2023-03-11, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karlsoon
Jo det är ju ett problem när det finns för många banker i världen. Blir ju konkurrens där med till slut. Naturligt dock och inget att skriva hem om

Är inte en fråga om konkurrens i finanssektor primärt, utan om en djärv riskprofil och exponering för SVB.
Citera
2023-03-11, 17:53
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Vi står inför totalt kaos i ekonomin, och det intressanta är ju att jag kunde förutse det redan för 20 år sedan när jag läste på Chalmers. Det är en matematiskt följd. Det finns helt enkelt inte pengar till det man lovat, pensionsfonderna är körda.
Det är ju efter att staterna ändrat reglerna för sina pensionsfonder, t.ex alecta och norska oljefonden, när de såg hur börserna gick upp, som de började köpa aktier och spädde på bubblan. Det koimmer att sluta i fiasko, det finns inget enkelt sätt att tjäna pengar, och min egen framtidsspaning är att norska oljefonden kommer att sluta helt utblottad efter att några affärsmän från Kina eller USA tagit över det sista värdet. Stater ska inte hålla på med affärer.
Citera
2023-03-11, 17:56
Medlem
KirkLazaruss avatar
Tänkte bara flika in att filmen "The Big Short" finns att se på svt-play nu som handlar om upptakten till finanskrisen 2008 för er som är intresserade.
Citera
2023-03-11, 17:57
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Fast Credit Suisse problemen började 2015 när man utsåg en ne… jag menar direktör Thiam till CEO.
Orsaken till CS fall är inte samma som SVB. CS har varit totalt inkompetenta med maximal risk eftersom räntor varit låga och de varit giriga. SVB har inte gjort något fel. Men fallen blir identiska: förlorat förtroende, som ger bank runs, som finansieras med sålda statspapper, som ger enorma förluster, som lägger ner bankerna.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-11 kl. 18:00.
Citera
2023-03-11, 17:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Nej, det blir svårt att hitta.

Här är dock en rykande färsk White House Responds To Failure Of Silicon Valley Bank

https://www.youtube.com/watch?v=mhJAjjl-UHo

Lika trovärdigt som senaste presskonferensen med Palmeutredningen...
Citera
2023-03-11, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TotalWar
Du menar i stil med insekter, uthyrning, sociala kreditpoäng, vaccinpass och 15-minutersstäder? Det går väl alltid att gömma sig i en lada på landet någonstans, om vi snackar worst case scenario (WCS)....

Insekter vet jag inte helt.
Men sociala kreditpoäng kommer att komma förr eller senare. Kanske inte så som du tänker. Mer att du måste ha ett chip i armen som du betalar med och alla dina pengar har du där. Om inte du vill infinna dig i systemet får du heller inget köpa. Typ så. Och vaccinpass laddas naturligtvis i chipen. Har du inte vaccinpass kan du inte komma in på bion eller restaurangen. Om du menar att detta är osannolikt så är det ju så. Om 10år vet vi.
Citera
2023-03-11, 18:04
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B.R.Donut
Lika trovärdigt som senaste presskonferensen med Palmeutredningen...
White House-talesman med samma kompetens som en skollärare. Typisk Biden-anställd. Hon kommer bara att rabbla utantill-läxor och har inte en susning.

Argumentet "USAs banker har en stabil ekonomi efter nya regler som tillkom efter 2008 och som US FED övervakar" är korrekt. Men bara till en del. Det är bara de största bankerna i USA som styrs av denna reglering, inte SVB t.ex, och det är bara storbankerna som US FED följer noggrant. Så svaret betyder ingenting alls för de 100-tals småbanker som finns i USA.
Citera
2023-03-11, 18:05
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Fast kommer det en internationell krash så kommer det bli en global effekt.
Det är då bättre att ha medel för att köpa efter kraschen har skett.
Det min varning gäller är att om du har pengarna på banken så kommer du inte att ha några pengar kvar. Visst, vi har bankgarantin i Sverige, men vad hjälper den om allt skulle krascha. Då är det force majeure-paragraferna som träder in, och man står med lång näsa. Samtidigt finns hot om kommande storkrig i Europa, och då kan staten helt lagligt ta alla pengar till krigsindustrin.

Jag föröker inte övertala dig till något. Alla gör självklart som de vill. Jag ville bara peka på en sak som många kanske inte tänker på.
Citera
2023-03-11, 18:08
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Nu gick du igång psykologiskt här, men eftersom du inte känner mig så vet du inte att jag är den lugna av oss och du den uppspelta. Inget du skriver har relevans för någon annan än dig själv. Vet faktiskt inte varför du är så rädd för andra men det är inte viktigt.

Nu över till topic.

Brukar bita rätt bra när man psykologiserar över dom som psykologiserar lite smått arrogant. Man tillhör alltså alltid en viss psykologisk typ. Och ditt försvar säger mig att du egentligen är någon som saknar självkännedom. Jag känner inte dig, det är riktigt. Men du känner däremot mig tillräckligt bra för att skriva att jag är den uppspelte av oss ? Triggat much ?
Citera
2023-03-11, 18:15
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Brukar bita rätt bra när man psykologiserar över dom som psykologiserar lite smått arrogant. Man tillhör alltså alltid en viss psykologisk typ. Och ditt försvar säger mig att du egentligen är någon som saknar självkännedom. Jag känner inte dig, det är riktigt. Men du känner däremot mig tillräckligt bra för att skriva att jag är den uppspelte av oss ? Triggat much ?
Så jag får inte psykologisera över dig. Men du får psykologisera över mig. OK. Nu över till topic, som handlar om pengar och inte om känslor. Den som tar investeringsbeslut styrt av känslor slutar utfattig.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-11 kl. 18:18.
Citera
2023-03-11, 18:17
Medlem
Upplyftens avatar
Det finns väl vissa skillnader nu och då jämfört med 2008 ?

Sub Prime lån var det som plockade ner hela korthuset. Och det var ju enbart för att amerikanska banker förpackade giftig innehåll (CDOs) och sålde iväg snudd på värdelösa portföljer över hela världen. Ingen hade riktigt kollat vad som fanns i papprerna.

Vad har vi idag ? En lokal bank som fått svårigheter p.ga. ränteläget och fått en bankrun på halsen. Hur skulle det kunna hota hela branschen ? Det enda jag kan komma på är att det sker massiva bank-runs fördelat över hela världen på en och samma gång på måndag, och hela världen kollapsar på fredag. Hur realistisk är det på en skala
Senast redigerad av Upplyften 2023-03-11 kl. 18:20.
Citera
2023-03-11, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Nu känner jag inte till denna "reset" som du pratar om, men jag skulle avråda från fastigheter just nu.

Förutom att fastigheter fortsätter ner i Sverige, så har vi en global fastighetskris på gång. Framför allt i Kina, men nu har den även spritt sig till Sydkorea. Tror det finns en stor chans den kommer sprida sig vidare.

Har hört att även i usa så har de under lång tid haft problem med att sälja. Övervärderade fastigheter som legat ute många månader, nu år och de har sänkt och sänkt men ingen köper. Människor bor i husbilar och jobbar för kostnaderna är urspårade.
Jag vet inte vad jag skall tro på längre men det är knappast värt att betala 2000-4000 dollar i månaden för hyra en lgh :/ finns dyrare än det men något kommer nog ske snart i ekonomin. Finns ingen hedge mot all övervärdering av monopolpengarma.

Tror detta är starten på nedgången
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in