2023-03-11, 13:04
Avstängd
Merwinnas avatar
Hej, jag hittar ingen samlingstråd för hjälp med att tolka latinska diagnoser, om det finns kanske mod. kan sammanfoga detta dit?

Infract. condylis dorsolateralis tibiae dext. s. i.

Detta får jag till:

"Infraktion i dorsolaterala kondylen i högra skenbenet, ej bekräftad diagnos"

Problemet är att det finns två kondyler i skenbenet: den laterala och den mediala. Någon "dorsolaterala kondylen" finns inte. Därför utgår jag ifrån att det betyder "dorsolaterala sidan av kondylen". Men i så fall saknas uppgift om vilken av kondylerna det gäller, den laterala eller den mediala? Någon som fattar?
Citera
2023-03-11, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Hej, jag hittar ingen samlingstråd för hjälp med att tolka latinska diagnoser, om det finns kanske mod. kan sammanfoga detta dit?

Detta får jag till:

Problemet är att det finns två kondyler i skenbenet: den laterala och den mediala. Någon "dorsolaterala kondylen" finns inte. Därför utgår jag ifrån att det betyder "dorsolaterala sidan av kondylen". Men i så fall saknas uppgift om vilken av kondylerna det gäller, den laterala eller den mediala? Någon som fattar?
Det betyder bakre delen av laterala kondylen.
Citera
2023-03-11, 13:29
Medlem
Astralhopps avatar
Citat:

Detta får jag till:

Du hade en felstavning.. sök på Fract. condylus dorsolateral tibiae dext. s. i.
Citera
2023-03-11, 13:38
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astralhopp
Du hade en felstavning.. sök på Fract. condylus dorsolateral tibiae dext. s. i.

Hjälper inte, det står ju fortfarande "dorsolateral". (Fraktur och infraktur är för övrigt inte samma sak - infraktur är en spricka, inte en hel fraktur.)
Senast redigerad av Merwinna 2023-03-11 kl. 13:44.
Citera
2023-03-11, 13:38
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pagojuice
Det betyder bakre delen av laterala kondylen.

Ja, det kanske gör det. Men visst var det konstigt uttryckt? Att blanda ihop vilken av kondylerna det är med läget på kondylen, i samma term? Det är ett elände när man inte har tillgång till röntgenbilderna...
Senast redigerad av Merwinna 2023-03-11 kl. 13:41.
Citera
2023-03-11, 17:36
Medlem
Syster-Smisks avatar
Citat:

Detta får jag till:

Att tolka medicinska termer i ett rtgn-svar är många gånger en djungel..
Men mitt svar är att man menar den dorsala (bakre) delen av den laterala (yttre) kondylen, ibland slår man liksom ihop begrepp, vilket gör saker ännu mer obegripligt.
Men att det skulle handla om den mediala kondylen är inte rimligt för då hade det stått så.
Citera
2023-03-11, 17:43
Avstängd
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Syster-Smisk
Att tolka medicinska termer i ett rtgn-svar är många gånger en djungel..
Men mitt svar är att man menar den dorsala (bakre) delen av den laterala (yttre) kondylen, ibland slår man liksom ihop begrepp, vilket gör saker ännu mer obegripligt.
Men att det skulle handla om den mediala kondylen är inte rimligt för då hade det stått så.

Tack. Då kör jag på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in