2023-03-11, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madrassen
Låter inte bra för Loreen om hon vinner eller vad tror ni om detta?

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/melodifestivalen/a/8JXP6d/loreens-scenografi-for-tung-for-liverpool

Jag får lätt obehagskänsla när hon är under den där skärmen. Jag skulle inte lita tillräckligt på den mänskliga faktorn för att göra det hon gör. En felkopplad vajer och det är morsning goodbye för att citera kung Härenstam.
Citera
2023-03-11, 13:53
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Cha-Cha-Boys
Så tramsigt med alla plagiat anklagelser, ska Spanien bli sura bara för Loreen kommer slå deras låt nu hetsa om plagiat. Detta ang plagiat och inspo kan ju man kolla på med i en evighet. Lyssna på Cascadas ”Glorius” som representerade dom i Eurovison nåt år, jätteinspirerad av Euphoria. Och Norges låt i år, det är jätte inspererat av ”Run to the Hills”. Och Air av M&M i år är jätteinspirerat av förra årets ”Bluffin” Maria Sur’s låt verkar jätteinspirerad av Sanna Nielsens ”Undo”. Raggen Går har samma bakgrundsljud (två olika dessutom) som Robin Thicke ”Blurred Lines”. Man kan leta likheter i en evighet

Det är 2023. Typ alla melodier är redan gjorda, det är dömt att låtar påminner om varandra. Senast man hörde en HELT NY melodislinga typ måste varit i början av 2000-talet. Släpp det.

Nu är inte låten till Norge jätte inspirerad av Run to the Hills. Den är mera inspirerad av en annan norsk låt som heter ”en til” som ble gjord före Run to the Hills och som blev gjort av samma personer som gjorde Queen of Kings. Jag vet inte hur många svenskar som har kommit med den liknelsen som du gjorde på sociala medier. Bra förklarat här från artist och producenten. Plagiat praten är väl något som hörar till Eurovision varje år.

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/P4nR1J/melodi-grand-prix-vinner-alessandras-produsent-slaar-tilbake-mot-kopi-kritikken
Citera
2023-03-11, 14:27
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Marcus och Martinus är favoriter att bli tvåa.

De är de enda som kan hota om segern. .
Senast redigerad av Statsminister2030 2023-03-11 kl. 14:52.
Citera
2023-03-11, 14:35
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsidioten
Nu är inte låten till Norge jätte inspirerad av Run to the Hills. Den är mera inspirerad av en annan norsk låt som heter ”en til” som ble gjord före Run to the Hills och som blev gjort av samma personer som gjorde Queen of Kings. Jag vet inte hur många svenskar som har kommit med den liknelsen som du gjorde på sociala medier. Bra förklarat här från artist och producenten. Plagiat praten är väl något som hörar till Eurovision varje år.

https://www.vg.no/rampelys/musikk/i/P4nR1J/melodi-grand-prix-vinner-alessandras-produsent-slaar-tilbake-mot-kopi-kritikken

Och i grunden så är både Norges bidrag och Run To The Hills starkt "inspirerade" av Gabry Ponte, LUM!X, Prezioso - Thunder. Speciellt Norges låt är en smått skamlös kopia.
Senast redigerad av -SchmergliN- 2023-03-11 kl. 14:38.
Citera
2023-03-11, 14:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statsminister2030
De är de enda som kan hitta segern. .
Hitta segern? Menar du att de är de enda som kan hota Loreen? Jo, det är väl därför de är favoriter till andraplatsen.
Citera
2023-03-11, 14:54
Medlem
Statsminister2030s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilikepancakes
Hitta segern? Menar du att de är de enda som kan hota Loreen? Jo, det är väl därför de är favoriter till andraplatsen.

Jag ändrade precis innan du postade. Mobilen vill ibland använda andra ord. Jag korrekturläser inte när jag postar sådana inlägg
Citera
2023-03-11, 15:01
Medlem
-SchmergliN-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sportsidioten
Dåligt försök på att provocera. Försök igen.

Va? Den låten blev en världshit så det är naturligt att andra försöker kopiera det soundet. Jag beklagar att du är tondöv.
Citera
2023-03-11, 15:02
Medlem
Har aldrig sett melodifestivalen. Är det bra?
Citera
2023-03-11, 15:03
Medlem
Loreeen är veckans hit på p3.. känns lite jävigt
Citera
2023-03-11, 15:08
Medlem
Tycker Konstfack ska få ställa upp med en artist varje år! Samt även KRIS.
Citera
2023-03-11, 15:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -SchmergliN-
Va? Den låten blev en världshit så det är naturligt att andra försöker kopiera det soundet. Jag beklagar att du är tondöv.

Konstigt att andra menar att Run to the Hills är mest lik Gabry Ponte,men du som svensk tycker självklart den norska är mest kopia.
Så beklagar att du är tondöv.
Citera
2023-03-11, 15:21
Medlem
fittslems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DjPutte
Så du får låna x antal toner men dock du får inte låta den lika, Här visst likheten finns dock är dem en bit i från för att få det till vad ni vill!
Så nej finns inget föremål för diskning eller något annat!

Ja att sno x antal toner hit och dit är ok, alla lånar från andra. Men hennes låt är ju absolut över överkant.
Tycker man ska uppmuntra artister som gör nånting unikt och inte artister som åker räkmacka på andras verk.

Annars får vi en musiktävling där alla stjäl andras verk, ändrar litegrann och uppmuntrar till noll kreativitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in