2023-03-09, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SliceBySlice
Vad tycker du är hårt mot hårt?
Att man lätt misshandlar några stycken o får plikta med livet?

Helt rätt att strypa ut svin som slår ned oskyldiga kvinnor i tunnelbanan. Jag sörjer inte när sånt slödder får vad det förtjänar.
Citera
2023-03-09, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinestro
Helt rätt att strypa ut svin som slår ned oskyldiga kvinnor i tunnelbanan. Jag sörjer inte när sånt slödder får vad det förtjänar.

Det är inte helt rätt, det är HELT FEL!
O din känslosmörja hör inte hit!
Karma hit o dit, han dog ju för att dessa ov är helt inkompetenta
Citera
2023-03-09, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Det intressanta är även att ö-kameran i tuben är helt otillräcklig. De vidriga detaljerna är tack vare att han filmade med privat mobil. 👍
Jag har rättssäkerhet i åtanke.

Ö-kameran visar dock att I*lma ljuger om inledande skede:

" Vi kliver av på plattformen och en man står över en kvinna och matar henne med knytnävsslag. Han är väldigt aggressiv. Vi närmat oss situationen, jag skriker" avbryt".

Jag ser att han är på väg mot oss och försöker slå alla som står i hans väg. "

" (..) och han var sjukt aggressiv och när jag såg att han stod över den där kvinnan och matade henne med smällar då förstod jag att det var riktigt illa och speciellt när han började röra sig och slå alla runt omkring sig.
Det var nog det som fick mig att inse att vi kommer nog att dö. "

" Hon ligger typ och håller runt sitt huvud och han står och matar smällar mot henne. "

" vi ser en man som svingar med knutna nävar och armbågar mot alla som försöker stoppa honom."

"Han försöker slå alla han kommer åt."

"Han armbågar folk också. Sen ser vi den här kvinnan som ligger och skriker."

"han går runt och slår allt och alla."

Åklagaren kommer göra mos av deras påstående så även hennes lögner.
Den här OV har ju inte ens koll på stryptag, och hon har dessutom varit den andra OV mentor.
Skrämmande exempel på att iq fiskmås kan bli OV.
Citera
2023-03-09, 19:19
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SliceBySlice
Det är inte helt rätt, det är HELT FEL!
O din känslosmörja hör inte hit!
Karma hit o dit, han dog ju för att dessa ov är helt inkompetenta

Rätt prioriteringar ser ut som följer.

. Det är helt fel att slå ned oskyldiga kvinnor (som Juha ägnade sig åt i tunnelbanan, där han var en känd bråkmakare).

. Det är helt rätt att strypa ut bråkmakare i tunnelbanan som slagit ned oskyldiga kvinnor.

Känslosmörja? Jag skrev att jag inte sörjer Juha, det är du som sörjer en kvinnomisshandlande fylltratt som ägnar dig åt känslor.

Jag har inte pratat om karma, men att Juha fick vad han förtjänade kan man förstås kalla karma. OV bör naturligtvis frikännas helt, och dessutom få medalj för rådigt ingripande.
Citera
2023-03-09, 21:44
Medlem
develis avatar
Citat:

. Det är helt fel att slå ned oskyldiga kvinnor (som Juha ägnade sig åt i tunnelbanan, där han var en känd bråkmakare).

. Det är helt rätt att strypa ut bråkmakare i tunnelbanan som slagit ned oskyldiga kvinnor.

Känslosmörja? Jag skrev att jag inte sörjer Juha, det är du som sörjer en kvinnomisshandlande fylltratt som ägnar dig åt känslor.

Jag har inte pratat om karma, men att Juha fick vad han förtjänade kan man förstås kalla karma. OV bör naturligtvis frikännas helt, och dessutom få medalj för rådigt ingripande.
Lägg ner din smörja. Du tillför enbart lögner.
Han har klappat till en kvinna i bakhuvudet och var inte känd som bråkstake.
Att du sen inbillar dig vara häftig via att vilja dela ut medalj då de dödat visar enbart vilken extremt fjant du är.
Citera
2023-03-10, 09:36
Medlem
Citat:
Lägg ner din smörja. Du tillför enbart lögner.
Han har klappat till en kvinna i bakhuvudet och var inte känd som bråkstake.
Att du sen inbillar dig vara häftig via att vilja dela ut medalj då de dödat visar enbart vilken extremt fjant du är.

Han ”klappade” ”smekte” ”rörde” (spelar ingen roll vad du kallar det för) till så kvinnan slogs ner i backen!!

Så trött på sånna hen människor som dig som ska försöka försköna och vrida på ord! Det är som att att säga att man inte våldtagit en tjej utan man har haft samlag 🤦🏼‍♂️ för jag tror att kvinnan som blev klappad i bakhuvudet och föll till marken var lika villig till att ”klappas” som den våldtagna kvinnan som man hade ”samlag” med, eller vad tror du? Alltså seriöst hur dum känner du dig nu?

Dessutom för att strö salt i ditt sår så var han visst känd som bråkmakare och även hans närmaste vänner har sagt i förhör att han ändrades när han drack alkohol!!

Så med facit i hand så har vi en fylle gubbe på 50+ år som inte lärt sig nått utan fortsätter att ändras varje gång han dricker och det är samma människa ni vill att 2 OV ska prata till vett och kanske få han att ändra livsstil nere i perongen på 15 sekunder?
Citera
2023-03-10, 09:49
Medlem
Citat:

Håller med dig.
Här finns ingen anledning att sörja.
Detta fall känns som en svensk George Floyd-light situation.
Vissa är arga och står på den utsattes sida men andra är likgiltiga och håller i detta fallet på ordningsvakterna.

Stökar man och beter sig som ett svin så kan man gott ta konsekvensen. Man behöver naturligtvis inte dö, det säger jag inte, men i just detta fall så blev det tyvärr konsekvensen. Så på nåt vis självförvållat.
Citera
2023-03-10, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kanaltrollet
Håller med dig.
Här finns ingen anledning att sörja.
Detta fall känns som en svensk George Floyd-light situation.
Vissa är arga och står på den utsattes sida men andra är likgiltiga och håller i detta fallet på ordningsvakterna.

Stökar man och beter sig som ett svin så kan man gott ta konsekvensen. Man behöver naturligtvis inte dö, det säger jag inte, men i just detta fall så blev det tyvärr konsekvensen. Så på nåt vis självförvållat.

Alla 3 gjorde fel.
Juha avled, så han kan inte föra sin talan, samt att OV medvetet tagit stryptag, och suttit på mage/bröstkorg.
Att dom gemensamt inte tempoväxlar när som inser att han inte andas.
Utan först fokuserar på handfängsel.
Har det gått så långt så är du inte aggressiv när du kommer tbx.

Så alla 3 gjorde fel, nöja oss me det?
Citera
2023-03-10, 10:04
Medlem
Insyn5s avatar
Citat:

Jag tycker väl ändå att detta påvisar sanningshalten i myten om att ordningsvakter är misslyckade personer som är otillräckliga för att kunna komma in på polishögskolan. Något man också ser ofta nu för tiden är betydligt mycket mer kvinnor som OV, små töser med deras långa fina hår, västar och stora bälten, mindervärdeskomplex. Inte förvånad att den ena vakten var just en sådan liten tjej, hennes manliga kollega lider förmodligen av samma komplex.

Antingen är man auktoritär med ett gott omdöme, då är man en bra vakt och tom en bra polis.
Eller så är man auktoritär och dum i huvudet, då är man en högst olämplig vakt.
Citera
2023-03-10, 11:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H84L
Så trött på sånna hen människor som dig som ska försöka försköna och vrida på ord! Det är som att att säga att man inte våldtagit en tjej utan man har haft samlag 🤦🏼‍♂️ för jag tror att kvinnan som blev klappad i bakhuvudet och föll till marken var lika villig till att ”klappas” som den våldtagna kvinnan som man hade ”samlag” med, eller vad tror du? Alltså seriöst hur dum känner du dig nu?

Så med facit i hand så har vi en fylle gubbe på 50+ år som inte lärt sig nått utan fortsätter att ändras varje gång han dricker och det är samma människa ni vill att 2 OV ska prata till vett och kanske få han att ändra livsstil nere i perongen på 15 sekunder?
"Så trött på sånna hen människor som dig"

Lär dig stava, meningen ser för jävlig ut om du vill framstå som seriös.
Citat:
Han ”klappade” ”smekte” ”rörde” (spelar ingen roll vad du kallar det för) till så kvinnan slogs ner i backen!!
Jag har öht inte använt de orden så den som
försöker "vrida på ord" är snarare du. "Klappade till" är svenska för att sonika slå till någon. I det här fallet kvinnans bakhuvud.

Du kan vara hur trött du än vill. Jag kunde inte bry mig mindre.

För att faktum är att två OV står trots detta åtalade för att ha dödat en människa - de har med andra ord gjort fel enligt ÅK och bevisning.

De har även gjort fel enligt två som är utbildare för OV. En är polis och den andra OV.

Det är i detta läge åtalet befinner sig just exakt nu.
Citat:
Dessutom för att strö salt i ditt sår så var han visst känd som bråkmakare och även hans närmaste vänner har sagt i förhör att han ändrades när han drack alkohol!!
... och Juha var inte känd bråkmakare.
Hans vän sa tvärtom. Att förändras är nämligen inte det samma som "känd som bråkmakare."

"J berättar att han aldrig sett Juha våldsam tidigare. Juha blir dock speciell då han dricker. Han blir liksom svår att få kontakt med."
Senast redigerad av develi 2023-03-10 kl. 11:51.
Citera
2023-03-11, 15:27
Medlem
Citat:
Nåt är ju totalt galet med tanke på Hur de resonerar. Likt PeterSoderqvist gödslar tråden med hallelujah moment om OV kommer jag fortsatt ifrågasätta att strypa ut folk.

Nåt är systemfel om det går ur folk från både forna OV-utb och sen i utb i polisen regi och skiter totalt i förbjudna grepp.
Med systemfel menas att ett galet resonemang som finns "inom väggarna"
på golvet.
Det har som sagt med rättssäkerhet att göra och inte leva rövare som om det vore anarkism i tuben. Hur utbrett?

... där vissa inom OV tycks se det som som om ok bara man är MMAare och vet vad man gör (jag har Nicko och Pulver på YT i åtanke), att I*lma resonerar att detta detta bullshitsnack har spridning:

"Fhl: I ditt förra förhör säger du att strypning/halsgrepp brukar användas när man hanterar människor som är svåra att hantera.
I: Ja, jag har ju hört det från kollegor att det brukar göras men jag har aldrig själv använt det.
Fhl: vilken kollega är det du pratar om då?
I: Både väktare och ordningsvakter. "

Hon beskriver som om det vore ett ett alternativt val:

"Han var medvetslös, tuppat av efter att kollegan strypt ut honom."

"Deras tekniker har ju ingen om helst nytta i verkliga livet och då måste du ju göra på andra sätt."

Vidare så lyckas bägge två vara totalt inkompetenta när det kommer till insikt om farorna och gör inga normala kontroller.
Att efter vid ett ingripande övergår det till vård.

Eller som OV-chefen på väktarskolan uttrycket sig:

" När dom väl lägger handfängsel på mannen så gör dom inget.
Där måste dom förstå att växla från ingripande våld till vård men dom bara ignorerar det."

De har uppenbart ingen insikt alls i riskerna med att Juha ter sig ytterst förvirrad (förutom agiterad) och att detta likaväl kan ha med akut sjukdomstillstånd att göra.

De går igenom "Thiblins utredning/ avhandling kring dödsfall vid ingripande enligt polusutbildaren.
Att långvarig kamp kan leda till syrebrist beroende* på vilken position personen är i.
Han pratar även om tryck mot bål m.m.
Han nämner riskfaktorer såsom övervikt, psykisk ohälsa, berusning och att detta sammantaget kan leda till att folk omkommer vid ingripande.

Hur de ens kan bedöma honom som det värsta i mannaminne är obegripligt. Vilket garanterat leder till att reptilhjärnan tas i bruk och de fullkomligt hoppar på honom.
I*lmas beskrivning stämmer inte med bilderna även om han gör utspel.

Jag har sett både liknande och värre fall inom min yrkesverksamhet många ggr.
Eftersom det här klientelet som inte är hanterbart hamnar på akuten.
Eftersom många drogpåverkade, överförfriskade och psykiskt förvirrade av andra orsaker likaväl ramlat in.
Där då OV absolut klarat av att hantera en storväxt person.
Inte fan behöver de varken mata in slag och ta stryptag på det här sättet.
Med betydligt fler personer i riskzon runt om.
... Och för kännedom är de inte visiterade innan heller. Det ingår nämligen inte i befogenheter innan larm dras.

Börjar fundera på om de ska komma till slagfältet och dels se hur patienter beter sig och lära sig akutsjukvård.
Förutom hur dessa OV hanterar sjövilda personer som går bärsärk.

Du pratar om sjukhus, jag vet inte vad som gäller där!
En ordningsstörande person har inga rättigheter alls på plats, utan bara en skyldighet vid en tillsägelse, att sluta vara ordningsstörande, eller lämna platsen vid ett avvisande, denne befinner sig inte i något förhandlingsbart läge, för ordningsvakter utövar myndighet, och således ingår inga civilrättsliga avtal om samtycke. På tunnelbanan eller Gallerior tar ett par ordningsvakter snabbt kontrollen på personen, om han är utåtagerande, alltså motsätter sig avvisandet med yviga rörelser. Men om det är flera ordningsvakter på plats, då använder ordningsvakter endast Grepp teknik för att få kontroll på personen, dom kopplar sedan ett transportgrepp och avlägsnar honom!

Instruktör Ribbegårdh pratar på sidan 229 i FUP om ordningsvakters ingripandeskyldighet, men att han inte förstår hur detta på Rådmansgatan kunde hända, för händer detta har man skitit i reglerna helt och hållet, och sitta på personens rygg och ta stryptag är helt fel, ett benlås möjligen för att ha kontroll på personen för att få på handfängsel!

Att det är väsentligt att rent fysiskt ta kontrollen över en okändperson som gör motstånd vid ett avvisande ger väl sig självt, för polisen vittnar ju om att i Uppsala under skyddsvisitation tar dom om hand om knivar varje dag, och om ordningsvakter inte har fysisk kontroll över personen dom ingriper emot, lär det nog sluta med att en ordningsvakt får en kniv i sig;

SVT Polisen: ”Vi plockar av folk knivar varje dag”
– Jag upplever att det är fler som beväpnar sig. Vad folk inte tänker på är att kniven kan tas upp i en trängd situation och göra mycket stor skada, säger polisen Ida Rosander.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/polisen-vi-plockar-av-folk-knivar-varje-dag

"Ett av många exempel: Vid Gullmarsplan drog en man kniv mot ordningsvakter. Det slutade med att de var tvungna att slå batongslag mot huvudet för att få kontroll på personen."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/battre-anvandning-av-ordningsvakter_H602129

Hur mycket våld får då Ordningsvakter använda?
Om personen inte gör som ordningsvakterna säger får ordningsvakterna använda Det våld som är nödvändigt för att på personen att lyda, alltså om man dra det till sin spets, så får ordningsvakter slå den som inte lyder ordningsvakten, trotts att denne inte slår ordningsvakten, Conny Jörneklint lagman i Kalmar tingsrätt uttrycker det på följande sätt;

P4 Kalmar Få ordningsvakter döms - rättsprocessen är ifrågasatt
Conny Jörneklint, som är lagman vid tingsrätten i Kalmar, konstaterar att man måste göra som ordningsvakterna säger. Så fort man tjafsar emot eller försöker komma loss eller liknande så har man gjort en form av motstånd som vakten har rätt att bryta ner.
https://sverigesradio.se/artikel/6010257

Notera; att bryta ner ett motstånd enligt ovan är inget lågaffektivt bemötande!
Polis instruktör Peter Person som utbildar Poliser och Ordningsvakter säger i klippet att laga befogenhet (Försvarligt Våld) är batongslag mot mjukdelar, lår, rumpa, och överarmar, nödvärn slag mot andra kroppsdelar, och ytterst om det är nödvändigt, slag med batong mot huvudet;
https://www.youtube.com/watch?v=VDgcsurFT1c&t=118s

I knutpunkten drogs allt detta till sin spets när 2 ordningsvakter slog snattaren med 10 – 14 batongslag mot mjukdelar då snattaren endast brottades med vakterna, se klippet;
https://www.youtube.com/watch?v=iKn2KH1CAuM

Ordningsvakterna friades i hovrätten, för enligt Hovrätten var våldet både försvarligt, och proportionerligt;
https://www.hd.se/2012-04-14/ordningsvakt-pa-knutpunkten-frias-helt

Således är sangsmoralen följande; Gör som ordningsvakterna säger, annars åker du på våld med stöd i lagen!
Senast redigerad av PeterSoderqvist 2023-03-11 kl. 15:45.
Citera
2023-03-11, 16:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterSoderqvist
Du pratar om sjukhus, jag vet inte vad som gäller där!
En ordningsstörande person har inga rättigheter alls på plats, utan bara en skyldighet vid en tillsägelse, att sluta vara ordningsstörande, eller lämna platsen vid ett avvisande, denne befinner sig inte i något förhandlingsbart läge, för ordningsvakter utövar myndighet, och således ingår inga civilrättsliga avtal om samtycke. På tunnelbanan eller Gallerior tar ett par ordningsvakter snabbt kontrollen på personen, om han är utåtagerande, alltså motsätter sig avvisandet med yviga rörelser. Men om det är flera ordningsvakter på plats, då använder ordningsvakter endast Grepp teknik för att få kontroll på personen, dom kopplar sedan ett transportgrepp och avlägsnar honom!

Instruktör Ribbegårdh pratar på sidan 229 i FUP om ordningsvakters ingripandeskyldighet, men att han inte förstår hur detta på Rådmansgatan kunde hända, för händer detta har man skitit i reglerna helt och hållet, och sitta på personens rygg och ta stryptag är helt fel, ett benlås möjligen för att ha kontroll på personen för att få på handfängsel!

Att det är väsentligt att rent fysiskt ta kontrollen över en okändperson som gör motstånd vid ett avvisande ger väl sig självt, för polisen vittnar ju om att i Uppsala under skyddsvisitation tar dom om hand om knivar varje dag, och om ordningsvakter inte har fysisk kontroll över personen dom ingriper emot, lär det nog sluta med att en ordningsvakt får en kniv i sig;

SVT Polisen: ”Vi plockar av folk knivar varje dag”
– Jag upplever att det är fler som beväpnar sig. Vad folk inte tänker på är att kniven kan tas upp i en trängd situation och göra mycket stor skada, säger polisen Ida Rosander.
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/uppsala/polisen-vi-plockar-av-folk-knivar-varje-dag

"Ett av många exempel: Vid Gullmarsplan drog en man kniv mot ordningsvakter. Det slutade med att de var tvungna att slå batongslag mot huvudet för att få kontroll på personen."
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/motion/battre-anvandning-av-ordningsvakter_H602129

Hur mycket våld får då Ordningsvakter använda?
Om personen inte gör som ordningsvakterna säger får ordningsvakterna använda Det våld som är nödvändigt för att på personen att lyda, alltså om man dra det till sin spets, så får ordningsvakter slå den som inte lyder ordningsvakten, trotts att denne inte slår ordningsvakten, Conny Jörneklint lagman i Kalmar tingsrätt uttrycker det på följande sätt;

P4 Kalmar Få ordningsvakter döms - rättsprocessen är ifrågasatt
Conny Jörneklint, som är lagman vid tingsrätten i Kalmar, konstaterar att man måste göra som ordningsvakterna säger. Så fort man tjafsar emot eller försöker komma loss eller liknande så har man gjort en form av motstånd som vakten har rätt att bryta ner.
https://sverigesradio.se/artikel/6010257

Notera; att bryta ner ett motstånd enligt ovan är inget lågaffektivt bemötande!
Polis instruktör Peter Person som utbildar Poliser och Ordningsvakter säger i klippet att laga befogenhet (Försvarligt Våld) är batongslag mot mjukdelar, lår, rumpa, och överarmar, nödvärn slag mot andra kroppsdelar, och ytterst om det är nödvändigt, slag med batong mot huvudet;
https://www.youtube.com/watch?v=VDgcsurFT1c&t=118s

I knutpunkten drogs allt detta till sin spets när 2 ordningsvakter slog snattaren med 10 – 14 batongslag mot mjukdelar då snattaren endast brottades med vakterna, se klippet;
https://www.youtube.com/watch?v=iKn2KH1CAuM

Ordningsvakterna friades i hovrätten, för enligt Hovrätten var våldet både försvarligt, och proportionerligt;
https://www.hd.se/2012-04-14/ordningsvakt-pa-knutpunkten-frias-helt

Således är sangsmoralen följande; Gör som ordningsvakterna säger, annars åker du på våld med stöd i lagen!
Det är rätt frekvent det förekommer knivar, skruvmejslar och annan skit i bagar men personal får inte avvisisitera.
Det står och väger mot straffsatser.

Ser man nåt lurt så ringer man OV.
Hellre att de är i kroken om nåt händer, de upplever själva att det är bra att få kort info per tel. Typ varsel. Stand-by läge.

Avhysning har funkat många ggr - om nu inte personen absolut behöver vård.
Som personal röjer man omgivningen från lösa föremål som kan bli vapen och håller undan övriga patienter om nån börjar ticka.

Jag vet även att teleskopbatong ut och benlås som funkat på extremt rabiata personer. Det finns även OV som är som födda att snacka sjövilda personer lugna. Min favorit hade bakgrund att ha jobbat på hem med trassliga bråkstakiga tonåringar. Det märktes.
Därför stör det mig hur pantat de här beter sig.
Förutom den totalt bristfälliga kontrollen rent sjukvårdsmässigt.

Sen finns det givetvis anabola muskelberg som snedtänt och kräver polishjälp. Eller att nån mer vaktstyrka finns som ute på vägarna som ev kan komma assistera.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in