2023-03-11, 12:47
Medlem
X3treams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av awoke11
Ni gapar ju om samma sak så fort det händer något i världen, ni kanske bara lever i misär och vill att alla andra ska hamna på er nivå?

Ja det är märkligt, vi smarta anpassar oss och investerar klokt, jag struntar i om en bank går i konkurs, det har alltid hänt och kommer alltid att ske, därav är det klokt att sprida sina risker. Lågutbildade, dramaqueens är de som förlorar, för de är dumma i huvudet helt enkelt.
Citera
2023-03-11, 12:49
Avslutad
Citat:
Ni gapar ju om samma sak så fort det händer något i världen, ni kanske bara lever i misär och vill att alla andra ska hamna på er nivå?
Eller så accepterar man att världen hänger ihop, en nysning i Kalifornien påverkar Skogaholmslimpan på ditt köksbord vare sig du vill eller ej. Ekonomiska kollapser är inbyggda i systemet, när pengarna rör sig helt oberoende av nationsgränser hjälper det inte att köra huvudet i sanden och låtsas som om detta bara påverkar ”någon annan”.
Citera
2023-03-11, 12:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Mycket snack om Alecta och deras felinvestering. 6 miljarder. Mycket pengar.

Dock har pensionsfonderna ca 2000 miljarder kronor, så detta är 0.3%. Betydligt mindre än vad börsen rör sig varje dag.

det är väl mest tajmingen som sticker ut

att sälja shb och swed och köpa detta skräp "några timmar" innan the shit hits the fan verkar lite oseriöst? det är väl proffs som sköter detta?

hade man varit lagd åt det konspiratoriska hållet skulle man nog kunna få för sig att man hjälpt någon annan ur en position?
Citera
2023-03-11, 12:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Dags för byteshandel nu? Man köper sitt hus för 10000 fat olja?

Du är inne på rätt spår! Att slippa mellanhanden staten och istället byteshandel sinsemellan. Tex jag har skog/ved och byter en mot vete. En säck ved mot smör och mjölk till bonde.
Eller jag har kunskap om att bygga hus som jag gör åt äldre par i utbyte mot mat och en bil de ger mig + en del guldsmycken.

Ingen skatt, ingen förlöst av något på vägen utan byte rakt av utan klåfingriga mellanhänder som bara tar och tar men inte ger tillbaka några fördelar.

(Konstigt att ingen tidning skrivit om detta ännu..? Varför är det så? Är ju ändå en hel bank som gått i kk i ett av världens största länder… minst sagt underligt!
Citera
2023-03-11, 12:52
Medlem
awoke11s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gopnikk
Eller så accepterar man att världen hänger ihop, en nysning i Kalifornien påverkar Skogaholmslimpan på ditt köksbord vare sig du vill eller ej. Ekonomiska kollapser är inbyggda i systemet, när pengarna rör sig helt oberoende av nationsgränser hjälper det inte att köra huvudet i sanden och låtsas som om detta bara påverkar ”någon annan”.

Vart har jag påstått att det INTE skulle få några ekonomiska konsekvenser? Skillnaden är att de religösa här tror att slutet nu är nära och det garanterat blir 1984 pga att en nischbank faller.
Citera
2023-03-11, 12:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Hade du gått tillbaka i tråden hade du sett att IMF kommer att byta ut dagens pappersvalutor till en enhetlig digitalvaluta kallad CBDC som är kontrollerad av centralbanker. Om man läser i artikeln ser vi också att den SVENSKA RIKSBANKEN ligger och pressar på denna utveckling så det är inga konspirationsteorier utan Sverige ligger enligt Kristalina Georgieva från IMF i framkant och kan troligen skrota kronan och införa den digitala valutan under det här året om så krävs. Nu behövs det riksdagsbeslut på detta förstås men i praktiken ligger detta i pipelinen.

https://www.imf.org/en/News/Articles/2022/02/09/sp020922-the-future-of-money-gearing-up-for-central-bank-digital-currency

Det där är ett önsketänkande av bankkartellerna. Digital har inget värde, inte heller papper.

Bara kabalen som förser folk med fake news. Från ett korrupt system till ett mera kontrollerande system.

Kommer inte att hända.
Citera
2023-03-11, 12:56
Avslutad
Citat:
Vart har jag påstått att det INTE skulle få några ekonomiska konsekvenser? Skillnaden är att de religösa här tror att slutet nu är nära och det garanterat blir 1984 pga att en nischbank faller.
Så det handlar bara om det definitiva datumet för en ekonomisk kollaps, inte att kollapsen är oerhört sannolik när man studerar pengaflödet?

Sluta läs vad andra skriver, kollapsen kommer garanterat att meddela dig när det är dags. Bra så?
Citera
2023-03-11, 12:58
Medlem
Indweller108s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
det är väl mest tajmingen som sticker ut

att sälja shb och swed och köpa detta skräp "några timmar" innan the shit hits the fan verkar lite oseriöst? det är väl proffs som sköter detta?

hade man varit lagd åt det konspiratoriska hållet skulle man nog kunna få för sig att man hjälpt någon annan ur en position?

Skulle vara intressant att se om fler aktörer world wide pumpade in "en liten slant" i banken dagen innan kraschen!? Fanns det inga varningssignaler?
Citera
2023-03-11, 13:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lao Tzu
Den viktiga SVB banken verkar vara rökt

To big to fail? Dvs ingen fara. Eller kommer svallvågorna att fimpa oss?

Bör jag vara orolig och göra vad?

Det kommer bli en stormig börsvecka
Citera
2023-03-11, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Indweller108
Skulle vara intressant att se om fler aktörer world wide pumpade in "en liten slant" i banken dagen innan kraschen!? Fanns det inga varningssignaler?

Troligen fanns det varningssignaler, eftersom bankens vd sålde av en massa aktier för ca två veckor sedan
Citera
2023-03-11, 13:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av heggenes
Mycket snack om Alecta och deras felinvestering. 6 miljarder. Mycket pengar.

Dock har pensionsfonderna ca 2000 miljarder kronor, så detta är 0.3%. Betydligt mindre än vad börsen rör sig varje dag.

Det är jävligt mkt att förlora en enda dag. Eftersom de äger en jövla massa mer bankaktier så är denna nedgång betydligt större än de 0,3. De 0,3 är konstateras förlust, vänta en vecka till
Citera
2023-03-11, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Du är inne på rätt spår! Att slippa mellanhanden staten och istället byteshandel sinsemellan. Tex jag har skog/ved och byter en mot vete. En säck ved mot smör och mjölk till bonde.
Eller jag har kunskap om att bygga hus som jag gör åt äldre par i utbyte mot mat och en bil de ger mig + en del guldsmycken.

Ingen skatt, ingen förlöst av något på vägen utan byte rakt av utan klåfingriga mellanhänder som bara tar och tar men inte ger tillbaka några fördelar.

(Konstigt att ingen tidning skrivit om detta ännu..? Varför är det så? Är ju ändå en hel bank som gått i kk i ett av världens största länder… minst sagt underligt!
Exakt det där är syftet med pengar, plus att byteshandeln kan gå lite smidigare och inte måste vara bunden i tid och inte behöver ha exakt den mängd av specifik vara man har just då.

Problemet är när staten tar orimliga skatter, bankirer skapar obegränsat med nya pengar ur tomma intet för att tjäna ränteinkomster och diverse annat saboterande snylteri och befrägeri som finns inbyggt i dagens monetära system.

Jag hoppas det kommer ett bättre system för betalningar och sparande inför pension och framtid där stölderna inte är systematiskt inbyggda

Under tiden framstår krypto som åtminstone ett mer pålitligt alternativ jämfört med bankernas pengar, vilket säger mer om fiatvalutor än om krypto.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in