2023-03-13, 00:28
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Förstår inte hur du kan tycka att en illustration av Sveriges Radio med bilar som är större än husen i området är korrekt. Hade kartan varit skalenlig skulle centrum av bilen varit flera meter från vägen ner till hamnen.

Det finns ingen anledning att placera Carina-bilen tvärs över vägen som leder ner till båthamnen om den inte stod där. Hade bilen stått en bit längre in på cykelvägen hade bilen placerats där för att markera att så var fallet.

Men visst, man får lämna öppet för att markeringen kan vara missvisande.
Citera
2023-03-13, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
Ok och det här vet du?
Varken du eller jag har en aning om vem (eller vilka) som döljer sig bakom nicken här på Flashback.
Hörru’du pudel!
Ska ringa min polare som står bakom Nicknamet Disktrazan imorrn och snacka lite om festen…detaljer.
Man kommer sånt hela livet…samma med Palmemordet och Estoniakatastrofen…man kommer ihåg vad man gjorde och människor man träffar på en fest i tjusiga Radbyn tex.
BW var ganska högljudd o indiskret…om man träffar honom i en festvilla i Radbyn…då kommer man ihåg det…även om det passerat dryga tretti’ år…aight’..?
Citera
2023-03-13, 01:22
Medlem
Citat:
Ok och det här vet du?
Varken du eller jag har en aning om vem (eller vilka) som döljer sig bakom nicken här på Flashback.
En annan sak pudel…vi försöker jobba mot samma mål…något slags uppklarande helt enkelt.
Skapa förutsättningar för ett uppklarande…inte hinder.
Vi fick reda på mkt igår med CO som ev. BWs alibi!
Don’t go Ugglish…heh!
Citera
2023-03-13, 06:16
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Judaland
Du har aldrig besökt platsen va? Hamnen nådde/når man genom att ta vänster vid Kolarbacksvägens vändplats, mitt emot Vikingavägen. Den här "gatan" du avser existerar i princip bara på kartor.

Citat:
Här kan den nya uppgiften bli avgörande!
Bilen som Carina såg stå parkerad inne på cykelvägen vid 03.30 blockerade den mindre vägen som leder ner till småbåthamnen. GM ville mao försäkra sig om att ingen kunde köra ner den vägen. Det här talar för att kroppen lastades i båten i småbåtshamnen på Ekudden och inte "mellanförvarades" i Sandviken.

Utesluter ändå inte en "mellanförvaring" i Sandviken men det blir svårare att förklara varför GM blockerade vägen ner till båthamnen med bilen. Ett onödigt risktagande.

Jag får erkänna att även jag trodde att vägen till hamnen gick via cykelvägen. I Google Streetview är båda alternativa vägarna mycket dåliga:

https://www.google.se/maps/@58.7108036,13.8012972,3a,15y,244.59h,87.51t/data=!3m7!1e1!3m5!1s7qRl0rtWjMaFdhsrsS5dUA!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fpanoid%3D7qRl0rtWjMaFdhsrsS5dUA%26c b_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100 %26yaw%3D321.2864%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i1 6384!8i8192

https://www.google.se/maps/@58.709656,13.797685,3a,44.4y,323.5h,86.51t/data=!3m7!1e1!3m5!1svO8ZuQq4pDXDYcya4_2DdA!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fpanoid%3DvO8ZuQq4pDXDYcya4_2DdA%26c b_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w%3D203%26h%3D100 %26yaw%3D15.765869%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i 13312!8i6656

Judaland är uppenbart bekant med Mariestad, så jag litar på hans uppgifter. En helt annan femma är om ägaren till den bil Carina såg är bekant med området. Om ägaren till bilen verkligen har en båt i småhamnen måste vi anta att ägaren till bilen är fullt medveten om att det finns två vägar som leder till parkeringen vid hamnen. I så fall skulle vederbörande inte se detta som en "blockerande parkering". Om ägaren till bilen inte har en båt i hamnen kan ägaren tvärtom se platsen som problemfri att parkera på, ungefär som när många av oss parkerar på en svagt markerad infart i en skog när vi skall plocka svamp.

Att medvetet blockera en väg innebär också en risk att göra folk förbannade på bilen och det är nog det sista man vill om man vill smita undan med ett lik.
Citera
2023-03-13, 06:21
Medlem
Tack Judaland. Nej jag har inte varit på plats vilket är en nackdel vid den här typen av gåtor om varför en bil ställdes på en viss plats. Men jag tolkar det du säger ändå som ett fall framåt för tråden. I mina ögon så ökar det sannolikheten att bilen har med fallet att göra och att gm har utgått med båt från småbåtshamnen där. Jag tänker då så här: GM har lokalkännedom och vet givetvis att människor kör in till lilla hamnen som du skriver via Kolarbacksvägen och inte via vikingavägen eller den lilla parallell”gatan”. Genom att ställa bilen där den stod så minimerar det risken att någon annan som ska till hamnen med bil ser den. Man visste givetvis inte hur länge operationen skulle ta. Hade bilen stått vid vikingavägens vändplan eller ännu närmare hamnen hade andra som skulle ut med båt sett den. Kunde man köra lilla parallellstreckan med bil om man kom ut från hamnen? De har bara kört undan bilen en bra bit från hamnen men ändå inte längre än att man snabbt kunde ta sig tillbaka till fots (både till hamnen och senare till bilen). Allt skedde under enorm tidspress.
Citat:
Du har aldrig besökt platsen va? Hamnen nådde/når man genom att ta vänster vid Kolarbacksvägens vändplats, mitt emot Vikingavägen. Den här "gatan" du avser existerar i princip bara på kartor.
Citera
2023-03-13, 06:46
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
ebeneezer22 skrev tidigare i kväll att hans kompis var med på festen i Radbyn och att denn* samt andra festdeltagare sett BW där, så själva uppgiften kommer även från andra, men som inte har skrivit i tråden.

Citat:
Ok och det här vet du?

Pudeln har helt rätt. Jag ser Disktrazans och Motowns inlägg som försök att placera bilar av lämplig färg i knät på BW. För att skydda sin egen rygg så anges inte BW som ägare till den vita opeln, och för att inte hamna snett med den organgebruna så uttrycks stor tveksamhet om bilmodell.

Disktrazans första inlägg rymmer en stor miss. Om BW åker till Stadt mycket tidigt så är det helt orimligt att tänka sig att BW stöter på Helena först utanför Stadt. Motowns uppgift om hur sent BW åker kan ses som en korrigering av det första inlägget. Samtidigt är det ju helt ologiskt att åka till Stadt när det stänger. Att BW själv säger sig ha stött på Helena först utanför Stadt talar starkt för att han inte varit på Stadt. Om han hade varit där så hade det varit katastrofalt dumt att placera sig själv endast utanför.

Uppgifterna i tråden om BW kommer från tveksamma användare i tråden som bara postar här och som kan misstänkas ha ett syfte. Sedan har dessa påståenden förts vidare som sanningar i tråden av Prinzezzan, som har en tendens att skapa ett antal "trådsanningar" som inte håller vid närmare analys.

Jag litar helt klart mer på Bratis uppgifter i detta fall.

Att BW blir misstänkt som den som sist såg Helena är ganska uppenbart. Att det finns en del motstridiga uppgifter krin BW visar att det fantiseras en hel del. Jag utesluter inte att BW varit på en fest i Radbyn, det varken friar eller fäller honom eftersom han själv placerar sig utanför Stadt vid en kritisk tidpunkt. Däremot ställer jag mig ytterst tveksam till att BW skulle har erkänt mordet, misshandlat kvinnor, varit knarkare osv.
Citera
2023-03-13, 08:01
Medlem
BW blev ju inte en av GWs gubbar för att han är en helt oskyldig smurf. Glöm det big time! Det blev han av flera andra anledningar och givetvis är hans personlighet, temperament och hans bakgrund en del i det. Men även uttalenden av honom som kunnat motbevisas. Det vet du lika väl som jag. Det finns så jäkla mycket så att man totalt sett får väldigt bra förklaringar för hur brottet gick till och hur spåren kom till: han var på plats, han brukade skjutsa Helena, Helena åkte inte bil med okända, han använde cykelbanan till bilkörning, han har lokalkännedom och hans medhjälpare också. Han kunde snabbt bli arg, var väldigt impulsiv. Hade ett övertag/ledarposition på hans med-GM. De hade tillgång till bil och båt i närområdet. Att han inte åkt fast beror delvis på hans smarta agerande och skådespeleri i efterspelet där han är nära de närmaste. Han har haft alla möjligheter (och med all säkerhet utnyttjat dessa) att plantera ut felaktiga spår och rikta misstankar mot andra vid behov. Tvärtom är det ytterst lite som talar till hans fördel och han har som sagt belagts med lögner. Några av de mest centrala är att Helena inte var på bra humör och inte heller gick hem.
Citat:
Ursprungligen postat av HincRobur
Pudeln har helt rätt. Jag ser Disktrazans och Motowns inlägg som försök att placera bilar av lämplig färg i knät på BW. För att skydda sin egen rygg så anges inte BW som ägare till den vita opeln, och för att inte hamna snett med den organgebruna så uttrycks stor tveksamhet om bilmodell.

Disktrazans första inlägg rymmer en stor miss. Om BW åker till Stadt mycket tidigt så är det helt orimligt att tänka sig att BW stöter på Helena först utanför Stadt. Motowns uppgift om hur sent BW åker kan ses som en korrigering av det första inlägget. Samtidigt är det ju helt ologiskt att åka till Stadt när det stänger. Att BW själv säger sig ha stött på Helena först utanför Stadt talar starkt för att han inte varit på Stadt. Om han hade varit där så hade det varit katastrofalt dumt att placera sig själv endast utanför.

Uppgifterna i tråden om BW kommer från tveksamma användare i tråden som bara postar här och som kan misstänkas ha ett syfte. Sedan har dessa påståenden förts vidare som sanningar i tråden av Prinzezzan, som har en tendens att skapa ett antal "trådsanningar" som inte håller vid närmare analys.

Jag litar helt klart mer på Bratis uppgifter i detta fall.

Att BW blir misstänkt som den som sist såg Helena är ganska uppenbart. Att det finns en del motstridiga uppgifter krin BW visar att det fantiseras en hel del. Jag utesluter inte att BW varit på en fest i Radbyn, det varken friar eller fäller honom eftersom han själv placerar sig utanför Stadt vid en kritisk tidpunkt. Däremot ställer jag mig ytterst tveksam till att BW skulle har erkänt mordet, misshandlat kvinnor, varit knarkare osv.
Citera
2023-03-13, 08:04
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skvagg
BW blev ju inte en av GWs gubbar för att han är en helt oskyldig smurf. Glöm det big time! Det blev han av flera andra anledningar och givetvis är hans personlighet, temperament och hans bakgrund en del i det. Men även uttalenden av honom som kunnat motbevisas. Det vet du lika väl som jag. Det finns så jäkla mycket så att man totalt sett får väldigt bra förklaringar för hur brottet gick till och hur spåren kom till: han var på plats, han brukade skjutsa Helena, Helena åkte inte bil med okända, han använde cykelbanan till bilkörning, han har lokalkännedom och hans medhjälpare också. Han kunde snabbt bli arg, var väldigt impulsiv. Hade ett övertag/ledarposition på hans med-GM. De hade tillgång till bil och båt i närområdet. Att han inte åkt fast beror delvis på hans smarta agerande och skådespeleri i efterspelet där han är nära de närmaste. Han har haft alla möjligheter (och med all säkerhet utnyttjat dessa) att plantera ut felaktiga spår och rikta misstankar mot andra vid behov. Tvärtom är det ytterst lite som talar till hans fördel och han har som sagt belagts med lögner. Några av de mest centrala är att Helena inte var på bra humör och inte heller gick hem.

Känner du honom, om inte - vilka är dina källor?
Citera
2023-03-13, 08:15
Medlem
Pudelfrillans avatar
Citat:

Vart är vägen där man ska ta vänster vid Kolarbacksvägens vändplats? Det finns ingen väg där på kartan. Menar du att båtägarna först kör ut på gräsplätten, vidare över fotbollsplanen och sen över en leråker för att komma ner till hamnen?
Citera
2023-03-13, 09:27
Medlem
HincRoburs avatar
Oavsett var BW var tidigare på kvällen så är det uppenbart att han var på Stadt. Att han ändå befann sig utanför Stadt och just vid stängning talar kanske för att han har stämt möte med någon. Om CeEr varit på inflyttningsfesten i Töreboda så kan det mycket väl vara henne han har planer med för resten av natten. Det talar mot Disktrazans uppgift att han sökte ligg hos ett ex på festen i Radbyn.

Bratis verkar tvärtom mena att BW är ute med en vän (omnämns som "han") och passerar Stadt, kollar läget på Stadt, men fortsätter med vännen. Av sammanhanget framgår att det är en han och inte "Henrik". Dvs Bratis uppgifter motsäger så väl uppgifterna om festen i Radbyn som uppgifterna kring JoEr och ChEr. Notera att Bratis själv vill kolla upp sin källa.

Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Det är inte Hen*rik jag syftar på.
Vad jag tänker är att BW och den person jag fått dessa uppgifter ifrån avslutade resan med att kolla om det var något att se nere vid hotellet. Man brukade göra så.
Denna person hävdar även att BW var den sista att se Helena i livet. Var han fått det ifrån vet jag inte, om det är hörsägen eller något han själv faktiskt VET.
De skulle ha kommit hem sent den kvällen hur som.
Min otäcka känsla är att han faktiskt talar sanning i gåtor. Därför tog jag upp det.
Han och BW kan mycket väl skjutsat Helena hem dem kvällen. Minst en var nykter och körde.
Denna person spårade ut lika mycket som BW gjorde åren efter försvinnandet.
Jag vet inte om han talar sanning. Det är det jag försöker att få fram här. Därför ställde jag frågor jag önskar svar på i mitt tidigare inlägg, om upphovsmännen bakom det på parken samt om man kan gå tillbaka i tiden i bilregister?

Om BW är inblandad så verkar det på Bratis som det finns en annan än HeJu som i så fall kan misstänkas vara inblandad.

Hur som helst är det mycket märkligt att det finns tre varianter om vad BW gjort den natten.
Citera
2023-03-13, 09:35
Medlem
HincRoburs avatar
Citat:
Vart är vägen där man ska ta vänster vid Kolarbacksvägens vändplats? Det finns ingen väg där på kartan. Menar du att båtägarna först kör ut på gräsplätten, vidare över fotbollsplanen och sen över en leråker för att komma ner till hamnen?

Judaland känner naturligtvis till Mariestad. Hans uppfattning är att den normala vägen går via återvändsgränden. Judaland menar att vägen från hamnen till cykelvägen bara finns på kartan. Där är jag väl inte helt övertygad. Ser man på Google Street View och flygfoto så är båda vägarna mycket dåliga men verkar båda leda till hamnen.

Jag tror därför att det i praktiken finns två vägar in till hamnen. Ingen av dem är särskilt väl trafikerad utan måste sägas vara sämre än en traktorväg på landet.

Min poäng är att om vägen till cykelvägen är trafikerbar så vet båtägare i hamnen att det finns två vägar in. Att då skydda sig genom att spärra vägen ser jag ingen vits med eftersom det fortfarande finns en alternativ väg.

Jag tror därför att om bilen verkligen spärrar infarten så talar det snarare för att bilens ägare (eller eventuell passagerare) inte har båt i hamnen.
Citera
2023-03-13, 09:46
Medlem
HincRoburs avatar
En kik på hitta.se ger nog bättre bild av vägarna till småbåtshamnen.

Jag tror att båda vägarna är farbara, men ingen av dem är bra:

https://www.hitta.se/kartan!~58.71024,13.79708,17.2055445465003z/tr!i=zl29Q4Mo/b=53.95609:-9.49219,69.73333:25.00488!t=weblist/tileLayer!l=1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in