2023-03-11, 13:52
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Intressant hur wokesekten fortsätter att dunka huvudet i regnbågsväggen trots att finanserna rinner mellan fingrarna som ur röven på en magsjuk gatuhund. Bankväsende, underhållning, techindustri… Hur länge kan de fortsätta blöda pengar för en psykos?

Om det är något som verkar blöda eller rinna ut så är det hjärncellerna på dig. De branscher du nämner har ökat med hur många procent som helst senaste decenniet.

Men du är välkommen att investera i olja, porr och droger om du tror dig kunna finna bättre avkastning där.
Citera
2023-03-11, 13:59
Medlem
GustavAdams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp
Världen kommer inte gå under bara för det.
Nej det gjorde den inte under 1920-30-talet heller när det var som värst, men många fick slita ont.
Människan tycks aldrig lära sig och girigheten är den stora drivkraften.
Ekonomer påstår att de kan förstå vad som händer och kan se in i framtiden, men det är bara ett spel för gallerierna.
Chansen är 50/50 att det förr eller senare blir elände eller inte eftersom dagens ekonomi bygger på utlåning av pengar som inte finns. Alla (nästan) står i skuld till varandra och om ingen vill ha tillbaka sina lån så rullar det på. Vill för många samtidigt ha sina pengar i cash då rasar pyramidspelet.
Citera
2023-03-11, 14:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Om det är något som verkar blöda eller rinna ut så är det hjärncellerna på dig. De branscher du nämner har ökat med hur många procent som helst senaste decenniet.

Men du är välkommen att investera i olja, porr och droger om du tror dig kunna finna bättre avkastning där.
Och så visslar beviset för det jag säger in i tråden för att riktigt understryka hur förfallet överhuvudtaget är möjligt. Tack! Om inte du fanns skulle jag behöva uppfinna dig.
Citera
2023-03-11, 14:04
Medlem
TonyMeltdowns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Market
kan omöjligt vara annat än korruption.
Inte omöjligt...

Hur kan man sänka så mycket stålars på något där ledningen sålt av så mycket de vågat veckorna före?
Citera
2023-03-11, 14:07
Medlem
zickans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheAlamo
BTC står sig just nu helt ok. Det som dock är mycket bekymersamt är väldens nästa största stablecoine USDC som har depeggat från sin 1 dollar peg, något som vad jag vet aldrig hänt tidigare. Det är ett hårt reglerat amerikanskt företag som ger ut dessa och de har tydligen haft en del av singa tillgånger i den där SVB. Även om den ser just ut att återhämta sig så är detta mycket bekymersamt för även crypto, trots att det inte alls har med själva crypto att göra. Crypto är dock kopplat till stablecoins och stablecoins är kopplat till dollar vilket är kopplat till banker. Även fjärde största stablecoinen DAI har depeggat. Mycket osäkert läge i USA just nu.

https://coinmarketcap.com/currencies/usd-coin/
https://coinmarketcap.com/currencies/multi-collateral-dai/

Bekymmersamt för krypto kanske men inte för Bitcoin. Många som lämnar USDC kommer fly till Bitcoin.
Citera
2023-03-11, 14:11
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Och så visslar beviset för det jag säger in i tråden för att riktigt understryka hur förfallet överhuvudtaget är möjligt. Tack! Om inte du fanns skulle jag behöva uppfinna dig.

Då du inte har något vettigt att skriva, så antar jag att det betyder att du håller med. Investering i hållbara alternativ har varit de bästa senaste decenniet och lär fortsätta att vara så på grund av den gröna omställningen. Bra va? Både för dig, mig och för vårt klot.

Grattis, får jag lov att säga, till dig min medmänniska.
Citera
2023-03-11, 14:12
Medlem
Alectas investering i banken ligger på 9 miljarder, de köpte posten bara några timmar innan bankens aktie rasade
https://www.alecta.se/nyheter/alectas-investering-i-silicon-valley-bank/
Citera
2023-03-11, 14:16
Medlem
BombaMoskvas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg
Alectas investering i banken ligger på 9 miljarder, de köpte posten bara några timmar innan bankens aktie rasade
Det kan ju bara inte vara otur ? Helt klart har alecta bailat ut nån annan som hade fingrarna för djupt i stjärtpullarbankens bruna syltburk.
Citera
2023-03-11, 14:23
Medlem
Neroxxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chilledippen
Personligen tycker jag ni missar det farliga i det här.

Poängen är att det ligger i Silicon Valley!

Vad är Silicon Valley? - Väst världens största innovations centrum.

Vad har den här banken för kunder? Tech startups.

Failar tech startups osv så slöas innovativa teknologier ner vilket är riktigt illa.
Silicon Valley som helhet verkar rasa... och det är katastrof för ALLA som använder någon av tjänsterna - påverkas av någon av tjänsterna vad det har för betydelse för världen vill man nog inte ens veta..

DVS
Potentialen för "efterskalven" kan bli klart värre än "bara en bank som försvinner poff"

Nja, bankerna kom ju till platsen pga alla startup företag. För investerare kommer finnas till startups oavsett ifall det finns en nishad bank eller ej. Men visst, nu kommer startups få en annan väg till investering än att gå till banken och ta lån. Men att det skulle rasa är nog att dra det lite väl långt. En bra/intressant ide' kommer finna investering änd.å.
Citera
2023-03-11, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neroxx
Nja, bankerna kom ju till platsen pga alla startup företag. För investerare kommer finnas till startups oavsett ifall det finns en nishad bank eller ej. Men visst, nu kommer startups få en annan väg till investering än att gå till banken och ta lån. Men att det skulle rasa är nog att dra det lite väl långt. En bra/intressant ide' kommer finna investering änd.å.

Banken behöver sälja av tillgångar så jag antar att en hel del startups kommer få problem med ekonomin.
Även om banken inte tillhör en av de större i USA så är det väldigt mycket pengar det handlar om
Citera
2023-03-11, 14:27
Medlem
äger SVB något svenskt bolag?
Citera
2023-03-11, 14:27
Medlem
heggeness avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KlokOchSnygg

Jag ser att det står att Alecta varit ägare i SVB sedan 2019.

Vad läser du in detta om "några timmar"?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in