2023-03-13, 05:37
Medlem
TotalWars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hivnegativ
Även alla som sparat till pension betalar och pensionsbesparingarna blir ännu mer värdelösa, det lilla som fanns kvar efter alla skatter.

Och det i dubbel bemärkelse när pensionärers besparade kontanter och på konto blir nästan värdelösa av inflationen, även pensionsfonden Alecta tappar kanske 9 miljarder rakt av bara för en enda skitbank i västra USA sprack.

https://sverigesradio.se/artikel/alecta-vi-kan-forlora-nio-miljarder

Hur många fler miljarder kan gå upp i rök över natten i andra "investeringar" som högavlönade anonyma spekulanter gjort för det sovande folkets pensioner?

Men vidrigast är nog när "egna" landets j-bankirer stjäl från alla genom att ständigt trycka nya pengar.

Just det, Inflationsskatten. En ren stöld.
Citera
2023-03-13, 05:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Jaja nu är det klart att alla insättare får tillbaka hela det insatta beloppet iaf. Aktie- och obligationsägare förlorar rubbet.

Vi kommer få en rejäl återhämtning på börsen imorgon(förutom i SVB och SBNY då)! Känns fint.

Säg det till de i Japan.
Tokyobörsen ner.
Citera
2023-03-13, 06:17
Medlem
kim-bong-ils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evil_Santa
Vi kommer få en rejäl återhämtning på börsen imorgon(förutom i SVB och SBNY då)! Känns fint.
Haha. Jävla copium-tomte. Ditt inlägg andas panik och önsketänkande.
Citera
2023-03-13, 06:34
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kim-bong-il
Haha. Jävla copium-tomte. Ditt inlägg andas panik och önsketänkande.

Det finns potential att stämma dock. Det stora är ju huruvida de andra bankerna kommer få problem. Det är ju det som avgör.
Citera
2023-03-13, 06:49
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Inget skäl till oro visar det sig.

Silicon Valley kommunisterna, Venture capital gubbarna och hedgefondpamparna blir utbailade som vanligt av Demokraterna. Deras donationer till den demokratiska partikassan visade sig vara väl värda investeringen. Yellen har nu gått ut och sagt att alla bankens kunder ska bli "made whole".

Så jag, som skattebetalare i USA, får som vanligt betala kalaset. Som vanligt är det olika regler som gäller för pampar jämfört med mannen på gatan.

FED har ju gått ut med att inga skattepengar ska användas för detta, banken har klassats som systemkritisk och eventuellt underskott kommer att bäras av de avgifter övriga banker betalar in för insättningsgarantin.

Edit: Bör oavsett rulla huvuden inne på kontoret hos Alecta, någon har fuckat upp ganska rejält.
Citera
2023-03-13, 06:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Undrar hur många som verkligen ställer upp på det där och hur många som bara bagatelliserar innan det är dags att kavla upp för in-chipning?

Trodde många kvinnor skulle uppskatta sådana middagar. Har aldrig uppfattat vare sig hemma eller hos släkten att sådant skulle verkar mossigt, "småborgerligt" eller trist.

Jag ska erkänna att mina ex inte varit av toppkvalité på något sätt och ingen av dem har fullt ut kunnat förstå skillnaden på att ha en riktig duk på bordet och inte om man säger så ...

och det är såklart mitt fel....inte värderat mig själv högt nog.

nä nu ska jag läsa "IF"
Citera
2023-03-13, 07:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Jag tror inte du riktigt förstår vad du själv säger....
Sitter du som läkare på t.ex Voi så har du en funktion som läkare på Voi, förmodligen bidrar du till att skapa en bättre tjänst - utvecklar således samhället.

Många företag ser ut på det sättet och behöver därför många olika kompetenser.

Sen vad du tycker är irrelevant. Det är ju det som är det fina med frihet, det är ingen som bryr att du tycker läkare borde jobba på sjukhus. Vill du vara Voi kund så var det eller låt bli.. Helt fritt val.

I motsats till kommunism där skattepengar (i förlängning dina pengar) används för att hitta på massa trams t.ex sago stunder för barn med vuxna män i kvinnokläder, mens tavlor osv osv

Men för att ett kapitalistiskt system ska fungera i längden måste det skapas och upprätthållas tjänster av värde som människor då är villiga att betala för.
Citera
2023-03-13, 07:06
Medlem
Whiskyladdares avatar
Bitcoin steg upp med 3000$ under natten. Är inte det ett tecken på att en del inte litar på detta?

Edit: Jag hoppas inte skattebetalarna bailar ut dom igen.
Citera
2023-03-13, 07:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oksajag
Men för att ett kapitalistiskt system ska fungera i längden måste det skapas och upprätthållas tjänster av värde som människor då är villiga att betala för.

Det är ju därför ett kapitalistiskt system fungerar... Det är själv rengörande och drivs av en enkel princip girighet och drömmar inte någon form av falsk godhet.
Citera
2023-03-13, 07:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kukflash
Vad är fiat cykeln? När jag söker på det ordet kommer det upp cykelhållare till husbilar.

Valutor som är obegränsade i sin volym, det vill säga att de går att späda ut obegränsat, är fiat-valutor. Värdet backas inte upp av exempelvis guld, varje valör motsvarar inte en andel av någonting ändligt.

Utspädningen innebär att en centralbank fritt kan trycka nya pengar för att finansiera stat och utlåning via banker. Det betyder också att ett skuldberg byggs upp över tid eftersom man inte ser till att arbeta ned skuldsättningen efter varje konjunkturcykel. Till slut hamnar man där vi är nu.

Alternativet till fiat tar makt ifrån de styrande, de förlorar möjligheten att skapa pengar ur tomma intet. Då måste man övergå till brutal beskattning som förr i tiden. Utspädning genom att trycka pengar innebär dock i princip samma sak, men de flesta är för ovetande och dumma för att förstå det.
Citera
2023-03-13, 07:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Det är ju därför ett kapitalistiskt system fungerar... Det är själv rengörande och drivs av en enkel princip girighet och drömmar inte någon form av falsk godhet.

Ja, delvis, den kräver dock då också slakt av värdelös verksamhet ibland bl a genom lågkonjunkturer. Dvs att talangfulla personer då frigörs till att skapa verkligt värde.

Tyvärr är människan långt ifrån tillräckligt rationell för att allt ska fungera som teorin och tenderar att lägga sina pengar på skräp i hög utsträckning. Glöm rent rinnande vatten i kranen, tillgång till el och fungerande avlopp i en fullkomlig anarkokapitalism
Citera
2023-03-13, 07:27
Medlem
369Qs avatar
Tre banker nu som tankat:

(S) (i)lvergate (B)ank

(S)(i)licon Valley (B)ank

(S)(i)gnature (B)ank

SiB = So it begins?
Senast redigerad av 369Q 2023-03-13 kl. 07:37.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in