Citat:
Ursprungligen postat av
Werner.Sombart
Jag är som sagt fortfarande inget fan av Putin och hans spridande av lögner kring "nazismen" och "förintelsen". Men i detta krig bekämpar Putin och Ryssland samma fiende som jag bekämpar. Putin krigar mot den maktstruktur som i detta nu förstör Europa och de europeiska folken. Därför är han och Ryssland nyttiga.
Mindre kaxig nu.
Men det här kriget kan sluta på lite olika sätt. Det bästa alternativet är att Putin avsätts och de som avsätter honom, drar tillbaka trupperna och skyller på honom.
Det kan annars sluta med den ryska arméns sammanbrott, om de faktiskt omotiverade soldaterna blir less på att offras och gör uppror. Det vill varken ryssarna eller vi. Däremot får Ukraina tillbaka sitt land medan inbördeskrig eller militärjunta kan bli alternativet för Ryssland. Däremot kommer det inte att drabba väst, bara Ryssland.
Det blir någon sorts fred, där man drar en ny gräns, som man sedan drar en järnridå runt och isolerar Ryssland från väst.
Ryssland vinner totalt och tar hela Ukraina och man drar en ny gräns, som man sedan drar en järnridå runt och isolerar Ryssland från väst.
I inget av de här scenariona, kommer något som har med kriget att göra förändra något i väst. Så hur du tror att det här kriget ska påverka det du vill ha ändrat, förstå jag inte. Vill du förändra väst, måste du göra det i väst. Finns inget i Ukraina som kommer att förändra något alls. Det är bara ett självbedrägeri, där man tror på det narrativ ryssarna sprider för att försöka skapa splittring i väst och därigenom få de att sluta stödja Ukraina. Men inte ens ett bortdraget stöd, kommer att förändra något. Järnridån kommer ända att gå ned.
Det är den enda som man kan säga med säkerhet kommer att ske, bortsett från det första alternativet, som vore det bästa för Ukraina, väst och Ryssland. Putin måste bort.