2023-03-08, 21:08
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Sjukt klipp! Ryssen verkar få syn på en ukrainsk drönare som filmar honom och hans reaktion är att visa fingret och skrika åt drönaren? Efter ett tag plockar han fram geväret och börjar skjuta efter den.

Jag har ingen militär utbildning alls men min första reaktion hade förhoppningsvis varit att ropa åt alla att ta skydd. Fienden vet var vi är, oskadliggör drönaren så fort som möjligt och var beredda på att ukrainskt artilleri kanske redan har avlossat en salva som landar inom några sekunder.

Du som inte har någon militär utbildning alls hade också antagligen listat ut att det är en dålig ide att sprida skräp överallt runt din grupperingsplats och att maskera din pvrobot (prioriterat mål) med en svart sopsäck eller vad för skräp dom lagt över den.

Dom är gränslöst dåliga på grundläggande grejer.
Citera
2023-03-08, 21:09
Medlem
Russland burde ha lært at lange kolonner med kjøretøy på en vei ikke er så lurt. De mistet store mengder MBT og andre kampkjøretøy nord for Kyiv tidlig under krigen.

Men de stiller seg opp på samme måte sent i september på Kupyansk-Svatove veien. Det er sannsynligvis Brimstone som brukes.

https://twitter.com/PaulJawin/status/1632781352301887497
Citera
2023-03-08, 21:20
Avstängd
konstapels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Kaczynski
......

Sedan finns det svarta svanar internt i Ryssland som kan välta läget fullständigt men sånt är svårt att förutspå

Andra elitgrupperingar kan försöka sig på en statskupp pga missnöje med putler, hur kriget går osv men problemet är att det bara blir en tsar utbytt mot en annan, kanske värre än putler tom.
Citera
2023-03-08, 21:32
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Vi har ju sett riktigt gamla grejer som Igla och Strela samt Stinger plocka ner ryskt spetsflyg, kryssningsrobotar och helikoptrar så det är nog inget som helst problem. Kan ju tom vara senaste modellen som kommer via Finland som köpte in runt 2010 tror jag

Det har vi, men vi ska också komma ihåg att skillnaden mellan en tidig Igla och en Igla-S, eller en Strela-2 och en Verba är rätt rejäl. De ser förvillande lika ut också.
Citera
2023-03-08, 21:33
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
...
Fråga två, behöver man inte någon radar till dem, i så fall vilket system och har Ukraina fått det också eller är det tänkt att de sitta och gissa när plan och helikoptrar är på ingående?
Vapnet kräver att skytten kan se målet, sedan styrs roboten av en laser mot målet. Funktionen är inte att lasern lyser på målet och att roboten ser det belysta, istället skickas information om styrning med lasern till en mottagare bak på roboten (motorn sitter i mitten). Resultatet blir en robot som är svår att störa.

Radar underlättar, men den är inte funktionskritisk. Så som systemet användes i Sverige under kalla kriget kunde eldenheterna i stort sett vara helt radiotysta, radarn skickade, envägskommunikation, måldata, och kunde även prata (alltså om målrörelser) envägs med dem. Fienden kunde alltså antagligen se att det fanns ett 70-system i området och få ganska bra koll på radarplacering, men eldenheterna kunde finnas på okänd plats. Någonstans måste man nog ha en radar, om inte annat för att kunna anpassa eldberedskapen, men det behövs verkligen ingen egen radar i systemet för att man ska kunna skjuta.
Citera
2023-03-08, 22:18
Medlem
Mr.Kaczynskis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T-80U
Det har vi, men vi ska också komma ihåg att skillnaden mellan en tidig Igla och en Igla-S, eller en Strela-2 och en Verba är rätt rejäl. De ser förvillande lika ut också.

Sant! Men jag tror den mesta av dom vapen som Ukraina har kvar från sovjettiden är gamla grejer.
Citera
2023-03-08, 22:19
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Hur väl håller de idag? Vad jag förstått har programvaran uppdaterats, men likväl har de ju trots allt en del år på nacken.
Fråga två, behöver man inte någon radar till dem, i så fall vilket system och har Ukraina fått det också eller är det tänkt att de sitta och gissa när plan och helikoptrar är på ingående?

Industrikriget behöver volymer, inte bara få av det modernaste. Bättre med gamla luftvärn än inga luftvärn alls.
Citera
2023-03-09, 00:01
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkoMirketik
Vad kan man tänka att MT-LB med fartygsautomatkanon har för användningsområde?

MT-LB är ju amfibisk, så jag tänker mig att man kommer simma längs Dnepr med dem som en stor armada av monitorer.
Citera
2023-03-09, 03:13
Medlem
Slackoffs avatar
Jaha nu beskjuter det impotenta steppmongolid riket civila mål igen.
Citera
2023-03-09, 09:15
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Vapnet kräver att skytten kan se målet, sedan styrs roboten av en laser mot målet. Funktionen är inte att lasern lyser på målet och att roboten ser det belysta, istället skickas information om styrning med lasern till en mottagare bak på roboten (motorn sitter i mitten). Resultatet blir en robot som är svår att störa.

Radar underlättar, men den är inte funktionskritisk. Så som systemet användes i Sverige under kalla kriget kunde eldenheterna i stort sett vara helt radiotysta, radarn skickade, envägskommunikation, måldata, och kunde även prata (alltså om målrörelser) envägs med dem. Fienden kunde alltså antagligen se att det fanns ett 70-system i området och få ganska bra koll på radarplacering, men eldenheterna kunde finnas på okänd plats. Någonstans måste man nog ha en radar, om inte annat för att kunna anpassa eldberedskapen, men det behövs verkligen ingen egen radar i systemet för att man ska kunna skjuta.

Tack! Jo jag vet hur de fungerar. Men bra att du tog upp det ändå för de som undrade.

Visst funkar de utan radar, men det är ju en klar fördel med radar så man har kännedom om inkommande flyg och helikoptrar långt innan man ser dem, då kan det ju nästan vara för sent, eller åtminstone svårt att hinna om man inte sitter på helspänn hela tiden, vilket ju i praktiken är svårt. Så något radarsystem använder de nog, ifall de bara har tillgång till det, frågan är vilket?

Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Industrikriget behöver volymer, inte bara få av det modernaste. Bättre med gamla luftvärn än inga luftvärn alls.

Absolut. Min fråga var bara om hur bra de står sig mot dagens flygplan och helikoptrar. Men det verkar glädjande nog alltså fortfarande funka rätt hyfsat enl andra i tråden.
Citera
2023-03-09, 12:24
Moderator
T-80Us avatar
Citat:
Sant! Men jag tror den mesta av dom vapen som Ukraina har kvar från sovjettiden är gamla grejer.

Det är de, men vi ska nog inte bortse ifrån att ukrainska förband erövrat betydande mängder burna pansarvärns och luftvärnssystem, på samma sätt som de erövrat diverse vagnar, artilleripjäser och annat.

Att återfinna även senare system av de äldre typerna, eller den nyare Verba, i ukrainska förband är nog i praktiken nästan lika troligt som att återfinna dem i ryska förband (okej, nu tar jag i lite, men du förstår vad jag menar).

I slutet av oktober 2022 hade de ukrainska förbanden erövrat över 500 BMP, BMD och MT-LB-varianter från Ryssland, och strax över 1000 lastbilar eller hjulburna pansrade fordon som BTR-modeller eller BRDM-modeller. Många fler per dags dato tänker jag.

Bara i eller i närheten av dessa vagnar torde de ha erövrat hundratals manpads av den typ vi här diskuterar. Än fler i hastigt överrumplade och erövrade ställningar.
Citera
2023-03-09, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tobiaslundin
Sjukt klipp! Ryssen verkar få syn på en ukrainsk drönare som filmar honom och hans reaktion är att visa fingret och skrika åt drönaren? Efter ett tag plockar han fram geväret och börjar skjuta efter den.

Jag har ingen militär utbildning alls men min första reaktion hade förhoppningsvis varit att ropa åt alla att ta skydd. Fienden vet var vi är, oskadliggör drönaren så fort som möjligt och var beredda på att ukrainskt artilleri kanske redan har avlossat en salva som landar inom några sekunder.

Hmm undrar hur stridsvärdesekonomiskt det skulle vara att omgruppera varje gång man blir upptäckt av drönare. Börjar man med det så leder det ju dock till att fienden kan driva bort dig från EM position superlätt bara genom att börja vifta med en billig drönare. Gamla infanterisanningen att bästa skyddet mot indirekt eld är att inte synas från början blir ledordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in