2023-03-11, 15:22
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DroidBishop
Vad spelar det för roll om dom vuxit artificiellt när det inte finns nått reellt värde? Sillicon Valley är en papperstiger, bara tomt nonsens och woke fjanteri.

Olja, porr och droger är sånt folk faktiskt behöver eller vill ha. Banne mig dags att papperstigern i väst rämnar. Allt utan värde med ideologiska förtecken förtjänar inte att existera. Dra ut pluggen!

Hur mycket är en liter olja värd? 1 krona? 10 öre? 20 kronor?
Hur mycket är en timmes porrfilm värd? 10 kronor, 20 kronor, 1 krona?

Vad är "reellt värde"?

Antagligen skriver du ditt inlägg på en dator, platta eller mobil. Sillicon Valley ....
Citera
2023-03-11, 15:30
Medlem
Flor-Idas avatar
The Great Reset. Allt går enligt plan. You will own nothing and you will be happy.

Ett råd till alla; köp fastighet(er) för era pengar. Ha dem inte på banken!
Citera
2023-03-11, 15:30
Medlem
heggeness avatar
Det har blivit en trådsanning att Alecta skulle ha investerat i SVB timmarna före kraschen. Det är fel.

Rätt är att Alecta har haft sitt innehav i SVB sedan 2019, samt att de för några dagar sedan sa att de skulle öka sitt innehav i amerikanska banker rent generellt.
Citera
2023-03-11, 15:34
Medlem
ShlomoMoskowitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DevilsDen
Det där var faktiskt ganska kul, panik och rädsla haha!

Men ärligt, det enda som kommer att hända är att papperspengar går mot sitt slut. Dessa kommer att bytas ut för att undvika en total krasch.

Det går inte trycka hur mycket pengar som helst och det kraschar alltid. Alla skulder till länder kommer att skrivas av eftersom det är kriminellt att sätta länder i skuld pga fakepengar.

Så om man undrar vad det är som pågår i världen bland alla propaganda så handlar det om en bankelit, familjer, korruption som nu världen gör sig av med.

Dessa sysslar dock med en hel del farliga saker utöver trafficking, droger, organhandel osv. Dom har en hand med i spelet om allt. Ta USA tex som är i ett läge som kallas för ”State Capture”

Dom kommer inte lyckas men försöker att ställa till med lite djävulskap givetvis. Covid etc är en sådan sak, plus rädsla och missinformation via media som dom äger.

Du skriver saker som jag hoppas på🙂 Jag vill oxå att Bloodzuckersteins tappar greppet om Money supply:n😯

Men jag undrar om det verkligen kmr gå så smidigt? Hur kommer vi folket märka av när och hur det sker? Kommer det bli krig och våld eller blir transformeringen mer osynlig för dem dumma fåren? Kommer J-media försöka dölja transformeringen?
Hur ska vi hindra dem från att få makten igen i framtiden och förslava oss med deras onda ekonomiska system? Dem lyckades ju smidigt under 1900s🤔

Är metoden som Hitler gjorde?
1. Förbjuda Usury-räntor?

Eller är det viktigaste att vi
2. Aldrig går tillbaka till en valuta som är uppbackad av luft? Vi ska se till att den alltid är knuten till fysiska medel

3. Avskaffa Federal Reserve/USA skapar en statligt ägd centralbank som inte har privat vinst i syfte.

??
Senast redigerad av ShlomoMoskowitz 2023-03-11 kl. 15:37.
Citera
2023-03-11, 15:38
Medlem
Gabriel Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Nej så är det inte. IMF har ingen beslutande makt över centralbankerna.

Definition:
It works to foster global growth and economic stability by providing policy advice and financing the members by working with developing countries to help them achieve macroeconomic stability and reduce poverty.

Men i artikeln så verkar det ju så annars skulle hon väl inte ha uttalat sig kring att centralbankerna är ivriga att få införa deras digitala världsvaluta och vara talesman för dem?
Citera
2023-03-11, 15:39
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShlomoMoskowitz
Du skriver saker som jag hoppas på🙂 Jag vill oxå att Bloodzuckersteins tappar greppet om Money supply:n😯

Men jag undrar om det verkligen kmr gå så smidigt? Hur kommer vi folket märka av när och hur det sker? Kommer det bli krig och våld eller blir transformeringen mer osynlig för dem dumma fåren? Kommer J-media försöka dölja transformeringen?
Hur ska vi hindra dem från att få makten igen i framtiden och förslava oss med deras onda ekonomiska system? Dem lyckades ju smidigt under 1900s🤔

Är metoden som Hitler gjorde?
1. Förbjuda Usury-räntor?

Eller är det viktigaste att vi
2. Aldrig går tillbaka till en valuta som är uppbackad av luft? Vi ska se till att den alltid är knuten till fysiska medel

3. USA skapar en statligt ägd centralbank som inte har vinst i syfte

??

Det ekonomiska system vi har idag i väst får nog anses det mest lyckosamma i människans historia, hittills. Alla andra system jag kan komma på nu skulle med all sannolikhet göra oss fattigare.

Och varför skulle just japansk media vilja dölja den transformering du pratar om?
Citera
2023-03-11, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flor-Ida
The Great Reset. Allt går enligt plan. You will own nothing and you will be happy.

Ett råd till alla; köp fastighet(er) för era pengar. Ha dem inte på banken!
Fastigheter?

Vid en eventuell great reset så kommer priset på fastigheter krascha, speciellt i Sverige.

Det enda jag komma på som kan hålla värdet är väl värdefulla mineraler eller eventuellt mark.
Citera
2023-03-11, 15:45
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanddigomx
Troligen fanns det varningssignaler, eftersom bankens vd sålde av en massa aktier för ca två veckor sedan
Det räcker med att se youtube för att känna till många varningssignaler. Bara det att alla är i Förnekelse-mod. Inklusive alecta.

SVB i sig har inte gjort något fel alls. De är bara först att falla i ett system som kommer att falla ihop. Allt orsakat av höjda räntor som vi inte haft på 15 år.

Så här uppstod problemet. Det finns mindre pengar över i USA nu när tiderna blir sämre, och det trycks inte längre pengar av US FED. Samtidigt höjs räntorna på lån och sparande. Det bli då många som tar ut sina sparade pengar, och även mindre intressant att ha sina pengar på bankkonton med låg ränta. Många även jag håller på att omplacera våra pengar. Därför har trycket på uttag hos alla banker ökat i USA (och Sverige).

Detta går bra ett tag, en bank har en buffert för att klara uttag. Men när den är tom börjar problemen. För de pengar du satte in är inte längre dina pengar, det är bankens asset. De använder pengarna för att tjäna pengar, det är syftet men banken. Därför omplacerar de alla pengar någonstans till en högre ränta. Pga reglering så tvingas de t.ex köpa världens säkraste papper, USAs statspapper Treasury bonds. Dessa har olika löptider men t.ex 10 år är ganska vanligt.

Problemet är om du vill ha ut dina pengar, de ligger ju uppbundna 10 år i statliga bonds. Dessa går att sälja för att få in pengarna. Men US FED har höjt räntorna från 1% till 4.5% på ett år. Alla köper hellre dessa än de gamla som bara ger 1%, om du inte går med på att betala hela mellanskillnaden för 9 år framåt, alltså en gigantisk förlust.

SVB meddelade i onsdags att de haft så stora uttag att de tvingats sälja så mycket US bonds att dett uppstod en förlust på 2 miljarder USD. SVB behövde få in dessa pengar från sina aktieägare omedelbart. Det gick inte. Men när SVB-kunderna insåg förlusterna blev de rädda och ville ta ut 400 miljarder kronor på torsdagen. Detta är en bank run, en banks alla insättare vill ta ut samtidigt. Om SVB fortsatt sälja bonds för 400 miljarder hade de dragit på sig 10-tals miljarder i förluster. Så det var lika bra att stoppa alla uttag och försöka hitta någon som vill köpa vraket.

Det INTRESSANTA för framtiden är att detta scenario är identiskt för alla banker i hela världen. Samtliga sitter på enorma orealiserade förluster eftersom de tvingats köpa statspapper som tappat i värde. Och i varenda bank i varenda land som får en bank run kommer samma sak att hända som med SVB. Förlusterna realiseras och de är så stora att banken går omkull. Det är bara att vänta.

Det finns inget sätt att stoppa detta, annat än att alla länders riksbanker går in och ger oändliga lån utan säkerhet till den bank som publiken av någon anledning inte längre har förtroende för. Men SVB verkar inte bailas ut, kanske inte heller kommande 2-3 banker i USA som går omkull. Men därefter kommer nog US FED att börja gå in och ta över bankerna.

Senaste bankkrisen var 2008. Nu har alla länder, företag, personer dubbelt så stora lån och krisen kommer att bli mycket större nu. SP500-index i USA sjönk då från 1561 oktober 2007 till 735 februari 2009. Sedan tog det till april 2013 innan index åter var 1561. Så att man har man storlek och tidsaspekt klart för sig. Vi pratar åratal av börskris framför oss.
Senast redigerad av Lund-NoGo-zone 2023-03-11 kl. 15:58.
Citera
2023-03-11, 15:46
Medlem
Flor-Idas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnpojken
Fastigheter?

Vid en eventuell great reset så kommer priset på fastigheter krascha, speciellt i Sverige.

Det enda jag komma på som kan hålla värdet är väl värdefulla mineraler eller eventuellt mark.
Ja, men så länge du inte behöver sälja så har du inte förlorat. Jag menar förstås att man själv ska bo i kåken. Eller hyra ut så att man får intäkter den vägen. Borde ha lagt till det i min kommentar.

Dessutom behöver det inte vara i Sverige. Finns många trevligare platser att köpa hus på.
Citera
2023-03-11, 15:51
Medlem
ShlomoMoskowitzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Det ekonomiska system vi har idag i väst får nog anses det mest lyckosamma i människans historia, hittills. Alla andra system jag kan komma på nu skulle med all sannolikhet göra oss fattigare.

Och varför skulle just japansk media vilja dölja den transformering du pratar om?

Där håller jag inte riktigt med dig😬
Federal Reserve/Fractinal Reserve Banking systemet har gjort oss förslavade i ett pyramidspel. Ett bluffsystem där centralbankerna och dem privata familjerna som äger/styr dem alltid blir rikare oavsett vart ekonomin befinner sig. Medelklassen krymper sakta men säkert och eliten top 1% får nästan hela kakan. Detta genom Usury-räntor och fusk. Det är ett bedrägeri🙂

Jag menar Jewish-media🕎
Jewish som i IMF/Centralbankerna/Blackrock/Vanguard/WEF u name it🤫
Senast redigerad av ShlomoMoskowitz 2023-03-11 kl. 16:00.
Citera
2023-03-11, 15:55
Medlem
Varför anses banken vara viktigast? Det är ju bara en fjuttig nischbank.
Citera
2023-03-11, 15:55
Medlem
karlsoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Den viktiga SVB banken verkar vara rökt

To big to fail? Dvs ingen fara. Eller kommer svallvågorna att fimpa oss?

Bör jag vara orolig och göra vad?
Blir väl som den där jättekinagrejen som skulle skapa kollaps om det va fonder eller va det va.
INGENTING hände. Likaså blir det denna gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in