2023-03-10, 21:54
Medlem
HRTs avatar
Prigozhin full! jämför Wagner med 300 spartaner och pratar om att Wagner kan växa till 70 miljoner i Styrka hejdlöst väck!

https://www.youtube.com/watch?v=FCo4xbHPZFc
Citera
2023-03-10, 23:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Prigozhin full! jämför Wagner med 300 spartaner och pratar om att Wagner kan växa till 70 miljoner i Styrka hejdlöst väck!

https://www.youtube.com/watch?v=FCo4xbHPZFc

Hela tiden misstänkt han kommer sluta som Ernst Röhm, fått storhetsvansinne (denna ”judiska/nazist”) och det oroar så klart ledarskapet i Kreml. Han kommer likt Ernst Röhm att bli mördad.
Citera
2023-03-10, 23:12
Medlem
Citat:
Prigozhin bortkopplad helt från inflytande och kontakt med Moskva om man ska tro honom själv.
Han säger i flera videos som han skickat till media att Moskva vägrar ge honom ammunition.
Om Wagner slutar slåss kommer ryska linjen kollapsa.

I en annan video (avlyssnat samtal) ringer en soldat hem och säger folk i ryskaförbanden vill döda putin.
Han är inte direkt poppis på slagfältet

Historiskt sätt så stämmer det nog, Wagner har blivit för kända och ledarskapet i Kremlin blir oroade. Kanske Wagner kan utmana ledarskapet på något sätt?

Under Stalin hade Wagners ledare varit döda för länge sedan, hade setts som några som kan hota makten i Kremlin.

Jag tror Wagner mer och mer kommer ersättas med reguljära ryska trupper.

Vad tog tjetjenerna vägen? Ett tag såg man dem hela tiden i klipp med ett finger i luften och Allah akkbahr. Hoppade de av eller blev hemskickade?
Citera
2023-03-10, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Icke-folkvalda-WEF
Hoppade de av eller blev hemskickade?

Kanske började inse att Allah inte finns när deras kompisar knäpptes en efter en och flydde som de hundar de är.
Citera
2023-03-11, 01:24
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Historiskt sätt så stämmer det nog, Wagner har blivit för kända och ledarskapet i Kremlin blir oroade. Kanske Wagner kan utmana ledarskapet på något sätt?

Under Stalin hade Wagners ledare varit döda för länge sedan, hade setts som några som kan hota makten i Kremlin.

Vad tog tjetjenerna vägen? Ett tag såg man dem hela tiden i klipp med ett finger i luften och Allah akkbahr. Hoppade de av eller blev hemskickade?

Ja..bra fråga har för mig de gick åt ordentligt..inte sett några videos på tjejenerna på länge
Citera
2023-03-11, 06:59
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
....

De som inte tagits av daga som det avskum de är fortsätter sin vana trogen att trakassera civilister.
Senast var det en känd rysk journalist som blev våldtagen av Kadyrovs brorson i Melitopol:

https://www.newsweek.com/russia-reporter-chechnya-ukraine-akhmat-ntv-raped-1778480

Inte förvånande så har händelsen tystats ner i rysk media.
Citera
2023-03-11, 08:34
Medlem
Citat:
Ja..bra fråga har för mig de gick åt ordentligt..inte sett några videos på tjejenerna på länge

Mycket märkligt, vips så försvann de från alla videos, de kan inte alla vara döda. Jag vet de tog stora förluster och Kadyrov klagade på det.

Slutade se dem i videos för några månader sedan, verkar som fokus hamnade på Wagner.

Nu när Wagner hamnat i onåd hos Putin (fått för stor makt) så kommer de också försvinna ur propagandan.
Citera
2023-03-11, 09:48
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
De som inte tagits av daga som det avskum de är fortsätter sin vana trogen att trakassera civilister.
Senast var det en känd rysk journalist som blev våldtagen av Kadyrovs brorson i Melitopol:

https://www.newsweek.com/russia-reporter-chechnya-ukraine-akhmat-ntv-raped-1778480

Inte förvånande så har händelsen tystats ner i rysk media.

Jag tror många dog. Sedan tyder rapporter som den ovan att som som finns kvar verkar användas bakom fronten för att terrorisera civila och agera spärrförband. Deras krigsbrott och jävelskap där passar sig antagligen inte för propagandan
Citera
2023-03-11, 10:32
Medlem
veni.vidi.vomuis avatar
Citat:
Finns det något sätt kamouflera värmebilden? Någon form av dräkt?

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Ja, det finns sådan utrustning, vissa kamouflagenät ska ha sådan (av mig okänd) förmåga.
SAAB kränger sådant under namnet Barracuda.
När man pratar om IR-camouflage är det två olika saker.
Under WWII tog amerikanerna fram film som gjorde att man kunde göra flygfotografering utanför vårat synliga ljusomfång. Med infrarödfilm såg då "vanligt" grönt camouflage ut som en stoppskylt på fotografierna. Typ https://media.npr.org/assets/img/2011/12/03/12_better__ng_npr_custom-426c9942ab4fd14f9a556f8391a4130f617e3162-s800-c15.jpg
Speciella färger och camouflagenät togs sen fram för att fungera även mot IR-film.

Dagens värmekameror ställer helt andra krav då man behöver isolera, kyla eller dölja varma ytor.
Den enskilda soldaten kanske borde utrustas med ett paraply?
Citera
2023-03-11, 10:58
Medlem
Citat:

Wagner kommer finnas kvar. Det är inte med "fotfolket" Putin har ett problem, det är med Prigozhin (stavning). Han försökte utmana Putin och det är inte ok att utmana en diktator. Antingen så vinner man eller så dör man och Prigozhin vann inte...

Så Prigozhin kommer ryka och i bästa fall ersättas med en menlös knähund. Wagneriterna vid fronten kommer få fortsätta strida och få det som de behöver. Fotfolket behövs och jag tror inte de har särskilt stor lojalitet med sin chef, de strider nog för att de strider, inga djupare tankar där. Sen ör de ryssar, de vet vad som händer om man sätter sig upp mot överhögheten.
Citera
2023-03-11, 13:07
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Resultatet blir en robot som är svår att störa.

Resultatet blir också en robot som är svår att STYRA, om jag inte är felinformerad. Men den kan säkert fungera bra mot t.ex. iranska drönare.
Citera
2023-03-11, 13:10
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av veni.vidi.vomui
När man pratar om IR-camouflage är det två olika saker.
Under WWII tog amerikanerna fram film som gjorde att man kunde göra flygfotografering utanför vårat synliga ljusomfång. Med infrarödfilm såg då "vanligt" grönt camouflage ut som en stoppskylt på fotografierna. Typ https://media.npr.org/assets/img/2011/12/03/12_better__ng_npr_custom-426c9942ab4fd14f9a556f8391a4130f617e3162-s800-c15.jpg
Speciella färger och camouflagenät togs sen fram för att fungera även mot IR-film.

Dagens värmekameror ställer helt andra krav då man behöver isolera, kyla eller dölja varma ytor.
Den enskilda soldaten kanske borde utrustas med ett paraply?

Betydelsen av värmekameror är också ganska beroende på terräng och årstid. Värmekameror ser inte igenom vegetation så grundregeln är i princip att ses du inte med vanlig optik så syns du inte heller med värmekamera. Redan genom att tex täcka en oplats med några lager granris och mossa så ger det tillräckligt skydd mot värmekameror. Om solen ligger mot det område som man observerar så lyser också stenar och träd med samma färg som levande kroppar.

Min poäng är att värmekameror gör nytta men är inte så revolutionerande som man tror fram till man använder dom praktiskt. Störst betydelse har dom nattetid, på vintern och för att upptäcka fordon.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in