2023-03-10, 17:46
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Står väl också klart att det handlar om en ung man som inte är frisk. Vi vet ingenting om bakgrund eller vad som ligger till grund till detta. Man föds inte sjuk eller som en idiot. Nåt har hänt på vägen. Troligtvis kommer han få vård vilket borde ha skett innan detta fruktansvärda hände.
Man kan födas med autism t.ex.
Även ha andra psykiska funktionsnedsättningar.
Så där har du totalt fel!
Citera
2023-03-10, 17:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blakullafararen
Nu är du ute och cyklar. Det är klart man föds som sjuk. Det är bara trams att psykisk ohälsa löses ut av miljö, uppväxt. Att det kan vara bägaren som rinner över, det är en sak, men genetiken för psykisk ohälsa kommer med arvsanlag. Precis som övriga sjukdomar.

Senaste 100 åren där man har skuldbelagt föräldrar för diverse problem som skulle bero på att det har varit en ohälsosamma familjeförhållanden är helt galet. Det föräldrar kan lastas för är deras gener som de för vidare, men det är ohållbart att tänka så.

Exakt, och just dessa dåliga arvsanlag kan man ju lätt se på alla dessa skjutningar, men man skyller endast på att det är narkotika relaterat, visst, men hur kommer det sig att det är så hög % som härstammar från Mena länder, det får man inte reda på.
Citera
2023-03-10, 17:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Men om han är psyksjuk är han oskyldig, eftersom han inte kan anses ansvarig för sina handlingar. Han behöver bara vård.
Nja oskyldig anses han väl inte då skulle han inte dömas till rättspsykiatrisk vård.
Hur tänker du?
Han har ju fortfarande dödat människor.
Citera
2023-03-10, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det är väl inte så konstigt, de nämnde ju inte ens i början att det var fler i huset ens.
Men om han är skadad eller inte är ju dock inget som framgått i media ännu mig veterligen utan endast en trådsanning.
Jo jag läste i nån av medierna att en till person var skadad. Jag tolkade det som att det var pappan. Ska se om jag kan leta upp det igen!
Citera
2023-03-10, 17:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -DaRude-
Det finns somliga som ifrågasätter varför en 19-åring bor hemma. Man tar oftast studenten året man fyller 19, så beroende på när man då fyller år så kanske man rent av går i skolan fortfarande. Att någon bor hemma ens efter det är inte konstigt alls, i synnerhet inte idag när det är en omöjlighet att komma in på bostadsmarknaden om man inte fått ett försprång redan.

Vissa svenska föräldrar vill dock sparka ut sina barn på dagen de blir myndiga, inte konstigt (svenska) ungdomar idag mår dåligt och är suicidala och våldsbenägna när de växer upp i ett sådant kallt och individualistiskt samhälle där familjen inte har någon betydelse ändå för någon, inte ens föräldrarna. Det räcker att se hur självupptagna dagens föräldrar är med sitt klagande på hur "jobbigt" det är att uppfostra barn och göra uppoffringar för att man inte kan leva ungdomslivet själv längre. Det är betydligt roligare för föräldrarna att sitta på TikTok eller få bekräftelse på sociala medier.

Till råga på det växer barnen upp i ett samhälle där allt är upp och ned. Våld och elände, åsiktsfascism, du får inte tycka eller tänka som du vill, total samhälleligt moraliskt förfall, könsförvirring, HBTQ överallt, sexuella förväntningar på barn och ungdomar som det propageras för i dekadent media, karriärfixering osv.

Med det sagt inte att GM:s föräldrar har något med det att göra överhuvudtaget, men att dagens kids mår skit är ju inte en nyhet direkt. De formas lika mycket av sin omgivning och samhälle. Sedan kan man fråga sig hur "illa" de har det egentligen jämfört med krigsdrabbade länder eller värre tider genom historien, men samtidigt kan man inte förringa hur de formas och våndas i det samhälle just de själva växer upp i.

Mental ohälsa är ett stort problem idag, och det är inte lätt för dem att handskas med det när de samtidigt pådyvlas idéer och läror som mer eller mindre är rena uttryck för mentala problem (gravida män, könsidentitet, abnormiteter osv.... ) och sedan får lära sig att psykisk ohälsa närmast är något övernaturligt väsen som de inte kan bli av med på egen hand.

Nu är man ju fortsatt okunnig om motivet, men att grabben har mentala problem känns i vart fall någorlunda utrett med tanke på vad som framkommit. Ofta handlar familjemord om någon form av avundsjuka eller att man känt sig förnärmad och enligt egen uppfattning avvisad av övriga medlemmar, men det kan också bara handla om våldsfixerade fantasier och en allmän likgiltighet inför andra människors liv. Men när man specifikt ger sig på familjemedlemmar är motivet oftast personligt i alla fall, det är rätt uppenbart.

Sedan att man lite fördomsfullt antar att han är ett diagnosbarn, det behöver såklart inte vara så alls. Det lär ju framkomma det också, hur familjens förhållanden sett ut före morden och hur MGM uppfattats av sin omgivning.
Är väl inte heller lätt att hyra bostad heller om man inte har en fast inkomst, vilket han ännu knappast fått?
Citera
2023-03-10, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnflingan
Jo jag läste i nån av medierna att en till person var skadad. Jag tolkade det som att det var pappan. Ska se om jag kan leta upp det igen!
Står ju 2 mord i häktningsframställan
Citera
2023-03-10, 17:57
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Du tror det? Baserat på vad? Ingen föds till mördare men man kan födas med trasiga gener som gör att man utvecklar störningar som lätt leder en dit.
Schizofreni är t ex 100% genetiskt.

Schizofreni kan vara ärftligt men kan också utvecklas av yttre faktorer. Droger är en sån sak tex. Bara för att man har saker i sina gener betyder inte det att man behöver utveckla det. Bra uppväxt utan skadliga yttre faktorer kan göra att man ej utvecklar. Både du och jag och alla andra har saker i våra gener som kan vara negativt men det betyder inte att man behöver utveckla något.
Citera
2023-03-10, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flatliners
Står ju 2 mord i häktningsframställan
Jamen förutom sonen och mamman som är döda.
Citera
2023-03-10, 17:59
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Nja oskyldig anses han väl inte då skulle han inte dömas till rättspsykiatrisk vård.
Hur tänker du?
Han har ju fortfarande dödat människor.
Hur psykiatrin fungerar idag vet jag inte. Men förr ansågs personen vara oskyldig, eftersom det inte var han, utan någon annan som styrde hans handlingar vid brottet. Han är alltså oskyldig till själv brottet, men måste vårdas eftersom han inte är frisk, då han dödat en annan människa under psykisk abnormitet.
Citera
2023-03-10, 18:01
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joffepoffe
Enda uppgiften (och jag har letat) om en man i 30 års åldern kommer från Aftonbladet. Överallt annars står det en man i 20 års åldern + kvinna i 45 års åldern som BO, eller sånstår det ingen ålder alls. Aftonbladet refererar också till Norr Media för sina fakta, och lokaltidningarna inom Norr Media säger att BO är i 20 års ålder.
Största sannolikhet en felskrivning i Aftonbladet mao...
Det står 19 år, även i aftonbladet.
Men det kan ha varit en tidigare notis du läst?
Citera
2023-03-10, 18:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MissFitt73
Schizofreni kan vara ärftligt men kan också utvecklas av yttre faktorer. Droger är en sån sak tex. Bara för att man har saker i sina gener betyder inte det att man behöver utveckla det. Bra uppväxt utan skadliga yttre faktorer kan göra att man ej utvecklar.

Kan du ge en enda källa som visar att en bra uppväxt kan skydda mot att utveckla schizofreni? Vad jag vet så är alla överens om att det bara handlar om kemi. Barn som är i högrisk för att utveckla schizofreni brukar medicineras i förväg.
Citera
2023-03-10, 18:04
Medlem
MissFitt73s avatar
Citat:
Man kan födas med autism t.ex.
Även ha andra psykiska funktionsnedsättningar.
Så där har du totalt fel!
Jag skrev man föds inte till idiot eller psykiskt sjuk.
Autism är inget av det ovanstående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in