2023-03-11, 00:48
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dalulven
Så tre minuter efter skotten pratar JA med en bastant man i keps, vars ålder är över 50.

Kruxet är att SE då befann sig vid kroppen, på huk eller knästående, efter vad han själv berättar.

Han pratade heller inte med någon annan än LP, polismannen och KJ.

Nu ändrar du på saker igen. JA uppger inget exakt tid på 3 minuter. Det är en cirkatid, som kan vara mer eller mindre korrekt. Det han säger definitivt är att det var innan poliserna kom.

Vi vet inte exakt när det här samtalet har skett. Och SE säger att han inte pratat med någon annan efter att poliserna har kommit.
Citera
2023-03-11, 00:57
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Låter intressant!

Kan du citera detta avsnitt i sin helhet?

Magistern håller inne med sin F-varning till dess.

Men lyssna själv på förhöret i tingsrätten eller klippet som MOP-spanaren länkade.

"När du pratar om mannen i keps, åsyftar du då den här mannen som..
JA. Nej, nej det var en annan...
L. Det var en annan person?
JA. Ja.
L. Kan du ta om det där, hur var det med mannen med keps?
JA. Ja, det var en äldre man mellan 50-60 årsåldern. Vad vi diskuterade och pratade om, det har jag svårt att komma ihåg. Det var väl mest vad som skulle göras så att säga"

Den här "mannen" de diskuterar är JÅS. Alltså han JA har beskrivit i förhör. Här klargör han att det inte är han som är mannen med keps, som är den han har pekat ut.
Senast redigerad av Faderlig 2023-03-11 kl. 01:01.
Citera
2023-03-11, 01:06
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Faderlig
Men lyssna själv på förhöret i tingsrätten eller klippet som MOP-spanaren länkade.

"När du pratar om mannen i keps, åsyftar du då den här mannen som..
JA. Nej, nej det var en annan...
L. Det var en annan person?
JA. Ja.
L. Kan du ta om det där, hur var det med mannen med keps?
JA. Ja, det var en äldre man mellan 50-60 årsåldern. Vad vi diskuterade och pratade om, det har jag svårt att komma ihåg. Det var väl mest vad som skulle göras så att säga"

Den här "mannen" de diskuterar är JÅS. Alltså han JA har beskrivit i förhör. Här klargör han att det inte är han som är mannen med keps han har pekat ut.

Det menar du inte. Det var ju det här som jag illustrerade i denna tråd för flera år sedan, till Skandiamannens försvar. Vilket någon sedan bräkte ut på Walls blogg. Och nu är alltså en stor nyhet.

Det var mitt "genombrott" som debattör i MOP, vilket jag just då var mycket stolt över.

Men det finns här dessvärre ingen som helst referens till fotovisnings-förhöret i maj 1986.

Där JÅS beskrivs och JA försöker peka ut honom, men råkar "träffa" SE.

Vi kan se hur osäkerheten fanns hos LL, JA:s vän, redan vid denna tid. Alla impulser från media?

Det är det här som är grejen med SE, vilket även KP var inne på:

För varje varv faller något i försvaret för SE bort.

Dessutom underkänner ni ständigt hans egen story: Han befann sig vid kroppen hela tiden.

Han pratade inte med någon.

Ta det ett varv till, tack. Eller två.
Citera
2023-03-11, 01:18
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Var framgår det att JA i tingsrätten tydliggör att det är SE han pratar om i fotovisnings-förhöret i maj 1986? Det är fortfarande JÅS som han redogör för i detta förhör.

Här gäller det visst att rädda det som räddas kan.

Nej, rädslan här måste väl vara på din sida som måste slänga dig med dessa kommentarer hela tiden?

Läs och lyssna mer ordentligt på mina länkar till källor.
Citera
2023-03-11, 01:58
Medlem
Citat:
Vad syftar du på för meningar? jag refererade inte till några. Jag refererade till intervjun med LL.

Men här kan du ser var i förhöret missförståndet uppstod.

"F: Lade du märke till någon man iklädd en mörkblå rock, keps och glasögon som tydligen var omedelbart i närheten av den här platsen när skotten föll och som sen stannade kvar tills polismännen kom till platsen, en man i 40-50-årsåldern?

L: Ja, det där är man ju influerad av vad man har hört och sett i massmedia.

F: Mm.

L: Där har man ju egna teorier. Jag vet inte att jag har sett honom på platsen, men i och med att man har teorier om vad som har hänt med hans beteende va, om det är rätt att uppge det i det här sammanhanget det vet jag inte.

F: Men det är inget spontant att du minns den mannen?

L. Nää, man fäste inte så mycket uppmärksamhet just på personerna som var på platsen. Det gjorde jag faktiskt inte. Man vart ganska upprörd själv måste jag säga. Ja, det är klart man vart så här"

LL uppger alltså själv att han här pratar om vad som hände under mordförloppet. Och då uppger han sanningsenligt att han inte minns någon sådan man. Vi kan se att förhörsledaren själv lägger till ett "omedelbart" för att understryka att det är mordförloppet det handlar om. SE är inte där omedelbart. När skotten föll är han enligt egen utsago ca 20 meter bort.

Intressant för det precis den passagen som är så intressant.

För mig är det tydligt att förhörsledaren vill kolla om han sett SE.

LL svara nekande.

Här är han också självkritisk och har också egna teorier omkring mannen i keps.

Vilka teorier är det ?

Hoppas man får lyssna på ljudupptagningen av detta nån gång.

Vad är det för missförstånd du refererar till?

När har det kommenterats?

Jaså tycker just den passagen är av högsta intresse när det gäller SE.
Citera
2023-03-11, 02:05
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:

För varje varv faller något i försvaret för SE bort.

Dessutom underkänner ni ständigt hans egen story: Han befann sig vid kroppen hela tiden.

Han pratade inte med någon.

Ta det ett varv till, tack. Eller två.

SEs egen story: "Jag pratade med LP".
Dalulvens tolkning av SEs egen story: "SE pratade inte med någon."

Varför ljuger du hela tiden när det passar dig?
Citera
2023-03-11, 02:10
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MOPspanaren
Nej, rädslan här måste väl vara på din sida som måste slänga dig med dessa kommentarer hela tiden?

Läs och lyssna mer ordentligt på mina länkar till källor.

Du är medveten om att vi diskuterade detta utförligt för ett par år sedan?

Se inlägg #10809 där jag själv fick samma heureka-ögonblick som ni verkar ha just nu.

Men tingsrätten är tre år senare efter att SE har cirkulerat i media, och är ansedd (av alla utom GS och Anér?) som ett etablerat vittne. 1986 är både JA och LL väldigt osäkra på SE och allt kring honom.

Vad är det nu exakt som visar att avsnittet i tingsrätten, som du har klippt ut som en ljudfil, refererar till JA-dokumentet i maj 1986? Beteckningen E-9978-1-A är JA-mappen, såvitt jag förstår.

I förhöret den 1:a mars, 1986, framkommer följande om AB:

"Denne man var enligt JA klädd i en blå halvlång täckjacka samt ceps."

Det är inte denna passage som advokaten refererar till? Medan JA då, tre år senare, tänker på SE när han hör "keps" ...

SE pratade inte med någon i bilarna, han befann sig intill kroppen och han var heller inte "bastant".

Han uppger sig endast ha pratat med LP, en polisman och KJ.
Senast redigerad av Dalulven 2023-03-11 kl. 02:23.
Citera
2023-03-11, 02:11
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
SEs egen story: "Jag pratade med LP".
Dalulvens tolkning av SEs egen story: "SE pratade inte med någon."

Varför ljuger du hela tiden när det passar dig?

Han pratade inte med någon utöver LP, polismannen och KJ, vilket jag påpekade tidigare.
Citera
2023-03-11, 02:14
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Han pratade inte med någon utöver LJ, polismannen och KJ, vilket jag påpekade tidigare.

Då underkänner du alltså SEs egen berättelse som du anklagade alla andra för att göra.

Är du bättre än dem då, eller ljög du i ditt inlägg?

Var det F vi skulle dela ut så har du förtjänat det.
Citera
2023-03-11, 02:17
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ursprungligen
Då underkänner du alltså SEs egen berättelse som du anklagade alla andra för att göra.

Är du bättre än dem då, eller ljög du i ditt inlägg?

Var det F vi skulle dela ut så har du förtjänat det.

Ja, jag tror att den i stora stycken är ett fabrikat.

Däremot är det den storyn man måste jämföra med när det gäller andra vittnens utsagor.

Ni försöker ärerädda SE utan att han själv är med på noterna.

F som i Föredömlig och Förtjänstfull, ja.
Citera
2023-03-11, 02:25
Medlem
ursprungligens avatar
Citat:
Ja, jag tror att den i stora stycken är ett fabrikat.

Däremot är det den storyn man måste jämföra med när det gäller andra vittnens utsagor.

Ni försöker ärerädda SE utan att han själv är med på noterna.

F som i Föredömlig och Förtjänstfull, ja.

SE kanske inte vill berätta att han står och pratar vid en bil flera meter från mordplatsen när han ska göra sig mer intressant för polisen som centralt vittne.

Utflykten till Bohemia föll också bort.
Citera
2023-03-11, 02:26
Medlem
Dalulvens avatar
Citat:
Nu ändrar du på saker igen. JA uppger inget exakt tid på 3 minuter. Det är en cirkatid, som kan vara mer eller mindre korrekt. Det han säger definitivt är att det var innan poliserna kom.

Vi vet inte exakt när det här samtalet har skett. Och SE säger att han inte pratat med någon annan efter att poliserna har kommit.

Du är bra på att förklara det vi redan vet. Men SE hävdar att han befann sig vid kroppen ända fram till dess att poliserna kom springande, då resten han sig upp, tog ton och pekade ...

Hur kunde han då vara framme vid JA och prata? JA var väl aldrig fram till kroppen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in