2023-03-10, 13:32
Medlem
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stanley74
Ja, du förnekar en massa gudar genom att inte tro. Alla människor gör det. Sen kan man ju alltid diskutera om ordet ”förneka” är rätt beskrivning. Men det är det ordet som ofta används ”mot” mig, så då påpekar jag att den troende gör samma sak mot andras gudar.
Ja, jag kan välja att slå mig i ansiktet eller inte. Men jag kan inte välja om jag tycker det är skönt eller inte. Jag kan heller inte välja att tro jorden är platt.
Jag förnekar ingen. För mig finns det bara en Gud. Säg namnet på din Gud. Jag kommer inte förneka att du tror han är din gud..
Nej du kan inte välja om saker ska vara sköna eller roliga för du har inte skapat världen utan du lever i den. Och oftast så är det "rätta" lite jobbigare att göra men ger bättre avkastning och det är väl en av många saker som får mig att tro på Gud och anse det som helt logiskt.
Citera
2023-03-10, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jagduvidom
Jag förnekar ingen. För mig finns det bara en Gud. Säg namnet på din Gud. Jag kommer inte förneka att du tror han är din gud..
Nej du kan inte välja om saker ska vara sköna eller roliga för du har inte skapat världen utan du lever i den. Och oftast så är det "rätta" lite jobbigare att göra men ger bättre avkastning och det är väl en av många saker som får mig att tro på Gud och anse det som helt logiskt.
Jag förnekar heller inte att du tror på din Gud. Men du skrev att det fanns bara en Gud, vilket betyder att du förnekar en massa gudar.

Angående att det ”rätta” är jobbigare att göra beror helt på situationen. Jag tycker inte det är jobbigt att inte mörda, t.ex. Men det finns ju situationer där det är jobbigare att göra det rätta.
Citera
2023-03-10, 13:44
Medlem
Jagduvidoms avatar
Citat:
Jag förnekar heller inte att du tror på din Gud. Men du skrev att det fanns bara en Gud, vilket betyder att du förnekar en massa gudar.

Angående att det ”rätta” är jobbigare att göra beror helt på situationen. Jag tycker inte det är jobbigt att inte mörda, t.ex. Men det finns ju situationer där det är jobbigare att göra det rätta.
Jag säger att jag tror på en Gud och att endast en skapare finns och som då kan kallas Gud.
Jag förnekar ingen om jag inte förnekar någon eller hur? Du har inte ens frågat mig om jag förnekar någon specifik.
Vad du anser rätt och inte rätt och svårt och inte svårt lämnar jag till dig. Du verkar vara en tänkande individ.
Lägg inte ord i min mun eller antyd saker jag inte sagt, även om så är fallet när man läser mellan raderna.

Jag önskar dig en trevlig helg.
Citera
2023-03-10, 13:59
Medlem
Citat:
Jag säger att jag tror på en Gud och att endast en skapare finns och som då kan kallas Gud.
Jag förnekar ingen om jag inte förnekar någon eller hur? Du har inte ens frågat mig om jag förnekar någon specifik.
Vad du anser rätt och inte rätt och svårt och inte svårt lämnar jag till dig. Du verkar vara en tänkande individ.
Lägg inte ord i min mun eller antyd saker jag inte sagt, även om så är fallet när man läser mellan raderna.

Jag önskar dig en trevlig helg.
Att du inte vet om att folk tror på andra gudar, eller versioner av Gud, än den du har är häpnadsväckande. Men ok, tror du på islams version av Gud? Tror du Jesus är Gud? Tror du på Vishnu och Shiva?
Citera
2023-03-10, 14:01
Medlem
Jagduvidoms avatar
Citat:
Att du inte vet om att folk tror på andra gudar, eller versioner av Gud, än den du har är häpnadsväckande. Men ok, tror du på islams version av Gud? Tror du Jesus är Gud? Tror du på Vishnu och Shiva?
Vart vill du komma?
Citera
2023-03-10, 14:06
Medlem
Jagduvidoms avatar
Citat:
Jag tror att Gud skapade himmel och jord. Jag tror på dom bibliska profeterna. Jag förnekar att Mohammed skall vara en profet av Gud då han var en mördare och handelsman.
Jag uttalar mig inte om indiska tron eller den egyptiska då det troligen finns likheter i dessa och jag inte vet vad jag ska förneka mer än att nej jag tror inte på fler gudar än en men jag förnekar inte att det kan finnas fler andliga andar/änglar osv som har olika skepnader och genom historien fått olika namn.

Nöjd nu?
Citera
2023-03-10, 14:26
Medlem
flashbagss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Försonas lite i taget? Ja, när det gäller alla de konsekvenser som syndafallet förde med sig, men ju fler som gör gott och inte syndar, desto närmare kommer vi den Messianska tidsåldern när allt återställs.
(Så, har jag uppfattat vad många tror i Judendomen, men Judendomen och Bibeln/GT handlar mest om hur man ska leva är och nu på jorden, inte så mycket om sedan.)

Jag skrev ju att offersystemet fungerade, men det fungerade bara under förutsättningen att människorna som offrade oxå vände om från synden i hjärta och handling. Och man kan försonas med Gud utan djuroffer.

Man kan inte försonas med Gud utan att erkänna Guds Son Jesus Kristus.
Att vända om från synden kräver att man inför Gud erkänner Guds Son som frälsaren.

Judendomen är en Luciferdyrkan med Kabbalah och annan trolldom. Judarna raderade Guds namn ur skrifterna och ersatte det med deras Lord Herre Lucifer, i sken av att Guds namn är för heligt att nämnas, trots att Gud vill göra sitt namn känt världen över. Judarna är till närmare 70% ateister övriga Talmudister m.fl. De arma krakar som låter juden förleda kristna till att stötta judar är förkastade inför Gud.

Judarna är hatade av Gud.

Att Gud är en förlåtande barmhärtig Gud ger Guds följe i Jesus Kristus den nåd Gud utlovat.

-Som sagt var; Judarna däremot är inte Guds följe utan Lucifers följe -den girige lögnarens följe som upprätthåller sitt 'berättigande' främst genom nyttiga idioter som nästlar in luciferjudens lögner bland de intet ont anande.

Den multiras förhärligande juden har beklämmande nog svärtat ned Judahstam och Israel med sin luciferanda.

Och du återkommer med den 'ideala juden', hänvisar till Bibelns Gamla Testament som vore den judarnas. Du pekar på lagar och regler; som inte betyder ett skvatt -Ifall man inte följer Gud i Jesus Kristus. Jesus Kristus är reningen från de avfallna.
Citera
2023-03-10, 17:09
Medlem
Citat:
Vart vill du komma?
?? Vi diskuterar dina kommentarer och argument.
Citera
2023-03-10, 17:10
Medlem
Citat:
Jag tror att Gud skapade himmel och jord. Jag tror på dom bibliska profeterna. Jag förnekar att Mohammed skall vara en profet av Gud då han var en mördare och handelsman.
Jag uttalar mig inte om indiska tron eller den egyptiska då det troligen finns likheter i dessa och jag inte vet vad jag ska förneka mer än att nej jag tror inte på fler gudar än en men jag förnekar inte att det kan finnas fler andliga andar/änglar osv som har olika skepnader och genom historien fått olika namn.

Nöjd nu?
Ja, du förnekar alltså andras Gud eller gudar.
Citera
2023-03-10, 17:12
Medlem
Jagduvidoms avatar
Citat:
Ja, du förnekar alltså andras Gud eller gudar.
Jag förnekar att du är en skön och rolig person.
Jag kan svara ja och nej om du ger mig lite frågor.
Citera
2023-03-10, 17:12
Medlem
Jagduvidoms avatar
Citat:
?? Vi diskuterar dina kommentarer och argument.
Nej vi diskuterar synd, sen tog du min uppmärksamhet för att du är ensam.

Hejdå
Citera
2023-03-11, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashbags
Man kan inte försonas med Gud utan att erkänna Guds Son Jesus Kristus.
Att vända om från synden kräver att man inför Gud erkänner Guds Son som frälsaren.

Judendomen är en Luciferdyrkan med Kabbalah och annan trolldom. Judarna raderade Guds namn ur skrifterna och ersatte det med deras Lord Herre Lucifer, i sken av att Guds namn är för heligt att nämnas, trots att Gud vill göra sitt namn känt världen över. Judarna är till närmare 70% ateister övriga Talmudister m.fl. De arma krakar som låter juden förleda kristna till att stötta judar är förkastade inför Gud.

Judarna är hatade av Gud.

Att Gud är en förlåtande barmhärtig Gud ger Guds följe i Jesus Kristus den nåd Gud utlovat.

-Som sagt var; Judarna däremot är inte Guds följe utan Lucifers följe -den girige lögnarens följe som upprätthåller sitt 'berättigande' främst genom nyttiga idioter som nästlar in luciferjudens lögner bland de intet ont anande.

Den multiras förhärligande juden har beklämmande nog svärtat ned Judahstam och Israel med sin luciferanda.

Och du återkommer med den 'ideala juden', hänvisar till Bibelns Gamla Testament som vore den judarnas. Du pekar på lagar och regler; som inte betyder ett skvatt -Ifall man inte följer Gud i Jesus Kristus. Jesus Kristus är reningen från de avfallna.
Men nu får du väl ge dig.

Gud HATAR synden, ALLA människor är syndare.

Gud ÄLSKAR människan som han skapat till sin EGEN AVBILD.

Gud ÄLSKAR ALLA människor, men kan inte, pga synden, ta emot dom i sitt eget rike, Guds Rike.

Gud är en BARMHÄRTIG Gud och den barmhärtigheten gäller ALLA människor han skapat till sin avbild.

Därför, för att bryta förbannelsen, utformade Gud en plan, att sända en räddare, en frälsare, en SON, som genom att vara en människa av kött och blod och FRI FRÅN SYND, offra sig själv och därmed ÖVERVINNA förbannelsen och med denna gärning RÄDDA alla människor som vänder sig till HONOM för beskydd.

Gamla Testamentet är berättelser som ska förbereda människan för detta. Judarna utsågs just för att dom var dom VÄRSTA syndarna, dom mest hårdnackade, och dom utsågs att VITTNA om denna Guds allsmäktiga plan och sprida den till ALLA. Dom utsågs, just för att dom var svårast, för att dom i slutändan kommer bli det bästa beviset på Guds härlighet och barmhärtighet. Dom utsågs dessutom för att genom deras gener frambringa FRÄLSAREN SJÄLV. Jesus var Jude.

Gud håller sina ord. Gud kan inte ljuga och kan inte ändra sig. Han är en allsmäktig Gud. Sina löften till Israel kommer han hålla och ett Kungarike i det landområde som han utlovat kommer att upprättas, med Jesus som Kung och vi (Kyrkan) kommer hjälpa honom att styra i detta rike.

Vänd om, tänk om. Att förkasta Guds utvalda folk, som Han utvalt FÖR DIN FRÄLSNINGS SKULL, är en oerhört allvarlig synd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in