2023-03-08, 13:32
Medlem
PyroPelles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Nämn vad du har i kylskåpet och gör en poll där man får gissa vad som växt värst. Och sen en bild.
Bra idé! Hoppas TS nappar på den.
Tror och hoppas det är en stuga eller liknande han inte besökt på tre år och att det inte handlar om kylskåpet där han bor!
Citera
2023-03-08, 13:41
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StigEngstrom
Frågan är såklart vad fan du har i kylen men med ett "normalt" blandat innehåll så kanske det inte är så farligt efter 3 år? Mjölken borde väl ha slutat lukta för längesen?
Men köp ett nytt!

Ett mjölkpaket som är öppnat och halvt urdrucken. Mjölken separerar, det blir klar vätska upptill och en fettklump i botten på mjölkpaketet. Vätskan luktar inte så mycket, men fettklumpen luktar väldigt mycket. Så helt onödigt ens försöka öppna ett sådan mjölkpaket för att hälla ut det. Släng allt i en plastpåse och knyt om. Sedan kan en öppnad burk vitabönor lukta väldigt mycket och det blir mögel i. Sedan hamnar en del lukt på väggarna i kylskåpet. Det luktar ovanligt rejält illa om kylskåpet öppnas och endast dessa två saker funnits (mjölkpaket + öppen burk med vita bönor).

Ovan är exempel på när jag inte öppnat kylskåpet på något år. Orsaken för ni som vill veta, är att det var kylskåpet till en husvagn. Så när jag ställde husvagnen på sin uppställningsplats och ingen skulle vara där, så kan ni räkna ut resten själva.

Gick utmärkt att tvätta insidan av kylskåpet. Men så är jag inte så jättebrydd av mig.

Lägg skrotet i en plastpåse och tvätta insidan av kylskåpet = klart.
Senast redigerad av Hegamon 2023-03-08 kl. 13:46.
Citera
2023-03-08, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Matvaror i kyl håller ofta längre än man tror. Lukta på mjölken, lukar det inte konstigt så är den förmoligen ok. Mögel på ost och sånt kan du bara skära bort.

Haha! Bästa kommentaren. Matpriserna är skyhöga nu och den dyraste maten är den man slänger bort. Klart TS ska ta tillvara godbitarna i kylen.
Citera
2023-03-08, 14:19
Medlem
Jordgubbes avatar
Det var så pencillin uppfanns (bortglömd odling, dock bara över natt), så gå varsamt fram, inget har hänt på antibiotikafronten på 34 år, så det här kan bli ett nytt genombrott för mänskligheten.
Citera
2023-03-08, 14:33
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Kostnaden för elen till en kyl och frys i tre år är ca 3000-5000 kr.

Den som inte behöver en kyl kan ju ha den avstängd och tömd.

Kanske för mycket info för TS.
Citera
2023-03-08, 14:43
Medlem
bergsturks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Filma gärna den dagen då du öppnar kylskåpet, tycker det alltid är intressant hur det ser ut i folks kylskåp.

Ja man påminns om följande gamla klassiska program:

"Här är ditt kylskåp är ett matlagningsprogram som ursprungligen sändes i SVT och som hade premiär 1992. Konceptet bygger på att en programledare och en kock reser runt till kända personer och lagar en trerättersmiddag utifrån vad som finns i kändisens kylskåp."

Kom igen TS. Gör underhållning av det här.
Citera
2023-03-08, 14:56
Medlem
LustigaKurres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det kommer lukta. Tag sakerna i kylskåpet och släng i en plastpåse och knyt om. Gör det omgående annars kommer det lukta elakt i bostaden omgående.

Hade en några månader gammalt oöppnat mjölkpaket när jag skulle flyttstäda, luktade inte jordgubb precis, stor chans att efter 3 år hitta ny livsformer.
Citera
2023-03-08, 15:03
Avstängd
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av euphoria
Så är det, men nu måste det öppnas och rengöras. En hel del ofräscht där inne. Vilka risker finns med att öppna, kan jag drabbas av botulism eller något annat otäckt?

Ja jag vet jag är efterbliven så bespar mig massa epitet

Hur vet du att det måste rengöras om du inte öppnat det? Hur vet du att det är ofräscht?

Ja, du kommer drabbas av något otäckt, maten kommer kasta epitet på dig.
Citera
2023-03-08, 16:15
Medlem
immenhusens avatar
Inga problem. Det som finns (fanns) är mumifierat. Kylskåp är normalt en väldigt torr plats och är det inte äldre än 20 år, har den med stor sannolikhet en inbyggd anordning för avfuktning. Lyssna inte på de andra tomtarna i tråden som skriker ut att du skall slänga hela kylskåpet. De har ingen aning då de antagligen är incels som bor hemma hos sin morsa och aldrig har lyft ett finger för att bistå i vardagliga spörsmål såsom städning m.m. ”Killgissning” i sin renaste form, med andra ord.

/AI
Citera
2023-03-08, 16:18
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Det var så pencillin uppfanns (bortglömd odling, dock bara över natt), så gå varsamt fram, inget har hänt på antibiotikafronten på 34 år, så det här kan bli ett nytt genombrott för mänskligheten.

Ts kan ju bli hyllad som hjälten som stoppade antibiotikaresistensen?

On topic. Vad har du haft i kylen? Har du haft några burkar öl och en pava vin lär ju det bara vara trevligt.
Har du ställt in en rostbiffsmacka oplastad kan det nog vara lite värre.

Är också extremt nyfiken på varför detta inte gjorts. Kostnaden för elen borde ju varit en intressant faktor till att se vad man kyler ner?
Citera
2023-03-08, 16:37
Medlem
Så en oskyldig fråga. Har du haft kylskåpet påslaget i 3 år utan att använda det? Varför isåfall?
Citera
2023-03-08, 17:01
Medlem
Plocka ut alla varor som är oöppnade och ser okej ut, ta med till närmaste matbutik och ställ i hyllan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in