2023-03-10, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av salad
Därför att backmut är den största viktigaste striden. Både ryssland och ukraina har lagt stora resurser på den striden.

Viktigaste? Sedan när? Allvarligt Salad, du tror väl inte på riktigt att detta handlar om fortifikationer gjorda i ditt hemland? Redogör gärna för din slutsats
Citera
2023-03-10, 01:04
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Därför att backmut är den största viktigaste striden. Både ryssland och ukraina har lagt stora resurser på den striden.

Jo, resurser har satts ner. Men är den avgörande för kriget ?
Citera
2023-03-10, 01:08
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Olja, gas, trä, metaller, fertilmedel till jordbruk.
Idag ör oljepriset så lågt att Ryssland inte tjänar några pengar på att sälja olja. De säljer för att de måste hålla igång produktionen för om de slutar pumpa olja så kommer de inte klara av att få igång produktionen igen.

Gasen till Europa stod för 30 - 35 % av den ryska statsbudgeten, men nu säljs i stort sett ingen gas till Europa längre och några nya köpare lär ta tid att bygga gasledningar till.

Trä, metall och gödningsmedel kan de naturligtvis sälja, men de gör de ju redan.

Ryssland har idag liknande storlek på sin ekonomi som Sverige, men de har 14 gånger så många invånare. Den enda orsaken att landets ekonomi inte kollapsat ännu är att man säljer utländs valuta och guld.
Citera
2023-03-10, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Alla dessa saker som vi redan har överflöd med här. Du menar att dessa helt plötsligt skall avgöra det hela. Efter mer än ett års krig för inget så sitter du fortfarande och tror att behovet av olja och gas skall avgöra det hela? verkligheten knackar dig på axeln, är det så?

Helt hysteriskt. Redan för ett år sedan sa man att rysslands ekonomi skulle kollapsa inom en månad. Rubeln har återhämtat sig. Ävem ledare i väst påpekar att ryssland kan fortsätta detta i två år med vad man har just nu, och att ukrainas brist på ammo. Men vi kommer ingenstans, du har din åsikt jag har min.
Senast redigerad av salad 2023-03-10 kl. 01:15.
Citera
2023-03-10, 01:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Jo, resurser har satts ner. Men är den avgörande för kriget ?

Det ger ryssland övertaget i östra ukraina. Avgörande för kriget vet jag inte, men det är tungt nederlag för ukraina.
Citera
2023-03-10, 01:15
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borskungen
Ja, Bachmut är nyckeln till resten av Donetsk.
Nej, Bachmut har ingen militärstrategisk betydelse.

Den enda orsaken att Ukraina håller staden (numera bara väster om ån) är att det är en honungsfälla.
Putin behöver en seger att visa upp och nu har ryssarna kämpat i sju, åtta månader utan att ta staden. Däremot har man förlorat stora mängder materiel, en hel del stridsvana soldater och massor av soldater som rekryterades under hösten.
Citera
2023-03-10, 01:16
Medlem
Citat:
Helt hysteriskt. Redan för ett år sedan sa man att rysslands ekonomi skulle kollapsa inom en månad. Rubeln har återhämtat sig. Ävem ledare i väst påpekar att ryssland kan fortsätta detta i två år med vad man har just nu, och att ukrainas brist på ammo. Men vi kommer ingen, du har din åsikt jag har min.

Nej, du har din åsikt och jag har en hel världs övertygelse i min backficka. vad du tror eller vill tro betyder inte ett dryft. Inte ens när det kommer till den polerade rubeln nationellt i Ruskia. Det du tror på är inget annat än det som håller dig ovanför ytan i förhoppning. under tiden går luften ur både rubeln som möjligheterna att låtsas som att den är fungerande.

Du måste väl ändå förstå att det inte handlar om vad någon exploited rubel vill eller inte? Du förstår väl att det är vi som sätter värdet på möjligheter utifrån hur mycket man bjuder till och inget annat? Eller du tror att det fortfarande handlar om någon sorts vilja om att rädda sin inhemska paprika i balkan?
Citera
2023-03-10, 01:18
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Helt hysteriskt. Redan för ett år sedan sa man att rysslands ekonomi skulle kollapsa inom en månad. Rubeln har återhämtat sig. Ävem ledare i väst påpekar att ryssland kan fortsätta detta i två år med vad man har just nu, och att ukrainas brist på ammo. Men vi kommer ingen, du har din åsikt jag har min.

"Ting tar tid"

Personligen har jag under detta krig varit helt klar över det. Två år för ett land utav Rysslands storlek, med alla sina råvaror de själv har.., är i sak faktiskt uselt. Ingen guldstjärna alls.

Jisses.., finns säkert belägringnar i det gamla testamentet där folk har hållit länge ut än så. Två år klarar klarar Ukraina och Zelensky att stå på huvudet utan problem. Likaså väst.
Citera
2023-03-10, 01:21
Medlem
Citat:
Bra för dig.

Bra för vad? Du kommer med en jävla massa påståenden här och sen menar du på att de skall avfärdas med detta, quote ´bra för mig´ ? Nu får du väl ändå skärpa till dig och stå upp för dina svar istället. Vad är det som kommer falla och vad är det som är förlorat för Ukraina?
Citera
2023-03-10, 01:22
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Det ger ryssland övertaget i östra ukraina. Avgörande för kriget vet jag inte, men det är tungt nederlag för ukraina.
Nej!
https://deepstatemap.live/en#12/48.5555/37.9849

Kolla på kartan så ser du att Bachmut är en flugskit i förhållande till östra Ukraina.
Det är som att påstå att Gislaved skulle vara av militär betydelse för södra Sverige.

Det finns inget strategiskt viktigt med staden utom att lura Putin att förlora så mycket materiel och soldater som möjligt samt att binda upp ryska förband.
Citera
2023-03-10, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThorulfBortbyting
Bra för vad? Du kommer med en jävla massa påståenden här och sen menar du på att de skall avfärdas med detta, quote ´bra för mig´ ? Nu får du väl ändå skärpa till dig och stå upp för dina svar istället. Vad är det som kommer falla och vad är det som är förlorat för Ukraina?

Jag vet hur ni jobbar. Oändliga mängder frågor bara utan att bemöta med egen information. Jag skrev inte att ukraina är förlorat. Och nej. Jag är inte skyldig dig att "stå upp" för mina svar.
Citera
2023-03-10, 01:28
Medlem
Citat:
Jag vet hur ni jobbar. Oändliga mängder frågor bara utan att bemöta med egen information. Jag skrev inte att ukraina är förlorat. Och nej. Jag är inte skyldig dig att "stå upp" för mina svar.

Det var ju faktiskt ganska precis vad du skrev jo. Citat - nu är Ukraina kört. Så, varför svarar du inte på varför du anser det istället för att vifta gentemot mig här? Vad gör att du spydde ur dig att ukraina är kört innan? Bygger det på din expertis och förståelse för militärt agerande eller vad?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in