2023-03-11, 08:56
Medlem
gabrielle2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slagskott
Portugisisk vattenhund 14v gammal.
Har haft labrador, Jack russel och hamiltonstövare innan.
Kunde gôtt tänkt mig schäfer men småhundar är mer behändiga samt att folk Inte blir rädda för dem

Jag hade en blandrashund för många år sedan.
Han såg exakt ut som en Flat men hade golden, schäfer samt Gordon setter i sig och var en hopplöst överglad hund.
Folk blev avvaktande när vi var ute och gick eftersom han var omöjlig att få att gå fot.
Ville fram till alla och hälsa maniskt.
Pep och tjöt och hade sig.
Ibland lade han sig ner vid möten med andra hundar, för att precis när de gått förbi resa sig upp och började maniskt glädjehoppa och ha sig.

En liten hund är lite mindre skräckinjagande om de har detta beteende.

Min omplaceringshund, bulldogen, har en helt annan mentalitet.
Väldigt reserverad.
Har tränat honom sedan jag tog över honom.
Idag ville han leka med en annan hund och struntade i hundens husse.
Ett bra tecken.
Citera
2023-03-11, 09:04
Medlem
slagskotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gabrielle2
Jag hade en blandrashund för många år sedan.
Han såg exakt ut som en Flat men hade golden, schäfer samt Gordon setter i sig och var en hopplöst överglad hund.
Folk blev avvaktande när vi var ute och gick eftersom han var omöjlig att få att gå fot.
Ville fram till alla och hälsa maniskt.
Pep och tjöt och hade sig.
Ibland lade han sig ner vid möten med andra hundar, för att precis när de gått förbi resa sig upp och började maniskt glädjehoppa och ha sig.

En liten hund är lite mindre skräckinjagande om de har detta beteende.

Min omplaceringshund, bulldogen, har en helt annan mentalitet.
Väldigt reserverad.
Har tränat honom sedan jag tog över honom.
Idag ville han leka med en annan hund och struntade i hundens husse.
Ett bra tecken.

Din blandrashund låter precis som en av våra grannhundar, han älskar alla.
Våra hus ligger med vår altan mot deras ytterdörr så varje gång han ska ut så löper han först bort till
Citera
2023-03-11, 11:53
Medlem
Jensan09s avatar
Vi har en belgisk vallhund/Tervuren på 7 år.Hade också en blandis bordercollie/schäfer som gick bort för två år sedan 15 år gammal.
Citera
2023-03-11, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Nä, en schäfer vill du verkligen inte ha. Särskilt inte med tanke på vilken typ av hundar du i övrigt har/önskar ha.

Uppväxt med totalt 3 schäfar. Från jag var ca 1 år tills jag var 11 år så jo jag vill ha en schäfer.
Citera
2023-03-11, 12:34
Medlem
Blommetupps avatar
Jag har en beagle, en labrador, en tysk jaktterrier, en finsk spets och en drever.
Citera
2023-03-11, 19:01
Medlem
Mr Hectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JevligtAnonym
Uppväxt med totalt 3 schäfar. Från jag var ca 1 år tills jag var 11 år så jo jag vill ha en schäfer.

Dampiga, gapiga, fula, sjuka och allmänt jobbiga. Hade jag varit diktator hade dom inte funnits. Det är också en väldigt specifik typ av klientel som äger dessa också.
Citera
2023-03-11, 19:11
Medlem
2 st Rhodesian ridgeback, så håll avståndet...
Citera
2023-03-11, 19:14
Medlem
Kennethkvartings avatar
Jag har en Norrbottensspets.
Citera
2023-03-11, 23:01
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
2 st Rhodesian ridgeback, så håll avståndet...

Mina två vallhundar har två RB som bästa kompisar.
De håller inga avstånd när de röjer tillsammans! Bästa vänner alla 4 typ.

/VV
Citera
2023-03-11, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vänlige Viktor
Mina två vallhundar har två RB som bästa kompisar.
De håller inga avstånd när de röjer tillsammans! Bästa vänner alla 4 typ.

/VV

Hundar brukar gå bra ja, men människor, det är på egen risk...
Citera
2023-03-11, 23:07
Medlem
Vänlige Viktors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Hundar brukar gå bra ja, men människor, det är på egen risk...

När jag kommer gåendes och två stora RB (hanar) kommer skubbandes är mitt enda problem att de strax hoppar.
Fläskläpp och blåtira har förekommet, men det får man bjuda på.

Mina hoppar också på folk. Försöker avstyra när det är geggigt ute, men inte helt enkelt alltid.

/VV
Citera
2023-03-11, 23:52
Medlem
Bravess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Hector
Dampiga, gapiga, fula, sjuka och allmänt jobbiga. Hade jag varit diktator hade dom inte funnits. Det är också en väldigt specifik typ av klientel som äger dessa också.

That's a little harsh, vi har alla olika smak och intresse vad galler hundar. Det viktigaste ar att man kan ge den spcifika individen vad den behover - skaffar man en kravande ras far man rakna med att den just kommer att krava mycket. Skaffar man en plattnosig ras far man rakna med att hunden kanske inte kommer att kunna hanga med pa en 1 mils joggingtur. Man skaffar hund efter vad som passar ens livsstil och intressen, inte efter "jag hade denna rasen nar jag var 5 ar gammal, sa vill ha en nu", eller "vill ha denna rasen for att den ar sa gullig".

I ovrigt haller jag med dig, schafern ar en frukstansvart overskattad ras, skallig, jobbig, energisk, storig, "fallig" och ofta med valdigt daligt lynne och psyke. Skulle sjalv aldrig nagonsin vilja ha en sadan, det finns sa manga trevligare raser att valja mellan. Men som sagt, alla har vi olika smak och alla letar vi efter specifika egenskaper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in