Citat:
Ursprungligen postat av
3546contexto2
Hej Flashback! Jag har länge funderat över vilken av yrkesgrupperna som har högst lön inom banksektorn? All lönestatistik visar på att de två yrkesgrupperna har liknande lönebilder och att jurister och ekonomer inom bank får ungefär lika mycket ersättning. Eftersom jag inte har en bra insyn i branschen eller finner svaret på det här forumet så ställer jag frågan själv. Jag vill även förtydliga att jag inte syftar på de ekonomer som arbetar i kassan på det lokala bankkontoret. Eftersom jag antar att juristerna och ekonomerna arbetar med varandra och på samma affärer så är det intressant att veta vem det är som tjänar mest och hur deras ställning ser ut i relation till varandra. Jag tycker även att det skulle vara intressant att jämföra juristcheferna och finanschefernas löner på bankerna eftersom det är ganska olika roller.
Som flera nämnt, både jurister och ekonomer anställda på bank kan syssla med rätt mycket, så det blir svårt att prata om ett snitt. En redovisningsekonom tjänar sämre än en IB-analytiker, och en random avtalsjurist tjänar sämre än chefsjuristen osv.
Med det sagt är båda utbildningarna relevanta om man vill jobba på bank, och båda har potential att resultera i bra löneutveckling. Så välj det som är roligast, det brukar bli bäst i slutändan.