2023-03-12, 12:43
Medlem
Silicon Valley är ett gäng skämtare
Citera
2023-03-12, 12:48
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Personligen tycker jag ni missar det farliga i det här.

Poängen är att det ligger i Silicon Valley!

Vad är Silicon Valley? - Väst världens största innovations centrum.

Vad har den här banken för kunder? Tech startups.

Failar tech startups osv så slöas innovativa teknologier ner vilket är riktigt illa.
Silicon Valley som helhet verkar rasa... och det är katastrof för ALLA som använder någon av tjänsterna - påverkas av någon av tjänsterna vad det har för betydelse för världen vill man nog inte ens veta..

DVS
Potentialen för "efterskalven" kan bli klart värre än "bara en bank som försvinner poff"

Jag vet inte om det hjälper världen att folk investerat så sjukt mycket pengar i affärsmodeller som inte är lönsamma bara för att det har någonting med mjukvara och teknik att göra. Detta är också tjänster som kräver hög utbildning för att sysselsätta. Det är alltså potentiella advokater, läkare, diplomater, energiingenjörer osv som istället sitter och funderar ut hur man ska få folk att lägga mer tid på att scrolla på Instagram eller hur man kan få folk att åka så mycket elscooter som möjligt.
Citera
2023-03-12, 12:49
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RudyardKipling
Tror du privata pensionsbesparingar också ryker?

Vanguard och Blackrock äger ju redan allt ändå. Nu ska de ta över allt privat ägande. You will own nothing and be happy.

Jag skulle vilja säga att jag inte tror, jag vet. Det är helt omöjligt att de kan lova det som utlovats.

Ta tex SVB. De hade haft beröring med t-bonds. Dessa har ju gått ner något helt fantastiskt. Och det är ju inte SVB bara som haft t-bonds i sin kassa. Tex Japanska pensionsfonder har ju haft krav att de skall ha 50% statspapper i sin portfölj, för säkerhet alltså. Och dessa är mer eller mindre nermejade nu. Kanske halverat värde. Du kan lura på vad som händer med privat pensionssparande, när de fattar att de enda som händer, är att de matar tidigare generationer och feta katter.

Systemet är kört, det var lätt att se redan för 20 år sedan. Kanske klarar vi denna nedgången, men inom 10-15 år, är hela systemet under isen. Man har helt enkelt skjutit fram skulden framför sig.
Citera
2023-03-12, 12:52
Medlem
doncroces avatar
Gregory Mannarino har en intressant teori om SVB, läsvärd artikel i vilket fall.

Citat:
Let’s ask another question… why didn’t a single larger bank step in and bailout SVB?

The collapse of SBV, and there will be others, creates a “fire sale” opportunity for the major banks. Not a single major bank stepped in to save SVB because now this collapse presents them with a MAJOR opportunity to now be able to acquire assets from this collapse for next to nothing, pennies on the dollar. Moreover, the big banks by design will now become even larger as more regional bank collapses occur, allowing for more fire sales.

I fully expect that the overnight collapse of SVB will be followed by more, smaller/regional bank failures, AND THAT MEANS MORE FIRE SALES of assets and opportunities for the major banks.

In my opinion, we are about to see a consolidation of the entire banking system accelerate, with more power, and more assets concentrated in the Wall Street Super Banks. ANY “contagion” regarding regional/smaller bank failures will of course allow for the Too Big To Fail institutions to get MUCH bigger.

https://gregorymannarino.substack.com/p/accidental-banking-system-failure?publication_id=35435&post_id=107838834
Senast redigerad av doncroce 2023-03-12 kl. 12:56.
Citera
2023-03-12, 12:53
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Tror du privata pensionsbesparingar också ryker?
Det allmänna pensionssparandet överlever så länge som folk arbetar och arbetsgivaravgifter betalas in.
För att det skall kollapsa så måste vi alla sluta arbeta.
Då kommer också det privata pensionssparande ryka. Då ingen arbetar är näringslivet värdelöst.

Detta blir dock ovidkommande om alla slutar arbeta, för då svälter vi ihjäl.

Fö så lullar pensionssystemen på som vanligt. Pengar betalas in och pengar betalas ut. Ingen kollaps i sikte. Ifall Alecta gör en reaförlust på en position (SIVB) så gör dom reavinster på annat.
Citera
2023-03-12, 12:56
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Jag skulle vilja säga att jag inte tror, jag vet. Det är helt omöjligt att de kan lova det som utlovats.

Ta tex SVB. De hade haft beröring med t-bonds. Dessa har ju gått ner något helt fantastiskt. Och det är ju inte SVB bara som haft t-bonds i sin kassa. Tex Japanska pensionsfonder har ju haft krav att de skall ha 50% statspapper i sin portfölj, för säkerhet alltså. Och dessa är mer eller mindre nermejade nu. Kanske halverat värde. Du kan lura på vad som händer med privat pensionssparande, när de fattar att de enda som händer, är att de matar tidigare generationer och feta katter.

Systemet är kört, det var lätt att se redan för 20 år sedan. Kanske klarar vi denna nedgången, men inom 10-15 år, är hela systemet under isen. Man har helt enkelt skjutit fram skulden framför sig.

Dyster prognos. Jag uppfattade det så för 20 år sedan också, att när vi går i pension så kommer vi bli snuvade. Pensionssparade som en galning privat ända till jag insåg att man kan komma använda pensionssparande som ett socialbidrag, dvs har du eget så får du inget från staten. Samtidigt konfiskerade man en del av det privata pensionssparandet för svenskar i slutet på 80-talet. Min pappa var rasande. Hörde att man utredde detta i Danmark, att konfiskera privat pensionssparande. Att inte kunna planera sin ekonomiska framtid är oerhört stressande. "Köpa guld" är inte fullt så enkelt. För det första så exponerar du dig om du köper fysiskt guld, vilket är det enda som gäller. Finns ju åtskilliga home invasions där par blivit duktigt misshandlade och rånade. För det andra så är det en risk i framtiden om du skulle vilja sälja. Sitter du på små guldtackor för 10.000 stycket och vill köpa kött och bröd så kanske det är var köttet och brödet kommer kosta dig.
Citera
2023-03-12, 12:57
Medlem
RudyardKiplings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Det allmänna pensionssparandet överlever så länge som folk arbetar och arbetsgivaravgifter betalas in.
För att det skall kollapsa så måste vi alla sluta arbeta.
Då kommer också det privata pensionssparande ryka. Då ingen arbetar är näringslivet värdelöst.

Detta blir dock ovidkommande om alla slutar arbeta, för då svälter vi ihjäl.

Fö så lullar pensionssystemen på som vanligt. Pengar betalas in och pengar betalas ut. Ingen kollaps i sikte. Ifall Alecta gör en reaförlust på en position (SIVB) så gör dom reavinster på annat.

Får hoppas du har rätt. Själv är jag skeptisk. Det är rätt turbulenta och galna tider just nu.
Citera
2023-03-12, 12:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Yolololz
Vid en bankrusning är de som tar ut sina pengar först de ända vinnarna.

Du kan knappt ta ut pengar idag från banken utan att de ska jävlas och krångla så tänk hur dessa svin agerar när alla kommer och ska ta ut samtidigt, de kommer säga åt dig att dra åt helvete och kalla dig för en terrorist... när allt du bara vill är att ta ut dina egna pengar.

Fed har redan gått in på en till tech bank i helgen rycktas det om. Bankrun där tydligen.
Citera
2023-03-12, 13:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
cassandra har sett vargen..

https://twitter.com/michaeljburry/status/1634360095436951552?cxt=HHwWgMC-uZ_2tK4tAAAA

intressant att svt har planerat in att visa the big short nu på onsdag, det måste väl ha planerats in långt i förväg?
Bästa konspirationen hittills. svt ligger bakom fallet av svb.
Citera
2023-03-12, 13:05
Avstängd
SoberZealots avatar
Citat:
Dyster prognos. Jag uppfattade det så för 20 år sedan också, att när vi går i pension så kommer vi bli snuvade. Pensionssparade som en galning privat ända till jag insåg att man kan komma använda pensionssparande som ett socialbidrag, dvs har du eget så får du inget från staten. Samtidigt konfiskerade man en del av det privata pensionssparandet för svenskar i slutet på 80-talet. Min pappa var rasande. Hörde att man utredde detta i Danmark, att konfiskera privat pensionssparande. Att inte kunna planera sin ekonomiska framtid är oerhört stressande. "Köpa guld" är inte fullt så enkelt. För det första så exponerar du dig om du köper fysiskt guld, vilket är det enda som gäller. Finns ju åtskilliga home invasions där par blivit duktigt misshandlade och rånade. För det andra så är det en risk i framtiden om du skulle vilja sälja. Sitter du på små guldtackor för 10.000 stycket och vill köpa kött och bröd så kanske det är var köttet och brödet kommer kosta dig.

Sant med guld. Silver är nog bättre kanske. Men det finns många möjligheter till kreativitet. Sprida ut risken är ju bra. Att satsa på sig själv med utbildningar och kunskap. Kanske en bondgård eller någon annan form av mattillförsel osv.

Tror att man skall börja tänka om, alltså att maximera sitt liv till tusen, men i stället börja tänka smått.
Citera
2023-03-12, 13:05
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
Helt olika stables. UST var algoritmiskt och USDC är backad av riktiga pengar.
USDC VAR backad av riktiga pengar.
Citera
2023-03-12, 13:07
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
elon belånar twitter och tar över svb?

nä, men helt seriöst så tror jag det löser sig i det stora hela, några förlorar pengar men övriga klarar sig

om det finns risk för dominoeffekt så kommer fed och andra aktörer agera och stoppa detta innan det sprider sig

det finns inget annat alternativ
Varför skulle någon ta över något som sannolikt innehåller värdeförluster på 50 miljarder kronor? SVB har en fantastisk kundbas. Förlåt, hade. Problemet är ju att alla kunder stuckit så man tar inte ens över kunderna. Det som finns är ett skal med ett negativt kapital på åtminstone 50 miljarder kronor. Sugen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in