Tack säger vissa och var så god eller varsegod säger de, jag undrar nu både var var så god kom ifrån och hur och varför det blev vashegod/vashågod (too embarrassed to say?)
Tack säger vissa och var så god eller varsegod säger de, jag undrar nu både var var så god kom ifrån och hur och varför det blev vashegod/vashågod (too embarrassed to say?)
Varsågod är belagt sedan 1912 och torde kunna ses som en förkortad och ihopskriven variant av uttrycket var så god att ta för sig.
De andra stavningsvarianter du tar upp återspeglar hur varsågod brukar kunna uttalas.
När man säger att någon är bredaxlad, vad menar man egentligen? Avses måttet mellan axlarnas yttersidor, alltså axel till axel? Eller är det måttet i profil man tänker på, alltså mer "övre bröst till nacke"?
Ovan är själva frågan. Nedan följer funderingar.
Jag antar att det är det förstnämnda måttet som är korrekt. Samtidigt känner jag, ju mer jag tänker på det, att det inte är helt självklart. När man talar om ett tings mått är det visserligen så att dess fram/baksida i regel benämns som bredd (tex en vägg eller dörr) och sidan som djup. Men vad är egentligen axelns framsida? Betingas detta av överkroppen? Betraktar man axeln som en separat enhet och betänker hur denna är positionerad på överkroppen är det inte orimligt att argumentera för att denna kroppsdels "framsida" är den sida man ser i kroppens profil. Det vore alltså inte på något sätt stötande att tala om axelns bredd enligt det andra måttet jag presenterat ovan. Det är dessutom, i min mening, mer imponerande att vara bred på detta sätt. Åtminstone på en individ som inte är gravt överviktig.
Enligt mina efterforskningar IRL ska svaret på frågan vara: Māsmo.
OK, tack.
Men har vi fastställt om a:et skall vara långt eller kort? Det är väl ändå det som är huvudfrågan? Att det skall vara betoning på första stavelsen är ju fullkomligt självklart.
När man säger att någon är bredaxlad, vad menar man egentligen? Avses måttet mellan axlarnas yttersidor, alltså axel till axel? Eller är det måttet i profil man tänker på, alltså mer "övre bröst till nacke"?
Du läser in för mycket, har alltid tolkat ordet som någon som är allmänt stark och muskulös. Axlarna är ju trots allt ganska små muskler jämfört med de som finns på bålen.