sig, än mindre paketera, bära och lasta i lik från brygga till båt. Man ser ju bara det faktum att "Hanna" var ute och rasta hunden lite innan på natten och lite senare en hemsläntrande Carina med sällskap.

Utgick man härifrån och vidare upp till Sandviken och böjen så bör man haft en eka (med snurra eller utan) eller möjligtvis en enklare styrpulpets båt med tillhörande åror, som man kan gå ljudlöst med ut från hamnen upp till Sandviken. man kan ro hela vägen eller dra igång motor länge ut. Att använd en segelbåt härifrån och även hantera en kropp på blir krångligare. Har man en eka eller liknande är det sedan bara att gå upp på sandstranden vid Sandviken och lasta, eventuellt vid Lindholmen om man har större båt, lite längre att bära då men det går. Tanke.
Citera
2023-03-13, 11:24
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:

Citat:
Vad hon uppgett beror helt på hur hon upplevde situationen. Här har vi en kvinna som varken kände igen bilmodellen eller kunde återge bilens korrekta färg, än mindre noterade att bilen stod för den mindre vägen som leder till hamnen. Carina konstaterade förmodligen endast att bilen stod mitt på cykelbanan och hindrade hennes framfart (ego-tänk), samt att hon var tvungen att kliva av cykeln för att ta sig förbi. Tror inte att det gjordes någon större analys vid den tidpunkten på dygnet (03.30), småberusad, trött, hon ville nog bara komma hem.

Vi bör minnas att bilen står med fronten riktad mot Ekuddenvägen. Jag gissar att bilen kört in med fronten mot hamnen, kört in på vägen till hamnen och sedan backat ut på cykelvägen.

Judaland skulle inte parkerat så för han tror att vägen till hamnen inte är framkomlig, så han skulle antagligen stå vid sidan om cykelvägen och på vägen till hamnen.

Skissen på Sveriges Radios hemsida och omständigheterna kring parkeringen gör att jag tror att bilen parkerats av någon som är fullt medveten om att det kan komma en bil som vill ned till hamnen.
Citera
2023-03-13, 11:43
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jag är fortfarande osäker på personen jag skrivit om. Åren går, man minns inte lika. Jag litar inte på allt han säger därför försökte jag forska här och hamnade i ugglan klor. (Inget illa menat med det utan han är skarp)

Han, denna mannen, hamnade snett och blev jättekonstig innan han lämnade stan. Det är mina sista erfarenheter av hononom, från förr, innan vi stötte ihop på fyllan för ett tag sedan.

Han heter Mika*el Kjell*kvist. (MK)
Han var vän till Helena och hennes systrar.
Han var även väldigt god vän med BW.
Han påstod att BW och han ej kom hem föränn sent kvällen innan Helena försvann på natten.
BW ska inte ha varit på fest i Rabyn enligt honom.
Om jag minns rätt ska ingen av dem ens varit fulla. Minns inte om det framgick vem av dem som kört.
Vet inte ens om det är sant.

Vad jag vet är att omkring den tiden då BW började balla ur så ballade även denna MK.
Båda lämnade Mariestad.
Jag har inte haft någon koll på dem då de inte är några som jag skulle kalla vänner utan mer mina bekanta från förr isåfall.
Jag frågade MK om han hade kontakt med grabbarna från förr och inkluderade BW men fick inget riktigt svar på det.
Vad vet ni om honom?

Jag vet dessutom att hans mamma är kommunpolitiker i mariestad. Duktig och respekterad. Han ska ha släktskap med uppsatta inom rättsväsendet i Skövde.
Han har nog rätt kontakter via de kanalerna.
Men han är ju även utrustad med en stor käft och förr ljög han mycket, skröt stort, blåste upp sig. Han var även jävligt taskig emot tjejer som han kunde skrika fula namn på ute på krogen om han kände för det.

Detta om BW känns märkligt att hitta på men det var märkligt att han tog upp det alls. HAN tog upp det och Helenas försvinnande när vi pratade om gemensamma vänner från förr och så.
Det verkade på så vis vara ett viktigt ämne. Varför tar man annars upp det med mig. Vi ses efter drygt 25år. Vi har aldrig varit förtroligt vänner. Okej vi var fulla. Men det är ändå konstigt för mig. Han pratade om det men knappt om vad han gjort alla år och utan att fråga vad jag gjort.

Jag undrar, vet någon här något om honom? När ni hör detta, låter det långsökt att han verkar veta något eller stå nära denna händelse? Jag kan mycket väl vara nojjig eller nåt efter att ha läst här men ändå undrar jag så hjälp mig den som kan.
Vad hade han exempelvis för bil på den tiden?
Någon som minns vart han bodde?
Känner ni till honom?
Kan vi hjälpas åt med detta?

Citat:
Om jag har förstått saken rätt så är det Mi*kael Kj*ellqvist som Bratis misstänker kan vara inblandad.

Antingen har Bratis rätt eller så har han fel.

Min fetning. Jag precis som du, bedömer jag Bratis vara mycket trovärdig. Bratis återger här i tråden helt säkert det som MK sade till honom. Då är ju också frågan om det MK berättar är helt sant, delvis sant eller total lögn. Man kan då ställa sig frågan i så fall varför MK skulle vilja ljuga om detta ?

MK är skum och har bettet sig skumt enligt Bratis. Ja, han är fortsatt intressant för "flashback-utredningen", svaret är ja.
Senast redigerad av IB03 2023-03-13 kl. 11:51.
Citera
2023-03-13, 11:53
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IB03
Min fetning. Jag precis som du, bedömer jag Bratis vara mycket trovärdig. Bratis återger här i tråden helt säkert det som MK sade till honom. Då är ju också frågan om det MK berättar är helt sant, delvis sant eller total lögn. Man kan då ställa sig frågan i så fall varför MK skulle vilja ljuga om detta ?

MK är skum och har bettet sig skumt enligt Bratis. Ja, han är fortsatt intressant för "flashback-utredningen", svaret är ja.

Hittade en hel del intressant om MK som du postat tidigare:

Citat:
Varför jag tror att även MK kan ha använt amfetamin är att han enligt Bratis inlägg hade "gått ner sig " och "ballat ur" efter tiden för Helenas försvinnande. Han hängde också väldigt tätt med BW under 1992 och såg säkert upp till sin "läromästare". Alltså BW övade dåligt inflytande över MK. Sen verkade inte denne MK var någon duvunge tidigare heller, storkäftad och kunde gapa elaka saker mot tjejer enligt Bratis.

Citat:
Jag tror anledningen till att BW klippte bort MK från "EM-hus-bilden" ihop med MO, var att han inte ville vara på samma bild med en medgärningsman, om de två var inblandande i gärningen. Alltså inte nödvändigtvis för han på något sätt är arg på MK av någon anledning. Utan rent instinktivt vill du ju inte ha några fysiska spår och bindningar till personer som rör gärningen.

Citat:
Att MO är kvar på bilden betyder då att han är "clean" en ofarlig kontakt, har inte med detta känsliga ämne att göra (Helenas försvinnande). Kan också vara ett dolt budskap till MK -att hålla käften om detta. En tanke.

Citat:
När MK säger till Bratis att de (han och BW) inte hade varit på festen - motsatt vad alla andra verkar påstå är det en "smoking gun" minst sagt. Att det även är han själv som tar upp Helenas försvinnande och vill "prata av sig" till Bratis om detta är också en liten röd flagga. Att kanske "reka" se vad Bratis vet och tror om händelsen samt att plantera "rätt" historier om vad dom (MK och BW) hade för sig denna kväll/natt.
Citera
2023-03-13, 12:26
Medlem
Mina källor är så pass bra att jag varken behöver din bekräftelse eller ens förståelse. BW är en av GWs killar och han är huvud gm i detta ärende. det är inte frågan om han gjorde det. Inte ens hur han gjorde det för det vet vi också mycket om. Frågan är hur någon kan övertyga familjen Andersson att det är bw som gjort det. Så att de nära honom som vet eller förmodar något äntligen talar ut. Jag köper helt och hållet att det är svårt att föreställa sig att en sådan i en andra sammanhang trevlig kille ligger bakom detta. Men så är det i alla fall.
Citat:
Känner du honom, om inte - vilka är dina källor?
Citera
2023-03-13, 12:33
Medlem
Pudelfrillans avatar
Har ev hittat en mycket intressant koppling nu!

GW verkar ha gått ut med sin "nya teori" om 2 gärningsmän i maj 2018 kan det stämma?
I ett YouTube klipp blir GW intervjuad i TV4 av Tilde dePaula den 30 maj 2018.

Jag hittar sedan en diskussion mellan mig och divadnil här i tråden från aug 2018 där vi diskuterar att BW har klippt bort MK från ett av sina foton på Facebook.
Tidigare under sommaren 2018 hade divadnil hittat samma bild på MK's Facebook. Bilden föreställer BW, MK och MO - "EM-gänget - juni 92"

Bilden försvann sen från MK's Facebook!
Kan det här ha skett efter påtryckningar från BW?
Ponera att BW såg TV4 intervjun där GW gick ut med att det är 2 GM "jag har räknat ut det" och att Björn då kom på att MK har en bild uppe på fejjan på dom 2 tillsammans, tagen i EM-huset juni -92.. *panik* - alla spår måste bort, GW är skarp!

Man var "sambos" stod det i texten till bilden. BW och MK bodde alltså tillsammans i juni -92 (med X antal andra kompisar).
GW: "man åker i riktning mot där man bor"

Kan det finnas ett samband här? Tidsmässigt stämmer det perfekt överrens (tidig sommar 2018)

Tänk om den här märkliga bild-historien som utspelade sig på BW och MK's Facebook faktiskt har med GW's uttalade att göra...
Senast redigerad av Pudelfrillan 2023-03-13 kl. 13:05.
Citera
2023-03-13, 13:18
Medlem
Hej igen!

Ett tag sen jag var här, följer tråden sporadiskt sen en tid tillbaka. Funderar ofta på Helena och vad som hände.
Jag fick en tanke… lyssnar i skrivande stund på podcasten ”Motiv” och avsnitten om handlar om Bengt Karlsson (Snälle-Bengt).
I podcasten berättar man bland annat att Bengt körde en mellanblå kombi. Man berättar även att han har för vana att sprida sina offers tillhörigheter längst vägar. Fick rysningar… tänker på Helenas skor och ringar. Bilen stämmer in?

Han var även ”verksam” under tiden som Helena blev mördad.

Polisen tror att kvinnomördaren/våldtäktsmannen Bengt begått fler brott än de han dömts för och att han har mer att berätta.

Har någon grävt djupare i detta? Borde gå att ta reda på vad Bengt gjorde dessa år? Om han fanns i trakten. Enligt podden rörde han sig mycket i Mellansverige genom sitt arbete. Transporterade djur eller något sånt. Har han någon koppling till Mariestad.. någon som vet?

Ber om ursäkt om detta diskuterats tidigare i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in