Citat:
Ursprungligen postat av
Soltorkadetomater
Du är inne på rätt spår! Att slippa mellanhanden staten och istället byteshandel sinsemellan. Tex jag har skog/ved och byter en mot vete. En säck ved mot smör och mjölk till bonde.
Eller jag har kunskap om att bygga hus som jag gör åt äldre par i utbyte mot mat och en bil de ger mig + en del guldsmycken.
Ingen skatt, ingen förlöst av något på vägen utan byte rakt av utan klåfingriga mellanhänder som bara tar och tar men inte ger tillbaka några fördelar.
(Konstigt att ingen tidning skrivit om detta ännu..? Varför är det så? Är ju ändå en hel bank som gått i kk i ett av världens största länder… minst sagt underligt!
Exakt det där är syftet med pengar, plus att byteshandeln kan gå lite smidigare och inte måste vara bunden i tid och inte behöver ha exakt den mängd av specifik vara man har just då.
Problemet är när staten tar orimliga skatter, bankirer skapar obegränsat med nya pengar ur tomma intet för att tjäna ränteinkomster och diverse annat saboterande snylteri och befrägeri som finns inbyggt i dagens monetära system.
Jag hoppas det kommer ett bättre system för betalningar och sparande inför pension och framtid där stölderna inte är systematiskt inbyggda
Under tiden framstår krypto som åtminstone ett mer pålitligt alternativ jämfört med bankernas pengar, vilket säger mer om fiatvalutor än om krypto.