2023-03-11, 00:13
Medlem
nerdnerds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fleuch
Jag skrev: "det enda vi känner till". Ditt problem här, är att ingen känner till gravitation. "en kraft riktad mot masscentrum" finns bara i din fantasi.
Ditt problem är att du projicerar din egen fullständiga okunskap på alla andra. DU känner inte till.

F ö är gravitation bara ett namn på fenomenet att saker faller nedåt. Newton och Einstein har olika förklaringar (dvs teorier) för det, men fenomenet att saker faller kan ju inte ens du förneka.
Citera
2023-03-11, 02:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
Här har du flera videor föreställande Venus, är detta en planet med det som avses med boll som snurrar i vakuum?

https://www.youtube.com/watch?v=U6mDf9qN2Yg

https://www.youtube.com/watch?v=cLJVYjKIIBg

https://www.youtube.com/watch?v=wVzttz5dyJ8
varför

Varför gick du inte till ett observatorium och kolla själv istället för youtube videor men observatorium kanske är fake också
Citera
2023-03-11, 09:07
Medlem
Citat:
Jag tycker det är rimligast att tro det.

Hur förklarar du att gravitationen är olika stor på olika platser? Som exempel är accelerationen i Smygehuk 9.815 m/s² och på Treriksröset är den 9.823 m/s²
https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/gps-geodesi-och-swepos/Referenssystem/Tyngdkraftssystem/Tyngdkraften/

Menar du att Norrlands hastighet är större än Skånes? Och hur får du ihop det med en platt jord?
Citera
2023-03-11, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eagle5555
varför

Varför gick du inte till ett observatorium och kolla själv istället för youtube videor men observatorium kanske är fake också
Två av videorna är filmade med Nikon P900 och en med Nikon P1000. Amatörkameror som har små sensorer och ganska dålig optik. Kostar ungefär 10000. Flat earth fånarna älksar de kamerorna och tror att de är veteskapluga instrument. Och bättre än obsevatorier, finns ingen gräns för deras dummhet.
Citera
2023-03-11, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boldogg
... Nej, jag vet inte hur den platta jorden ser ut ....

Fast vi har ju ganska bra koll på hur jorden ser ut, vi har ju trots allt färdats kors och tvärs över jorden i hundratals år. Vi känner till avstånd och riktningar mellan olika platser och vi lyckas navigera med meterprecision.

Så nog har vi ett hum om hur jorden ser ut. Vi vet t.ex att ekvatorn är 4000 mil lång och att 90 grader utefter en longitud är 1000 mil.
Citera
2023-03-11, 12:16
Medlem
Citat:
... har du nånsin sett icke omslutet vatten med egna ögon?

Så du tror att vatten har någon slags inneboende känsla för platthet? Du har köpt FE-argumentet "water will always find it's level" och att vatten på något magiskt vis alltid är platt?

Hur går det till? Hur vet vattnet i New York hur högt vattnet är i Göteborg? Och hur står detta i relation till t.ex Newtons rörelselagar - vad är det för kraft som plattar till vattnet och hur styrs kraften?
Citera
2023-03-11, 12:40
Medlem
Citat:
Jag skrev: "det enda vi känner till". Ditt problem här, är att ingen känner till gravitation. "en kraft riktad mot masscentrum" finns bara i din fantasi.
Om flat earth vore san så krävs det en gigantisk konspiration. Otroligt många människor måste vara insatta i konspirationen. Piloter, sjömän, forskare, militärer osv.

Så vilka ligger bakom denna konspiration och varför? Varför skulle det vara viktig att ljuga om vilken form jorden har?
Citera
2023-03-11, 15:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WilleGarvin
Hur förklarar du att gravitationen är olika stor på olika platser? Som exempel är accelerationen i Smygehuk 9.815 m/s² och på Treriksröset är den 9.823 m/s²
https://www.lantmateriet.se/sv/geodata/gps-geodesi-och-swepos/Referenssystem/Tyngdkraftssystem/Tyngdkraften/

Menar du att Norrlands hastighet är större än Skånes? Och hur får du ihop det med en platt jord?

Det kan tyda på att jorden är rund och spinner och allt hålls kvar av den magiska gravitationskraften, totalt i strid mot i övrigt kända och observerbara naturlagar. Så kan det förstås vara.

Eller så har man mätt fel. Eller så är förklaringen nåt helt annat som jag inte ens kan föreställa mig.

För övrigt, har du någon egen teori om vad (så kallad) gravitation kan tänkas vara?
Citera
2023-03-11, 15:55
Medlem
Citat:
Så du tror att vatten har någon slags inneboende känsla för platthet?

ja, exakt!

Citat:
Du har köpt FE-argumentet "water will always find it's level" och att vatten på något magiskt vis alltid är platt?

Nej, det är icke platt vatten som måste räknas som magiskt. Har du nånsin sett vatten som inte var platt? Jag har det i alla fall inte.(och ja, jag vet att det går vågor på havet. menar platt i betydelsen "plant" engelska: "level")
Citera
2023-03-11, 15:58
Medlem
Citat:
Det kan tyda på att jorden är rund och spinner och allt hålls kvar av den magiska gravitationskraften, totalt i strid mot i övrigt kända och observerbara naturlagar. Så kan det förstås vara.

Eller så har man mätt fel. Eller så är förklaringen nåt helt annat som jag inte ens kan föreställa mig.

För övrigt, har du någon egen teori om vad (så kallad) gravitation kan tänkas vara?
Nej, geavitation bryter inte mit några naturlagar.
Vem, vilka ligger enligt dig bakom att dölja jordens riktiga form och varför?
Du har garanterat inget svar på det. Du är enbart en vetenskapsförnekare som tror på en löjlig kult.
Citera
2023-03-11, 15:58
Medlem
Citat:

Det fetade. Vilka avser du?
Citera
2023-03-11, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazyman
Om flat earth vore san så krävs det en gigantisk konspiration. Otroligt många människor måste vara insatta i konspirationen. Piloter, sjömän, forskare, militärer osv.

Så vilka ligger bakom denna konspiration och varför? Varför skulle det vara viktig att ljuga om vilken form jorden har?

nej piloter och sjömän behöver inte vara invigda i någon konspiration. Inte heller de flesta av världens ledare. Förmodligen handlar det om "need to know basis". Endast personer som sysslar med "rymden" behöver vara invigda.

Varför? Det har vi ju spekulerat så mycket om redan. Men jag gissar att det kan sammanfattas med ett ord: makt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in