Nej, om man inte är kräsen med hastighet så kan man enkelt få ner det till nästan 200kr per TB genom att köpa externa hårddiskar, som enkelt kan omvandlas till intern vid behov.
Jag är en samlare(porr, musik, serier/filmer, spel) och har utrymme för över 40TB fördelat på nästan 20 diskar.
Det har inte kostat mer än 7-8 tusen kr, vilket visserligen också låter som en hel del, fast alla köptes inte på en gång utan det har gått mer än ett decennium mellan första och sista köpet.
Citat:
Jag hoardar som sagt också på porr, dock ej barnporr.
Det har blivit svårt att få utrymme nu när det filmas i HD, FHD, UHD, 4k, 60FPS osv.
Vissa korta porrscener kan ta över 8GB.
Jag har dock svårt att tro att BP-samlarna har samma bekymmer.
De filmar väl med nån sketen kamera och komprimerar det till samma standard som porr på tubesajter. Dvs omkring 130kb/s vilket blir 468MB per timme.
60000 timmar kräver i så fall 28TB.
Inte speciellt svårt att få råd med det.
Tiden det tar att samla på så mycket barnporr behöver inte heller vara särskilt svårt.
Jag kan tänka mig att de har så kallade MEGAPACK-torrenter eller zip-filer där man kan ladda ner flera TB på en gång.
Med det sagt så brukar dessa rubriker om tusentals barnporrmaterial i princip aldrig stämma när man väl läser hela artikeln.
Att de hittat tusentals material och barnporr, betyder inte att alla dessa tusentals material var barnporr. Inte ens i detta fallet.
I brödtexten står det att hälften av dessa var hänsynslöst och de nämner tortyrfilmer. Dvs hänsynslöst behöver inte betyda barnporr utan inkluderar även tortyr, snuff, osv.