2023-03-11, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
Ja, men så länge du inte behöver sälja så har du inte förlorat. Jag menar förstås att man själv ska bo i kåken. Eller hyra ut så att man får intäkter den vägen. Borde ha lagt till det i min kommentar.

Dessutom behöver det inte vara i Sverige. Finns många trevligare platser att köpa hus på.
Banken äger indirekt din bostad.
Det känner du väl till som bostadsägare med lån?
Banken har ju bostaden som säkerhet.

Lånet kommer ju inte bara försvinna utan bolag kommer köpa lånet från banken vid en eventuell konkurs, det blir ju ett konkursbo.
Dessa i sin tur har din bostad som säkerhet, dvs de äger den mer eller mindre.

Så när bostäderna kraschar med 80% så står man fortfarande där med lånet med hög ränta om inflationen är hög.
Inflationen kommer ju tyvärr inte att äta upp lånet.

Bara ta bostadskrashen i Sverige under 1990 talet där folk förlorade enorma summor pengar och där folk som haft pengarna i annat än fastigheter köpte på sig en massa fastigheter.
Citera
2023-03-11, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det ekonomiska system vi har idag i väst får nog anses det mest lyckosamma i människans historia, hittills. Alla andra system jag kan komma på nu skulle med all sannolikhet göra oss fattigare.

Det var framgångsrikt tills vi vi fick fiatvalutor. Senaste 20 åren har varit katastrofala och dollarn är på fallrepet
Citera
2023-03-11, 16:05
Medlem
ShlomoMoskowitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Det var framgångsrikt tills vi vi fick fiatvalutor. Senaste 20 åren har varit katastrofala och dollarn är på fallrepet

Har det inte varit Fiat-currency sedan Federal Reserve skapades?
1913😯

Vad var det som hände för 20år sedan som jag missat?

Systemet var väl dåligt och designat för att förslava oss med Usury-räntor sedan 1913?
Detta oavsett om ekonomin ändå peakade 1950-2000s
Citera
2023-03-11, 16:09
Medlem
AreYouBacks avatar
Det finns bara en enda sak du kan lita på och det är bitcoin. Bitcoin är endast 13 år gammalt men det fungerar. Priset går stadigt uppåt men med tre större krascher som endast skett vid finansiella krascher.

Jag sparar allt i btc. Litar internet enda skit på banker eller riksbanker.
Citera
2023-03-11, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Mycket snack om Alecta och deras felinvestering. 6 miljarder. Mycket pengar.

Dock har pensionsfonderna ca 2000 miljarder kronor, så detta är 0.3%. Betydligt mindre än vad börsen rör sig varje dag.
Det är inte det som saken gäller enbart, åxå hur jävla korkad man tillåts få vara här ringde klockorna i god tid.
Senast redigerad av Bajsolle2 2023-03-11 kl. 16:30.
Citera
2023-03-11, 16:19
Medlem
ReflektivInsikts avatar
Allt är förbi. Alla pengar är borta!!!!

Själv besitter jag inte detta av Juden uppfunna koceptet "pengar". Allt mitt likvida kapital utgörst av guldtackor och matkonserver. Jag kräver att ICA omedelbart accepterar detta som betalningsmedel!!!!!!!
Citera
2023-03-11, 16:19
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Banken behöver sälja av tillgångar så jag antar att en hel del startups kommer få problem med ekonomin.
Även om banken inte tillhör en av de större i USA så är det väldigt mycket pengar det handlar om

Hade ju en täckning på 93% så 7% är alltså rena förluster, vi kan väl dock gissa att en del av dessa är startups som blir av med tillgångar pga sämre garantier. Så då gäller det att dessa hittar nya investerare vilket inte är säkert att samtliga gör. Men de startups som är lovande kommer hitta investering, sen lär det finnas en risk att det sker en viss setback pga detta då man måste hitta nya pengar.
Citera
2023-03-11, 16:28
Medlem
Mokshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustavAdam
Alla (nästan) står i skuld till varandra och om ingen vill ha tillbaka sina lån så rullar det på. Vill för många samtidigt ha sina pengar i cash då rasar pyramidspelet.

Korrekt.

2000-2021 fanns enormt mycket pengar i omlopp. QE, skulder, lån.

Nu är det dags att betala tillbaka och pengarnas värde har blivit psykologiskt viktigt.

Folk håller hårt i sin ekonomi och besparing, och som du skriver, vill ha sina pengar i fysisk säkerhet.
Citera
2023-03-11, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Hade ju en täckning på 93% så 7% är alltså rena förluster, vi kan väl dock gissa att en del av dessa är startups som blir av med tillgångar pga sämre garantier.

Var har du fått de siffrorna från? Hade de haft täckning på 93% hade de inte haft en bankrun och kollapsad aktiekurs
Citera
2023-03-11, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShlomoMoskowitz
Har det inte varit Fiat-currency sedan Federal Reserve skapades?
1913😯
Inte på papperet och regeringar fick sköta pengar bättre förr i tiden jämfört med idag. För 30 år sedan var det inte ovanligt med räntor på 10% (ibland mer). Då fick man spara sig till konsumtion, inte som idag där man måste låna sig till konsumtion.

Citat:
Ursprungligen postat av ShlomoMoskowitz
Vad var det som hände för 20år sedan som jag missat?
Sedelpressen har fått märkbart ökad hastighet med sänkta räntor. När pengars pris blir så lågt kan man kasta pengar på meningslösa saker, vi spenderar på skit istället för saker som är viktiga och då får vi det inte bättre.
Citera
2023-03-11, 16:35
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Var har du fått de siffrorna från? Hade de haft täckning på 93% hade de inte haft en bankrun och kollapsad aktiekurs

Har inga bekräftade uppgifter av detta, det var en användare aom skrev att det fanns garanti för 93% av pengarna. Som vår insättningsgaranti antar jag då, upp till 250k dollar skrev någon, har inte grävt mer ingående i detta så det kan förstås vara felaktigt. Bolaget som sådant är förstås kört, klart att aktiekursen dippar.
Senast redigerad av Neroxx 2023-03-11 kl. 16:38.
Citera
2023-03-11, 16:35
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doncroce
Absolut INTE världens viktigaste bank, men problemet kan ju vara om "contagion has begun".

Ska man ha ögonen på en "systemkritisk" bank nu är det väl Credit Suisse.

Jo, den känns ju betydligt mer oroande.

Kan bli en del följdeffekter på andra banker isf. Ungefär som förra finans/bankrisen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in