2023-03-09, 01:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Min gissning : Jag vet inte.

Tror kriget kommer att hålla på i ett år till, allra minst. Putin har inte tappat sugen. Initiativet.., jag trodde att ryssarnas sista chans att vinna kriget skulle vara nu i 2023. Men så dåligt kriget faktiskt förefaller att gå för de (de sista månaderna).., så kanske att den chansen är alleredan förbi ? Men osvuret är bäst, det sker ju säkert grejer vi inte vet om. Putin uppvaktar säkert Xi med allt mellan himmel och jord för att få hjälp.

För Ukraina så är det ju frågan om den tilltänkta vår/sommar offensiven. Då kan man göra något bra. Frågan är bara : Har man tillräckligt med västlig hårdvara på plats för att köra kniven i hjärtat på ryssen ?

För.., västliga politiker.., är västliga politiker : Håller det man lovar utav västlig hjälp ? Jag är inte säker på den saken. Jänkarna/britterna och östeuropa är "inne", men har nog mina tvivel på flera andra länder som visar ljummet intresse. Tex Grekland med sina 300+ Leo2 vagnar ger inte en enda vagn till Ukraina.

Ukraina skulle kunna få en mycket bättre chans att vinna i år, men då krävs det även att alla länder i väst bidrar. Det är inte fallet dessvärre.

Det kommer strömma Leopard 2 till Ukraina när det väl börjar dra igång med våroffensiverna. Det kommer vara politiskt omöjligt att stå emot som ett eu-land. Hur fort det går att besegra Ryssland totalt på marken vet nog ingen. Men att det kommer ske står utom allt rimligt tvivel.

.Frågan är hur dödskampen ser ut för Ryssland och Putin.
Citera
2023-03-09, 01:12
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SaulGoodman43
Nej det är vi inte överens om. Ukraina bestämmer över sin egen säkerhetspolitik. Pissryssarna har inte ett skit med det att göra.

Och Ryssland bestämmer över sin egen säkerhetspolitik. Respektera det.
Citera
2023-03-09, 01:21
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Frågan är hur dödskampen ser ut för Ryssland och Putin.

Tills nu historiskt sätt har väl ingen rysk/sovjetisk ledare blivit nackad ?

När det är sagt, så syns jag att endel västledare onödigt legitimerar Putin. Man skulle bara säga : -Ryssland skall ut av Ukraina, därmed basta !

Istället för att hålla på och "småflörta" med honom som tex Macron i detta uttalande : Macron: – Putin må tilbake til forhandlingsbordet

Russlands president Vladimir Putin må tilbake til forhandlingsbordet for å diskutere fred i Ukraina, sa Frankrikes president Emmanuel Macron onsdag.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2022/10/12/macron-putin-ma-tilbake-til-forhandlingsbordet/

Sånt bara förstärker Putins position. Han, och ingen annan är ledaren för Ryssland. Man uppmuntrar inte några ev. kuppförsök med sånt prat.

Ryssland självt.., är nog segare än vad endel vill tro. Många har förutspått Rysslands död i en lång tid. Likaväl är det kvar. Mina pengar är på att det kommer att bli kvar. De har varit igenom många bittra vinternätter genom de sista århundradena, och det är kvar.
Citera
2023-03-09, 01:25
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN

Efter detta krig : Tror du att Ryssland sitter bättre till, säkerhetspolitiskt ?
Citera
2023-03-09, 01:37
Medlem
Citat:

När det är sagt, så syns jag att endel västledare onödigt legitimerar Putin. Man skulle bara säga : -Ryssland skall ut av Ukraina, därmed basta !

Istället för att hålla på och "småflörta" med honom som tex Macron i detta uttalande : Macron: – Putin må tilbake til forhandlingsbordet

Russlands president Vladimir Putin må tilbake til forhandlingsbordet for å diskutere fred i Ukraina, sa Frankrikes president Emmanuel Macron onsdag.

https://www.dagsavisen.no/nyheter/verden/2022/10/12/macron-putin-ma-tilbake-til-forhandlingsbordet/

Sånt bara förstärker Putins position. Han, och ingen annan är ledaren för Ryssland. Man uppmuntrar inte några ev. kuppförsök med sånt prat.

Ryssland självt.., är nog segare än vad endel vill tro. Många har förutspått Rysslands död i en lång tid. Likaväl är det kvar. Mina pengar är på att det kommer att bli kvar. De har varit igenom många bittra vinternätter genom de sista århundradena, och det är kvar.

Jag kan till stora delar hålla med. Putin är en illegitima diktator, som inte ska till något förhandlingsbord. Den enda förhandlingen han ska vara med i är den i domstolen i Haag.

Det som stör mig är att han ändå har så stort stöd bland det ryska folket. Visst, propagandan maler på, men ändå klart gemene ryss fattar att kriget går dåligt,en de borde tycka att hela kriget är helt fel.

Putin lär ju inte ha någon makt efter att Ryssland förlorar kriget. Att han skulle bli kvar ser jag som helt omöjligt.

Hm är närmast definitionen av Dead Man Walking.
Citera
2023-03-09, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN

Ja, då länge den inte går ut på att invadera andra länder.

Ryssland får lära sig det den hårda vägen nu.

Hur tror du Rysslands kollaps ser ut när de förlorat kriget?
Citera
2023-03-09, 01:55
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Jag kan till stora delar hålla med. Putin är en illegitima diktator, som inte ska till något förhandlingsbord. Den enda förhandlingen han ska vara med i är den i domstolen i Haag.

Det som stör mig är att han ändå har så stort stöd bland det ryska folket. Visst, propagandan maler på, men ändå klart gemene ryss fattar att kriget går dåligt,en de borde tycka att hela kriget är helt fel.

Putin lär ju inte ha någon makt efter att Ryssland förlorar kriget. Att han skulle bli kvar ser jag som helt omöjligt.

Hm är närmast definitionen av Dead Man Walking.

Jag går lite djupare i din fråga om Putins slut :

Jag tror inte att Putin kommer att hamna i Haag, utan att han avgår.., för "hälsoskäl" typ. Han får spendera sina dagar på något av sina gods/penthouse i Ryssland. Han lämnar posten som prezz när det är oundvikligt, som att Ukraina har lyckats återta mycket stora delar tillbaka.

Men, jag glömde bort en sak med "legitimeringen" utav Putin, då utav ledare i väst. Nämligen att Putin då även själv vet att västs ledare ser på Putin som Rysslands ledare. Det är ett misstag enligt mig. För detta bara gör bara Putin mera fast i sin övertygelse. Sånt i sin tur förlänger kriget.
Senast redigerad av Snapcount 2023-03-09 kl. 01:59.
Citera
2023-03-09, 02:03
Medlem
Hmm, tror du har rätt. Bra logik i ditt resonemang. När trycket blir för högt avgår han kanske bara och förpassas till historiens sophög där han blir ihågkommen som den som knäckte Rysslands stormaktsdrömmar.
Citera
2023-03-09, 02:13
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Hmm, tror du har rätt. Bra logik i ditt resonemang. När trycket blir för högt avgår han kanske bara och förpassas till historiens sophög där han blir ihågkommen som den som knäckte Rysslands stormaktsdrömmar.

Men när det sker, låter jag vara osagt.

Skulle nog gå snabbare om västeuropa "kavlade upp sina ärmar" på allvar, och gav Ukraina faktiskt det de behöver. Istället för halvtomma löften.
Citera
2023-03-09, 02:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bollenrullar
Du är ännu en "känd" rysshatare här i tråden som borde läsa länken jag skickade till din "vän" här ovan.

Du är fullständigt enkelriktad och hjärntvättad av propagandamaskinen!!

Läs på och bilda dig en neutral bild av konflikten!

Och till sist, jag är varken vänster eller "ryssfantast", men jag har lärt mig, till skillnad från dig och ett gäng andra i tråden att bilda mig en verklig bild av konflikten och inte lyssna på all skit och propaganda media basunerar ut!

Putin spelade aldrig tärning där nr 4 var att helt oprovocerat gå in i ukraina...tro mig..

Ännu en vars töntiga argument är att du "tänker själv", "bildar dig en egen uppfattning", "är neutral och objektiv" och "går inte på propaganda".

Du har aldrig tänkt en intelligent tanke i hela ditt liv.

Det vet jag, för jag är Omniscientpotent.
Citera
2023-03-09, 02:21
Medlem
Citat:

Nikolaj II blev "nackad" men det var ett tag sedan.
Citera
2023-03-09, 02:46
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ja, då länge den inte går ut på att invadera andra länder.

Ryssland får lära sig det den hårda vägen nu.

Hur tror du Rysslands kollaps ser ut när de förlorat kriget?

Hur det slutar vet jag inte. Men jag har förstått att västs mål är att Putin störtas av sin egen befolkning. Om man möjligen har nåt annat önskemål också som man vill riskera ett världskrig för vet jag inte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in